شماره ۱۶۵۱ | ۱۳۹۸ شنبه ۳ فروردين
صفحه را ببند
آشنایی با مخاطرات جاده‌ای و روش‌های پیشگیری از آن
زمانی که حادثه شیرینی سفر را تلخ می‌کند

عطیه کریمی| همزمان با فرا رسیدن بهار و آغاز تعطیلات، سفرهای نوروزی نیز آغاز شده‌ و اکثر جاده‌های کشور، خصوصا محورهای منتهی به استان‌های شمالی و شهرهای بزرگ گردشگرپذیر، با افزایش چشمگیر تردد خودروها و ترافیک سنگین روبه‌رو می‌شوند. ترافیک سنگین در جاده‌ها، علاوه بر این‌که سبب تاخیر در رسیدن به مقصد می‌شود، خستگی و کم‌حوصله‌شدن رانندگان را در پی دارد، به عبارتی عواملی که مسبب وقوع تعداد بالایی از تصادفات جاده‌ای در این ایام می‌شود. تصادفات جاده‌ای چند سالی است کام مسافران نوروزی را تلخ می‌کند و خاطرات شاد و رنگی تعطیلات را به سیاهی می‌کشاند. حوادثی که هرچقدر پلیس راه برای پیشگیری از آن تذکر می‌دهد و نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر و اورژانس سریع و به‌موقع در صحنه حاضر می‌شوند، بازهم جان بسیاری از هموطنان را می‌گیرد و تعداد زیادی مصدوم و آسیب‌دیده را روانه بیمارستان‌ها می‌کند. حوادث رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور ما است و علی رغم تلاش‌های بسیار برای فرهنگ‌سازی در این زمینه باز هم خسارت‌های ناشی از تصادفات بسیار بالاست. عوامل بسیاری در رخ دادن تصادفات دخیل هستند، مهمترین آنها دلایل انسانی مانند خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به نکات ایمنی در رانندگی است؛ در صورتی که می‌توان با دقت و حوصله بیشتر و رعایت نکات ایمنی و حقوق دیگران در حین رانندگی جلوی بسیاری از حوادث را گرفت و‌ سال جدید را با خاطرات شیرینی آغاز کرد. به همین منظور برای آن‌که بتوانیم ‌درصدی هرچند اندک در کاهش حوادث جاده‌ای نقش داشته باشیم، مطلبی را آماده کرده‌ایم تا شما را با نکات ایمنی حین رانندگی آشنا کنیم. ما سراغ محمد پوراکرامی، رئیس اداره توان‌افزایی سازمان امدادونجات و مدرس درجه یک نجات در حوادث جاده‌ای رفته‌ایم تا با عوامل موثر در تصادفات و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شویم.

در هنگام مواجهه با تصادفات چگونه برخورد کنیم

زمانی که با صحنه تصادفی مواجه می‌شوید، در نزدیکی مکان تصادف خودرو خود را پارک نکنید، بلکه به مکانی با فاصله بیشتر و با امنیت بالاتر توقف کنید. در شانه جاده پارک کنید و فضایی را برای خودرو نیروهای امدادی به وجود بیاورید تا بتوانند به راحتی به صحنه تصادف برسند.
نکته بعدی این است که بلافاصله با شماره 112، 110 و 115 تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. این شماره‌ها مربوط به تیم‌های عملیاتی و امدادی هستند که اطلاع‌رسانی و هماهنگی خوبی نیز بین خودشان انجام می‌دهند. این تیم‌ها تقریبا بین 10 تا 20 دقیقه به صحنه حادثه می‌رسند.
سعی کنید به وسیله مثلث خطری که در خودرو همراه خود دارید دیگران را از حادثه به وجود آمده مطلع کنید تا سبب حوادث ثانویه نشوید.
از  این‌جا به بعد کاری که مردم می‌خواهند انجام دهند تخصصی‌تر می‌شود. اگر در جاده با چنین شرایطی مواجه شدید پرس وجو کنید تا ببینید در میان افراد دیگر فردی که پزشک یا پرستار باشد وجود دارد یا نه. یا فردی از نیروهای هلال‌احمر هست تا بتواند کمک کند. اگر چنین افرادی باشند می‌توانید از آنها کمک بگیرید.
کیف کمک‌های اولیه در این شرایط می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر این کیف را همراه خود دارید در اختیار این افراد قرار دهید.
صحنه‌های تصادف متفاوت هستند. ممکن است افرادی که دچار آسیب و مصدومیت شده‌اند، درجات متفاوت آسیب‌دیدگی را داشته باشند. در برخی تصادفات افراد هوشیار هستند و تنها مشکل شکستگی دست و پا دارند. اما زمانی است که با مصدومیت‌های شدید و ترومایی مواجه می‌شوید، خارج کردن مصدوم بدون تجهیزات لازم بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث مرگ
مصدوم شود.
بنابراین بهترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید و شرایطی را ایجاد کنید تا تیم‌های عملیاتی مانند جمعیت هلال احمر، اورژانس و پلیس به سرعت به صحنه برسند و اقدامات پیش بیمارستانی و نجات را برای مصدومان انجام دهند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای

راننده نقش اصلی را در بحث پیشگیری از تصادفات جاده‌ای دارد. رانندگی سالم و ایمن در کاهش حوادث بسیار موثر است. هنگام رانندگی نقاط کور را مدنظر داشته باشید. برخی از خودرو‌ها نقاط کوری دارند که می‌توانند سبب حوادث جاده‌ای شوند. چنین خودرو‌هایی باید حتما از چراغ‌های راهنمای خود هنگام دورزدن‌ها استفاده کنند. در نقاط کور خودروهایی همچون اتوبوس‌ها، تریلی‌ها و کامیون‌ها رانندگی نکنید. زمانی که در نقاط کور خودروهای دیگر قرار می‌گیرید، دیده نمی‌شوید و همین عامل بسیاری از تصادفات می‌شود. شما به‌عنوان راننده باید حواستان به ترافیک جاده باشد و تنها چند متر پیش‌روی خود را در نظر نداشته باشید. در هنگام شب با احتیاط بیشتر و سرعت کمتر رانندگی کنید. در همه جاده‌ها سرعت مجاز در روز با سرعت مجاز در شب متفاوت است.

خانواده چگونه برخورد کنند تا دچار حادثه نشوند
اعضای خانواده تا حد امکان نباید با راننده صحبت کنند. زمانی که با راننده صحبت می‌‎کنید، باعث می‌شوید او نتواند تمام حواس خود را متمرکز جاده کند.
گاهی ممکن است هنگام رانندگی عواملی مانند خطای دیگر رانندگان، بوق زدن‌های بی‌جا، نور خودرو‌ها و... سبب عصبانیت راننده شود. در چنین شرایطی خانواده نقش مهمی در آرام کردن راننده دارند.
از سرعت مجاز تخطی نکنید و با سرعت استاندارد جاده برانید.
از مسیرهای خلوت‌تر برای سفر استفاده کنید.
فاصله استاندارد با خودرو‌های جلویی را رعایت کنید.
همواره باید فرمان خودرو را با دو دست بگیرید.
تا حد ممکن از لاین سرعت استفاده نکنید. اگر برای شما اتفاقی بیفتد در لاین‌های کنار راحت‌تر می‌توانید خودرو را کنترل کنید.
اگر دارای عینک و لنز هستید هنگام رانندگی همراه خود داشته باشید تا با دید بهتری رانندگی کنید.

 در هوای مه‌آلود و جاده‌های لغزنده چگونه برانیم
بستگی به این دارد که مه چه مقدار از دید شما را می‌گیرد. این مه می‌تواند خفیف یا غلیظ باشد. در این شرایط باید فاصله استاندارد با خودرو جلویی را رعایت کنید. در مه دید شما بسیار کم است، بنابراین باید سرعت خودرو را پایین بیاورید. حتی گاهی اوقات لازم است از سرعت مجاز جاده نیز پایین‌تر رانندگی کنید.  
برای آن‌که دید بهتری داشته باشید حتما چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید.
پیش از حرکت شیشه‌ها و چراغ‌ها را تمیز کنید، زیرا در دید شما بسیار تأثیر دارد.
وسایل هشداردهنده مانند بوق، فلاشر، چراغ‌های راهنما باید بازدید شوند. چراغ‌ها و فلاشر را حتما روشن کنید، زیرا باعث می‌شود خودرو‌های عقبی دید بهتری داشته باشند.  نکته‌ای که بسیار مهم است، اگر مه شدید و غلیظ بود به آهستگی به شانه جاده بروید و کاملا متوقف شوید.
در هوای بارانی با پدیده‌ای به نام هیدروپلنینگ مواجه هستیم. به معنای تشکیل لایه‌ای از آب بین لاستیک و سطح جاده. این پدیده باعث می‌شود اصطکاک به وجود نیاید و باعث سرخوردن خودرو می‌شود. همچنین وقتی سرعت خودرو بالا می‌رود باز هم اصطکاک لاستیک با سطح جاده کم می‌شود و سبب انحراف خودرو از مسیر جاده می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز خودرو در هنگام سفر
همراه داشتن نقشه به‌روز، توجه به شارژ تلفن همراه، چراغ قوه، زاپاس لاستیک، جعبه ابزار شامل (پیچ‌گوشتی، انبردست، آچار)، کیف کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌‌نشانی، از مهمترین موارد مورد نیاز در خودرو هنگام سفر است. با توجه به این‌که در هنگام تصادفات احتمالا با نشت بنزین و گازوییل و اتصالاتی که در سیستم برق خودرو اتفاق می‌افتد، مواجه هستید، کپسول آتش‌نشانی خودرو باید از  ترکیب پودر- گاز باشد.
خوراکی، بطری آب، مثلث خطر، پول نقد، کابل اتصال باتری به باتری را همراه خود داشته باشید، همچنین با توجه به شرایط آب‌وهوایی، همراه داشتن لباس گرم، پتوی مسافرتی و کیسه‌خواب نیز از وسایلی است که می‌تواند در شرایط بحرانی و توقف در جاده برای شما بسیار مفید باشد.
بحث سوخت خودرو نیز هنگام مسافرت و رانندگی در جاده بسیار مهم است. حجم سوخت نباید هیچ وقت از نصف کمتر باشد و باید بار دیگر سوختگیری را انجام دهید.
همچنین اگر قصد سفر به محورهای برفی را دارید که احتمالا شرایط خطرناکی را برای شما به همراه دارد، تا به تجهیزات لازم و زنجیر چرخ مجهز نباشید، پلیس راه اجازه تردد را به شما نمی‌دهد.

کارهایی که باید برای پیشگیری از حادثه در این شرایط انجام دهیم
از سالم بودن چراغ‌ها و برف پاک اطمینان حاصل کنید. منبع آب شیشه شور را کنترل کنید. از سرعت مجاز جاده پایین‌تر رانندگی کنید.
در هنگام بارندگی به یکباره ترمز نکنید، زیرا سبب سرخوردن خودرو می‌شود. ترمز‌ها باید کوتاه باشد.
از سبقت گرفتن در این شرایط خودداری کنید.

پیش از سفر چه نکات ایمنی را در رابطه با خودرو در نظر بگیرید
چکاپ خودرو باید توسط تعمیرکار انجام شود، زیرا نکات ایمنی خودرو را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. برخی از مشکلات فنی خودرو ممکن است در رانندگی داخل شهر بروز نکند، اما در جاده با توجه به سرعت بالاتر خودرو و آب‌وهوای متفاوت ناگهانی بروز کند و شما را دچار مشکل سازد.
نکات ایمنی که شما به‌عنوان راننده خودرو می‌توانید مورد توجه قرار دهید، چک‌کردن آب و روغن خودرو، بررسی باد لاستیک‌‌ها، تعویض روغن موتور، بررسی عاج لاستیک‌ها، فیلتر هوا و شست‌وشوی خودرو است. اگر فرصت شستن خودرو را ندارید حتما شیشه‌ها و چراغ‌های آن را تمیز نگه دارید، همچنین بررسی سالم بودن چراغ‌های خودرو، از مهمترین مواردی است که باید پیش از سفر به آنها توجه داشته باشید.


تعداد بازدید :  448