شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
د‌یار

 5500چاه غیرمجاز در استان بوشهر
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: 5‌هزار و 500 چاه غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد.
به‌گزارش مهر، شاپور رجایی در نشست شورای تأمین منابع آب استان بوشهر اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور بهبود وضع مصرف و تأمین منابع آب در استان بوشهر صورت گرفته است و امسال تاکنون 7 نشست شورای تأمین منابع آب را در شهرستان‌های استان برگزار کرده‌ایم.
وی به برخی از الزامات برای جلوگیری از تهدیدات منابع آبی اشاره کرد و افزود: پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز، نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها، اجرای طرح الگوی کشت بهینه، بهبود وضع ایجاد و آبیاری فضای سبز شهری، نظارت مناسب بر وضع آب صنعتی، اعمال جریمه برای بهره‌برداران آب‌های زیرزمینی به علت اضافه برداشت و اجرای طرح‌های آبخیزداری ازجمله این   برنامه‌هاست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: میزان مصرف آب در استان بوشهر 966‌میلیون مترمکعب است که 36‌درصد از آب‌های سطحی و 53‌درصد از آب‌های زیرزمینی و 11‌درصد از آب بین حوزه‌ای تأمین می‌شود.
وی با بیان این‌که روند باید به سمتی باشد که میزان برداشت از آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی به ترتیب 60 و 40‌درصد باشد، تأکید کرد: دستیابی به این میزان نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است که حکم معجزه را دارند.
رجایی با بیان این‌که همه گناهان کم‌آبی را بر گردن خشکسالی و کم‌بارشی نمی‌اندازیم، تصریح کرد: در حالی‌که آورد رودخانه‌های ما افزایش یافته ولی باز هم شاهد کاهش منابع زیرزمینی هستیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از وجود 5هزار و 500 چاه غیرمجاز در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد:   یک‌هزار و 500 چاه غیرمجاز در استان بوشهر از ‌سال 85 به بعد حفر شده است.
وی از روند آب زیرزمینی، وضع آب‌سطحی، وضع فرسایش‌پذیری و وضع رسوب‌خیزی به‌عنوان 4 شاخص در زمینه سلامت منابع آب یاد کرد و افزود: در زمینه فرسایش‌پذیری رتبه نخست جهان متعلق به ایران است و در زمینه آب زیرزمینی نیز روند افت را شاهد هستیم.
رجایی به برخی از عوامل بحران آب اشاره کرد و بیان داشت:   تأخیر در رسیدگی و صدور احکام ازجمله این مشکلات است؛ از یک‌هزار و 166 شکایت، تنها 453 حکم صادر شده و تعداد آرای اجرا شده تنها 55 رأی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از افزایش سطح زیرکشت و انتقال آب از چاه‌های مجاز به خارج از محدوده به‌عنوان دیگر عوامل بحران آب یاد کرد.

در صورت کوتاهی اداره منابع طبیعی زرندیه «مامونیه»    زیر خاک مدفون می‌شود
نماینده شورای اسلامی زرندیه در شورای استان مرکزی گفت:   اداره منابع طبیعی در ارایه برخی خدمات لازم به این شهرستان کوتاهی می‌کند.
محمدرضا خلج‌معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:   طوفان‌های شن که غالبا در حوالی جاده زرندیه - ساوه و در قسمت غربی شهر مامونیه رخ می‌دهد، حاصل فرسایش خاک در مناطق مختلف شهرستان زرندیه است که متاسفانه عملکرد اداره منابع طبیعی در راستای مقابله با این پدیده ضعیف بوده است.  وی با اشاره به پیشینه پدیده فرسایش خاک در منطقه‌ که با تدبیر مسئولان وقت و اجرای طرح بیابانزدایی و کاشت درختان تاغ در جوار شهر مأمونیه، رفع شده بود، خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی باید هرچه سریع‌تر از این فاجعه جلوگیری کند تا شهر مامونیه نیز مانند روستاهای زرند کهنه باستانی و پینیگرد در زیر خاک و شن مدفون نشود.
خلج معصومی در ادامه گفت: در جلسه شورای استان با ارایه فیلم مستندی که از طوفان شن حاصل از فرسایش خاک در مناطق مختلف شهرستان زرندیه تهیه کرده بودم، ضمن انتقاد از عملکرد اداره منابع طبیعی از مدیرکل این اداره درخواست کردم به این مشکل شهرستان رسیدگی کند.  وی اظهار کرد: پس از بررسی موضوع، مدیرکل منابع طبیعی استان با اظهار تأسف و اعلام نبود بودجه لازم برای حل این بحران، استاندار و نماینده ساوه و زرندیه در مجلس را مسئول تخصیص اعتبار لازم دانست تا طرح بیابانزدایی اجرا شود.
خلج معصومی بیان کرد: همچنین جهت اجرای طرح‌های مختلف اعم از ایجاد پارک جنگلی، از مدیرکل منابع طبیعی استان درخواست کردم تا مقداری از زمین‌های ملی در جوار شهرهای زرندیه را به شهرداری‌ها واگذار کند.
وی با بیان این‌که مردم شهرستان زرندیه از حداقل امکانات تفریحی محرومند، عنوان کرد: شهرداری‌ها زمین لازم برای ایجاد پارک را در محدوده خدماتی ندارند، لذا لازم است از زمین‌های ملی منابع طبیعی که در حریم و جوار شهر است، استفاده شود که این امر مستلزم موافقت اداره کل منابع طبیعی است.

 


تعداد بازدید :  428