شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
بازار پوشاک ایلام، بنجل و گران

بازار پوشاک ایلام از بنجلی و گرانی رنج می‌برد و این ویژگی‌ها مردم ایلام را به مشتریان بازار پوشاک‌ استان‌های همجوار تبدیل کرده است.
به‌گزارش ایسنا، مردم ایلام بازار پوشاک شهر خود را بنجل، نامرغوب و در عین حال گران می‌دانند و در سفر به شهرهای دیگر بیش از هر چیزی سراغ بازار پوشاک را می‌گیرند و حتی بازار نامرغوب پوشاک شهر خود را فرصتی برای سودجویی می‌بینند به گونه‌ای که متاسفانه در برخی از کوچه‌های شهرمان در یک سری مغازه‌ها و حتی بعضا در زیرزمین‌هایی که به محل عرضه پوشاک تبدیل شده، اجناس و پوشاک جوانرود و گناوه را می‌فروشند که به گفته‌ رئیس اتحادیه پوشاک ایلام کار را برفروشندگان مجاز سخت کرده است.
«محمد شادیوند» شهروند ایلامی در این‌باره گفت: بیشتر مغازه‌ها لباس‌های بسیار به درد نخور و اجناس غیرمرغوب را به قیمت‌های بالا به مشتریان عرضه می‌کنند که انگیزه خرید را در ما بسیار پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: ترجیح می‌دهم در سفری به تهران لباس‌های موردنیاز و حتی برای یک‌سال بچه‌هایم را تهیه کنم تا نیازی به مراجعه به بازار پوشاک ایلام نداشته باشم.
«اسفندیار خالدی» دیگر شهروند ایلامی گفت: برخی از البسه‌فروشان ایلام به دلیل تخلفات بیش از حد مغازه‌داران البسه و عملکرد غیرحرفه‌ای و غیروجدانی آنها قید مغازه‌داری در ایلام را زده و به شهرهایی ازجمله رشت رفته‌اند که همه اینها نشان می‌دهد این بازار مشکلات زیادی دارد.
یک پوشاک‌فروش بازار ایلام اظهار کرد: سال‌هاست کار پوشاک‌فروشی انجام می‌دهم، ولی متاسفانه برخی از پوشاک‌فروشان می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را طی کنند و بدون رعایت مقررات و ضوابط فروش پوشاک قیمت‌گذاری می‌کنند، مثلا جنسی که بین 9 تا 12‌هزار تومان قیمت دارد را خودسرانه بین 30 تا 32‌هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و می‌فروشند که نرخی بیش از 2 برابر است، درحالی‌که فروشنده حق دارد تنها 17‌درصد بیش از قیمت فاکتور کالا یا البسه را در اختیار مشتری قرار دهد و بیش از این تخلف محسوب می‌شود و ما شاهد این رویه ناصواب هستیم.
وی خاطرنشان کرد: نظارت اصناف استان بر پوشاک‌فروشان بد صورت می‌گیرد به گونه‌ای که از خود همین صنف تعدادی به صورت بی‌رویه و بی‌قاعده به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند و بدون دقت در قیمت‌گذاری صاحب مغازه را مشمول جریمه می‌دانند و این کار هم باعث دلسرد شدن پوشاک‌فروشان و هم مشکلات بعدی در زمینه قیمت البسه می‌شود.
این فروشنده پوشاک ایلامی تأکید کرد: اصناف در بازرسی‌ها ناموفق بوده و باید بازرسی‌ها مورد بازبینی قرار گیرد تا مشکلات این صنف حل شود.
یکی دیگر از فروشندگان پوشاک در بازار ایلام گفت: اجناس بنجل و به درد نخور که معلوم نیست از کجا وارد می‌شود توسط برخی دلالان با قیمت بالا به فروشنده عرضه می‌شود و این کار باعث دلزدگی مشتریان و کسادی بازار و روگردانی مردم از بازار پوشاک استان شده به گونه‌ای که آنها ترجیح می‌دهند، البسه خود را از استان‌های کرمانشاه و تهران تهیه کنند.
«حسن ملکی» رئیس صنف پوشاک‌فروشان استان در این‌باره اظهار کرد: بازار پوشاک بازار گسترده‌ای است و بدون‌شک وجود کاسبان گران و ارزان فروش در آن امری طبیعی است.
وی با بیان این‌که برخی از کاسبان این صنف به سود کم قانع نیستند و حتی بعضی‌ از همین افراد مجوز کسب هم ندارند، افزود:   کسانی که کاسب واقعی باشند، به هر سودی قانع هستند.
ملکی با اشاره به این‌که برای جلوگیری از صدور بیش از حد مجوز فعالیت در این صنف، محدودیت‌هایی از طرف صنف پوشاک‌فروشان در نظر گرفته شد، اضافه کرد: در سال‌های اخیر صدور پروانه کسب را سخت کردیم، ولی بعد از آن بخشنامه‌ای از سوی اتاق اصناف تنظیم که موجب شد تا ما محدودیت‌ها را برداریم.
رئیس صنف پوشاک‌فروشان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی‌ از فعالان این صنف به‌ویژه افرادی که تازه پا به میدان عرضه پوشاک گذاشته‌اند به دنبال آن هستند که 6 ماهه توشه را ببندد و بروند، ولی برخی‌های دیگر هم هستند که حتی زیر قیمت اجناس را عرضه می‌کنند.
ملکی به چند برابر شدن هزینه‌ها و افزایش سرسام‌آور کرایه مغازه‌ها پرداخت و گفت: مسافت ما با مرکز و دوری فاصله ما با تهران که مرکز تولید پوشاک کشور است بر قیمت‌گذاری‌های ما تأثیر گذاشته، چرا که هزینه‌های جانبی ازجمله هزینه باربری چند برابر شده است.
وی تعداد مغازه‌های عرضه پوشاک و به عبارتی فعالان این صنف را بیش از ظرفیت و بازار استان اعلام و عنوان کرد: ما نیازی به این همه مغازه نداریم، به همین دلیل برخی از افرادی که به تازگی وارد این صنف شده‌اند، فقط به دنبال سود خود هستند.  رئیس صنف پوشاک‌فروشان استان با اشاره به این‌که ناظران اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت استان بر بازار استان نظارت دارند، یادآور شد: علاوه‌بر این نظارت و در راستای جلب رضایت مردم و کنترل بازار پوشاک استان با وجود همه مشکلات 2 تیم بازرسی از سوی صنف پوشاک‌فروشان استان نیز به صورت مجزا بر بازار نظارت دارند.
ملکی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات عمده بازار پوشاک به‌ویژه در سطح تولیدات استانی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات پوشاک در بازار داخل سوءاستفاده از مارک‌های معتبر در بازار پوشاک ایران است.
وی در تشریح یکی از عواملی که بازار پوشاک ایلام را تحت‌تأثیر قرار داده،  اضافه کرد: متاسفانه در برخی از کوچه‌های شهرمان در یک سری مغازه‌ها و حتی بعضا مشاهده شده در زیرزمین‌هایی که به محل عرضه پوشاک تبدیل شده، اجناس و پوشاک جوانرود و گناوه را می‌فروشند که بر بازار ما تأثیر منفی گذاشته است.
رئیس صنف پوشاک‌فروشان استان خاطرنشان کرد: گرانی پوشاک زنان در ایلام مشهود است و در همین راستا برای سرشکن کردن این گرانی فروشگاه‌های مخصوص بانوان در ایلام راه‌اندازی شده و در اجرای طرح صیانت از حجاب نیز به دنبال ایجاد فروشگاه‌های بانوان هستیم.
ملکی در پایان با اشاره به تأثیر واردات چینی بر بازار پوشاک داخل اظهار کرد: واردات بی‌رویه پوشاک‌ چینی و عرضه آنها در بازار فضای پوشاک ما را غرق کرده و حق تولید‌کننده ما را ضایع کرده که ظلمی در حق بازار پوشاک و تولید‌کننده داخلی است.


تعداد بازدید :  393