شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
استاندار خوزستان:
راهکار رونق گردشگری در استان‌های مرزی تفويض اختیارات است

دومین نشست تخصصی شورای راهبردی گردشگری سلامت استان‌های غرب و جنوب غرب کشور با تأکید بر کشور عراق در هتل پارس اهواز برگزار شد.
«عبدالحسن مقتدایی» استاندار خوزستان در اين نشست گفت:   دادن اختیارات به استان‌های مرزی باعث می‌شود تا بهترین راهکارها از سوی استان برای جذب هر چه بیشتر توریسم و مسافر با توجه به ظرفیت‌های ویژه و شرایط خاص استان ارایه و اجرایی شود.
وی با اشاره به این‌که بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بسیار قدرتمندی در استان فعال هستند، گفت: در بخش سلامت، در خوزستان استعداد‌ها و تخصص‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در بخش توریسم درمانی استفاده کرد. استاندار خوزستان بیان داشت: در کنار داشتن ظرفیت درمانی باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که افرادی که برای درمان از خارج از کشور وارد استان می‌شوند در آرامش و امنیت خاطر به درمان خود بپردازند که در این راستا می‌توان امتیازهایی را برای توریسم‌هایی که به قصد درمان به استان وارد می‌شوند ایجاد کرد. مقتدایی افزود: اگر ساختار مناسبی در استان فراهم نشود بحث توریسم درمانی با موفقیت اجرا نمی‌شود. خوشبختانه برای اجرای پروژه‌های گردشگری در استان شورای برنامه‌ریزی استان اعتباری بالغ بر 1300‌میلیارد تومان را به این مهم اختصاص داده است تا با اجرای طرح‌های گردشگری در خوزستان بستری برای رونق صنعت گردشگری و به دنبال آن اشتغال و رفاه بیشتر در استان فراهم شود.
مقتدایی بیان داشت: تلاش شد تا راهکارهای دیگری برای تشویق مردم خوزستان در جهت شناخت هر چه بیشتر استان فراهم شود که از آن جمله تعطیلی روزهای پنجشنبه و آزادشدن تردد خودروهای پلاک اروند در استان بود تا مردم وقت و وسیله مناسب برای گردشگری در استان را داشته باشند.
استاندار خوزستان افزود: مردم و مسئولان استان باید درگیر بحث گردشگری باشند و هر دستگاهی در هر نقطه از خوزستان باید تصمیم مناسب برای رونق گردشگری در استان را بگیرد.
مقتدایی با اشاره به ایجاد شرایط مناسب برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه و چذابه به کشور عراق افزود: استانداری خوزستان برای 10 روز قبل از اربعین حسینی و 10 روز پس از مراسم اربعین اخذ عوارض از زائران را متوقف کرد و وزارت خارجه کشور عراق نیز در اقدامی تحسین‌برانگیز قیمت ویزای
 40 دلاری خود را به یک دلار کاهش داد.
در این مراسم از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از استاندار خوزستان به دلیل تلاش‌هایی که در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری در استان انجام داده است با اهدای لوح سپاس تقدیر شد. دکتر اسماعیل ایدنی: ایران از نظر کیفیت خدمات پزشکان جزو 5 کشور اول جهان است.    
رئيس دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز نيز در ادامه اين مراسم گفت: صنعت گردشگري سلامت بسيار پر درآمد و امروزه در كشور‌هاي پيشرفته دنيا يك حوزه تخصصي محسوب مي‌شود.  اسماعيل ايدني افزود: بسیاری از کشورهای جهان مزیت‌های خاصی را در این حوزه ایجاد کرده‌اند تا بتوانند قطب‌های گردشگری سلامت در جهان باشند، در آسیا هم کشورهای هند، مالزی، سنگاپور، تایلند و ترکیه از این ظرفیت‌ها درحال استفاده هستند.
ایدنی گفت: با توجه به مسائلی که در دهه اخیر در منطقه خاورمیانه رخ داد، فرصت‌های خوبی برای توسعه گردشگری سلامت در ایران و به‌خصوص در استان خوزستان به‌وجود آمده است. بزرگترین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، ظرفیت و توان علمی بالایی است که در کشور ما زبانزد است و کشور ما از نظر کیفیت خدمات پزشکان جزو 5 کشور اول جهان است ولی ممکن است در حوزه سلامت معضلات خاصی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به این‌که باید با نگاه ملی به مسأله گردشگری سلامت نگاه شود، افزود:   استان خوزستان در دو بعد گردشگری عام با توجه به وجود اماکن تاریخی و گردشگری خاص حوزه سلامت با توجه به توانمندی‌های جامعه پزشکی استان و بهره‌مندی از نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی می‌تواند عملکرد، اقدامات و فعالیت‌های خوبی داشته باشد. درحال حاضر به جز  پیوند قلب و پیوند ریه، هر نوع خدمت‌ درمانی که در پایتخت انجام می‌شود در استان خوزستان نیز صورت می‌پذیرد و انشاءالله در آینده‌ای نه چندان دور با تلاش تیم پیوندی که در دانشگاه حضور دارند، امکان پیوند کبد هم در استان فراهم خواهد شد. همچنین کلیه اعمال تخصصی و فوق‌تخصصی دیگر در زمینه جراحی‌های مغز و اعصاب و در زمینه جراحی قلب در دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز و در بخش خصوصی استان به وفور و با کیفیت بالا انجام می‌شود.
ایدنی ادامه داد: کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌های خصوصی و دانشگاهی استان قابل قبول است و بر مبنای اعتبار بخشی که وزارت بهداشت انجام داده همه آنها با درجه بالایی در اعتبار بخشی مواجه هستند.
این مقام مسئول با بیان این‌که در استان خوزستان ماهانه بیش از 17‌هزار عمل جراحی در بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود، افزود: اگر نگاهی به قیمت خدمات سلامت در منطقه آسیا بیندازیم به‌رغم تبلیغات سوئی که علیه جامعه پزشکی انجام شده کشور ما یکی از ارزان‌ترین کشورهای ارایه خدمات پزشکی برای شهروندان ایرانی و حتی شهروندان دیگر کشورها است و وضع کشور ما هم از نظر قیمت و هم از نظر نیروی انسانی بسیار بهتر از سایر کشورهای خاورمیانه است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: علاوه‌بر بحث درمان، در بحث بهداشت نیز باید عرض کنم سیستم شبکه‌های بهداشتی ما که امروزه تا دورترین نقاط کشور هم وجود دارند و به امر پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای شاخص‌های بهداشتی مناطق مختلف مشغولند، یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی جهان است که این سیستم و الگو در بسیاری از دانشکده‌های پزشکی جهان به‌عنوان یک الگوی موفق تدریس و ارایه می‌شود.
وي اظهار كرد: ظرفيت‌های بالای بهداشتی و درمانی استان خوزستان نبايد تنها به پذيرش بيمار محدود شود، بلکه ما می‌توانیم دانش فنی طرح‌ریزی و اجرای سیستم‌های بهداشتی خود را نیز در اختیار کشورهای همسایه و متقاضی قرار دهیم. ايدني با بيان اين‌كه بي‌نظمي در شيوه ارایه خدمات پزشكي، صنعت گردشگري سلامت در كشور را تهديد مي‌كند، گفت: به منظور ساماندهي اين وضعيت نيازمند ورود بخش دولتي و همکاری هرچه بهتر و عمیق‌تر بخش خصوصی هستيم.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که ما به جامعه پزشکی خود تعصب داریم و به دنبال برندسازی برای آن هستیم، ادامه داد: بیمارستان‌های ما در زمینه ارایه خدمات درمانی برای بیماران ایرانی یک اعتبار بخشی خاصی لازم دارند و این ملی است ولی در زمینه بیماران خارجی نیاز به این است یک اعتبار بخشی جدیدی تعریف شود که خوشبختانه در این خصوص یک سری پروتکل‌های جدید و خاص اعتبار بخشی توسط وزارت بهداشت مشخص شده است و بیمارستان‌هایی که می‌خواهند در این زمینه ارایه خدمات دهند ظرف مدت 6 ماه باید خود را با این اعتبار بخشی هماهنگ کنند تا درجه اعتبار بخشی آنها برای توریسم سلامت مشخص شود.
ایدنی در پایان ضمن اشاره به لزوم اشراف اطلاعاتی به سیمای بیماری‌های متقاضیان خارجی خواهان ورود به استان و کشور برای درمان و جزییات کمی و کیفی آن گفت: باید تصویر روشنی از بیمارانی که به کشور ما مراجعه می‌کنند داشته باشیم و تمام اطلاعات این بیماران باید دقیقا ثبت شوند، تا برای مسئولان کشور و سیاست‌گذاران این وادی مشخص کند باید در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند و مطالبات این بیماران از چه نوعی است تا براساس آن سرمایه‌گذاری‌ها و عملیات لازم صورت گیرد.


تعداد بازدید :  440