شماره ۱۶۴۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
دردسرهای کارت‌های بانکی مسروقه و گمشده در نوروز
در غیاب بانک‌ها مراقب کارت پول‌تان باشید

شهروند| در روزهای ابتدای تعطیلات نوروز با توجه به تعطیل‌بودن بانک‌ها اغلب مردم برای غیرفعال کردن کارت‌های بانکی گمشده یا مسروقه خود به دردسر می‌افتند. اغلب آنها نمی‌دانند که وقتی کارت بانکی‌شان را گم می‌کنند یا این‌که کارت‌شان به سرقت می‌رود، دقیقا باید چه کاری انجام دهند. با این‌که پلیس فتا، بانک‌ها و رسانه‌ها بارها و بارها نکات امنیتی لازم جهت مراقبت از کارت‌های بانکی و رمز آن را اعلام کرده‌اند با وجود این همیشه شاهد مراجعه افراد زیادی به مراکز پلیس به منظور اعلام سرقت اطلاعات و کارت‌های بانکی‌شان خصوصا در ایام عید هستیم.
چطور کارت‌های‌مان را مسدود کنیم؟
بیژن اسلامی، رئیس بانک یکی از شعب بانک سامان درباره این‌که اگر در ایام تعطیلی بانک‌ها کارتی به سرقت برود یا گم بشود، باید چه کارهایی انجام داد به «شهروند» می‌گوید: «در ایامی که بانک‌ها تعطیل هستند و به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده‌کردن از کارت بانکی باید آن را سریع سوزاند، این امکان هست تا بدون مراجعه به بانک عامل این کار را در هر ساعتی از شبانه روز انجام داد؛ مسدودسازی کارت از طریق تماس با تلفن گویای بانک مربوطه و صحبت با کارشناس یا اپراتور که با پاسخ به سوالاتی اعم از شماره کارت و یا مشخصات هویتی و رمز کارت انجام می‌شود.»
اسلامی با اشاره به این‌که اغلب بانک‌ها در نرم‌افزارهای بانکی خود هم امکان مسدودسازی کارت‌ها را دارند، ادامه داد: «همچنین مسدودسازی کارت از طریق اینترنت‌بانک هم ممکن است و وقتی وارد اکانت حساب بانکی خود شدید گزینه‌ای برای مسدودسازی وجود دارد. مسدودسازی کارت از طریق خدمات بدون کارت دستگاه های ATM هم به این شکل می‌تواند انجام شود که با مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز در محل خود، دکمه ثبت و سپس گزینه مسدودکردن کارت را انتخاب کنید. توصیه همیشگی ما به مشتریان این است که حتما اطلاعات حساب بانکی و کارت‌شان را داشته باشند تا برای مسدودسازی با مشکل مواجه نشوند. بارها پیش آمده که مشتری شماره‌حساب و شماره کارتش را نمی‌دانسته است؛ درواقع اگر شما اطلاعات حساب و کارت خود را نداشته باشید، مسدودکردن آن زمان بیشتری می‌گیرد. اگر اطلاعات لازم را داشته باشید، خیلی سریع از طریق دستگاه های ATM یا نرم‌افزارهای بانکی می توانید کارت‌تان را مسدود کنید؛ در غیر این صورت مجبورید با تلفنبانک بانک مربوطه تماس بگیرید و اطلاعات شخصی خود را به اپراتور دهید که زمان بیشتری طول می‌کشد کارت‌تان مسدود شود. به همین دلیل ما توصیه اکید به مشتریان داریم که حتما اطلاعات لازم را از حساب و کارت‌شان داشته باشند که سریع‌تر بتوانند کارت‌شان را مسدود کنند.»
در ایام عید کمتر به عابربانک بروید
یکی دیگر از اتفاقات بدی که ممکن است در روزهای خلوت عید برای شما و کارت بانکی‌تان بیفتد، این است که پای دستگاه‌های عابربانک اسیر سارقان شوید. اسلامی، رئیس شعبه بانک سامان در این‌باره می‌گوید: «توصیه جدی که به مردم داریم این است که در روزهای تعطیلات عید کمتر به دستگاه‌های ATM مراجعه کنند. در روزهای خلوت این احتمال که بیشتر توسط سارقان در پای دستگاه‌های عابربانک غافلگیر شوید، وجود دارد. بهتر است مردم هر چقدر پول نقد نیاز دارند، آن را بگیرند و در محل امنی در خانه قرار دهند و زیاد پای دستگاه‌های خودپرداز نروند؛ چون همیشه در چنین مواقعی سارقان پای دستگاه‌های ATM شما را به دام می‌اندازند.
او ادامه می‌دهد: «مردم خصوصا شب‌ها و در مکان‌های خلوت از رفتن به خودپردازها خودداری کنند و حتی اگر بشدت نیاز به پول نقد پیدا کردند از مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها پول بگیرند و رمزشان را هم در اختیار افراد قرار ندهند.»
 چطور می‌توانیم کارت جدید بگیریم؟
امسال بانک‌ها از روز 23 اسفند تا 5 فروردین تعطیل هستند و شعبه‌های معدودی در تهران هستند که به صورت کشیک خدمات ارایه می‌دهند. با این حال برخی از بانک‌ها در فرودگاه‌های امام‌خمینی(ره) و مهرآباد شعبه‌های 24 ساعته دارند که اگر کار فوری برای مشتریان پیش بیاید به این شعبه‌ها مراجعه کنند. البته همه بانک‌ها در این فرودگاه‌ها هم شعبه ندارند و اگر کارت بانکی‌تان را گم کرده‌اید یا آن به سرقت رفته، ممکن است مجبور باشید تا آغاز به کار دوباره بانک‌ها بعد از تعطیلات صبر کنید.


تعداد بازدید :  98