شماره ۱۶۴۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
«نهنگ قاتل» نبرد در دریا را متحول می‌کند؛
زیر دریایی بزرگی که مانند هواپیمایی بدون سرنشین است

نیروی دریایی ایالات متحده قرارداد ساخت ۴ فروند خودرو زیردریایی بدون سرنشین فوق بزرگ‎ (Extra-Large ‎Unmanned Underwater Vehicles (XLUUVs)) ‎ را با کمپانی بویینگ امضا کرده است که بدین ترتیب ‏زیردریایی‌های غول‌پیکر جدیدی که شبیه هواپیماهای بدون سرنشین هستند را وارد ناوگان دریایی این کشور خواهد کرد. ‏این زیردریایی‌های بدون سرنشین که به آنها «اورکا» ‎»  (Orca) ‎یا همان «نهنگ قاتل» گفته می‌شود، این توانایی را ‏خواهند داشت که ماموریت‌های مختلفی از دیده وری تا مین روبی و غرق کردن کشتی‌های دشمن در مسافت‌های طولانی ‏را به انجام برسانند‎.
زیردریایی‌های بدون سرنشینی مانند «نهنگ قاتل»، نبرد در دریاها را متحول خواهند کرد و سیستم‌های جنگی ارزان ‏قیمت و نیمه یکبار مصرفی را در اختیار نیروهای دریایی قرار خواهند داد که می‌تواند شکاف‌های موجود در میدان نبرد را ‏پوشش داده یا به راحتی به جاهایی بروند که رفتن به آن‌جا برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های دارای خدمه غیرممکن یا ‏خطرناک است. براساس این قرارداد که در روزهای اخیر به امضای طرفین رسیده، کمپانی بویینگ ۴۳‌میلیون دلار برای ‏‏«ساخت، آزمایش و تحویل ۴ خودرو زیردریایی بدون سرنشین فوق بزرگ نهنگ قاتل و اقلام پشتیبانی همراه آنها» دریافت ‏خواهد کرد. بدین ترتیب قیمت تمام شده هر زیردریایی بدون سرنشین «نهنگ قاتل» از ده‌میلیون دلار فراتر خواهد رفت. اما ‏زیردریایی جدید چه ارزشی برای نیروی دریایی ایالات متحده خواهد داشت؟
زیردریایی «نهنگ قاتل» براساس تکنولوژی به‌کار رفته در زیردریایی‎ «Echo Voyager» ‎ساخته خواهد شد. این ‏زیردریایی یک زیردریایی بدون سرنشین دیزلی-الکتریکی بود که برای ساخت آن از یک موج‌شکن استفاده شده بود. برد این ‏زیردریایی بیش از ۶.۵۰۰ مایل دریایی (بیش از ۱۲.۰۰۰ کیلومتر) بود و می‌توانست ماه‌ها بدون نیاز به حضور خدمه به ‏ماموریت در دریاها ادامه دهد. زیردریایی‎ «Echo Voyager» ‎مجهز به سیستم جهت‌یابی اینرسیال و سنسورهای عمق ‏سنج بوده و می‌توانست با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی‎  (GPS) ‎برای تعمیر به روی آب بیاید‎. Echo ‎Voyager ‎ از ارتباطات ماهواره‌ای برای تماس با مرکز کنترل و مخابره اطلاعات یا دریافت فرامین جدید استفاده می‌کند. ‏برد عمقی آن حداکثر ۱۱.۰۰۰ فوت (۳.۳۵۳ متر) بوده و نهایت سرعت آن نیز به ۸ گره دریایی (حدود ۱۵ کیلومتر بر ‏ساعت) می‌رسد‎.‎


تعداد بازدید :  180