شماره ۱۶۴۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
تاثیرات اظهارات اسلام هراسانه ترامپ در فاجعه نیوزلند
برخورد مشکوک غربی‌ها با حادثه تروریستی

در حادثه تروریستی کرایست‌چرچ که منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۸۰ نمازگزار مسلمان در دو مسجد در نیوزیلند شد، اغلب رسانه‌‌های غربی بدون اشاره به «تروریستی»‌بودن آن تنها به شرح جزییات پرداختند.
ترانت تاکید کرده بود علت انتخاب مسجد النور در مرکز کرایست‌چرچ، نزدیک به کلیسایی در همان منطقه است. این عامل تروریستی که گفته می‌شود تحت‌تاثیر آندری بوریک، تروریست مشهور نروژی قرار داشته که ۷۷ نفر را در ‌سال ۲۰۱۱ کشت، با انتشار تصاویری از خشاب‌های خود که روی آنها نام برخی فرماندهان جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان نوشته شده بود، بر مبارزه با مسلمانان حتی در بخش اروپایی استانبول ترکیه نیز اشاره کرده است.
ورود مسلمانان به نیوزیلند به‌ سال ۱۸۷۴ برمی‌گردد که ۱۵کارگر چینی برای کار در معادن طلای جزیره جنوبی وارد این کشور شدند. درباره سرنوشت این افراد اطلاعات چندانی در دست نیست، شاید آنها به استرالیا رفتند یا به چین بازگشتند، تا آن‌که در دهه ۱۸۹۰ چند نفر از مسلمانان پنجابی به جزیره شمالی وارد شدند. می‌توان این مهاجرت را سرآغار ورود مسلمانان به جزایر نیوزیلند دانست. اما تا‌ سال ۱۹۵۰ مسلمانان نیوزیلند تشکل و فعالیت مدنی خاصی در جامعه این کشور نداشتند تا آن‌که در همین ‌سال مسلمانان که جمعیت‌شان حدود ۱۵۰ نفر می‌شد، تصمیم به تاسیس «انجمن مسلمانان نیوزیلند» (NZMA) در اوکلند گرفتند.
 درخصوص ترکیب جمعیتی مسلمانان نیوزیلند لازم به ذکر است از میان ۳۰ تا ۴۰‌هزار مسلمانی که در این کشور حضور دارند، حدود ۱۰‌هزار نفر شیعه هستند که البته برخی منابع این رقم را ۱۵‌هزار نفر ذکر کرده‌اند. تاکنون مهمترین فعالیت شیعیان تاسیس بنیاد ایمان نیوزیلند است که به اختصار IMAN گفته می‌شود. این مرکز یک سازمان خیریه غیرانتفاعی شیعی در شهر اوکلند به شمار می‌رود که فعالیت خود را با حمایت ایرانیان و دیگر مسلمانان ساکن نیوزیلند از ‌سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز کرده است. مهمترین فعالیت بنیاد ایمان، ساخت مسجد و مرکز اسلامی امام رضا(ع) در این شهر است که در‌ سال ۱۳۹۳ آغاز و در ۱۳۹۴ شمسی تکمیل شده است. ساخت این مسجد با حمایت مراجع تقلید شیعه انجام شد و در مراسم افتتاح آن دو نفر از مسئولان مجمع جهانی اهل‌بیت نیز حضور داشتند.
 نخستین سرشماری نیوزیلند برای تعیین قومیت و ملیت مسلمانان این کشور در‌ سال ۱۹۹۱ انجام شد که از مجموع ۵۷۶۹مسلمان؛ هندی‌ها ۴۹ درصد، سایر اقوام و ملیت‌های آسیایی ۲۰درصد،  آفریقایی‌های عرب ۲۲‌درصد و اروپایی‌ها ۶.۶‌درصد  را تشکیل می‌دادند. در سرشماری ‌سال۲۰۰۱ با افزایش جهشی تعداد مسلمانان به بیش از ۲۳‌هزار نفر مشخص شد ۱۱۰۰ نفر از آنها ایرانی هستند. اکثر مسلمانان در شهر اوکلند زندگی می‌کنند؛ این شهر بزرگترین کانون مسلمانان به شمار می‌رود.
 همان‌طور که اشاره شد در نیوزیلند ادیان مختلف همزیستی مسالمت‌آمیزی با هم دارند. این رویکرد باعث شده تا در شروع جریان بی‌سابقه آوارگان سوری، مایکل وودهوس، وزیر مهاجرت وقت نیوزیلند در‌ سال ۲۰۱۵ اعلام کرد علاوه بر سهمیه پذیرش ۱۵۰ نفر از آوارگان سوری در این کشور، ۶۰۰ پناهجوی سوری به صورت فوریتی و بر سهمیه سالیانه پذیرفته می‌شود.
 این روند علیرغم سیاست‌ها و سخنرانی‌های نژادپرستانه و ضدمهاجرتی ترامپ که بخش اعظم آن شامل مسلمانان می‌شد، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت، چنان‌که در‌ سال گذشته میلادی دولت نیوزیلند با افزایش سهمیه پذیرش پناهندگان از یک‌هزار نفر به ۱۵۰۰ نفر که بخش زیادی از آنها را آوارگان سوری تشکیل می‌دهند، نشان داد این کشور تلاش دارد به دور از نگاه‌های ضداسلامی باشد.
 با این حال، با آن‌که گفته می‌شود تعدادی از مردم نیوزیلند تحت‌تاثیر اظهارات اسلام‌هراسانه ترامپ قرار گرفتند، اما در‌ سال۲۰۱۷ و پس از اعلام فرمان نژادپرستانه رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم‌صدور ویزای ایالات متحده برای هفت کشور مسلمان، تعدادی از مردم نیوزیلند با برگزاری تظاهراتی نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با پیام «خوش آمدید، نیوزیلند جای ترس و نفرت نیست» مخالفت خود را با جهت‌گیری‌های منفی به مسلمانان نشان دادند.


تعداد بازدید :  173