شماره ۱۶۴۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
عوامل گسترش آتش‌سوزی

آتش‌سوزي مي‌تواند از تمامي جهات گسترش پیدا کند و اين گسترش ممكن است از راه‌های مختلف صورت بگيرد:

۱- باد: باد می‌تواند آتش را از نقطه‌اي به نقطه يكديگر منتقل کند. در آتش‌سوزي به دليل عمل جابه‌جایي هواي گرم با سرد، خودبه‌خود باد ايجاد می‌شود و حتي در حریق‌هاي بزرگ باد مي‌تواند به صورت طوفان ظاهر شود.

۲- انتقال حرارت به صورت تشعشعي: تشعشع يكي از راه‌هاي انتقال حرارت و از عوامل گسترش آتش‌سوزي است. لباس‌هايي را كه برای خشك‌شدن بالای بخاري قرار مي‌دهند به اين طريق ممكن است دچار آتش‌سوزي شوند.

۳- جاري‌شدن مايعات قابل اشتعال: در بعضي از حريق‌ها ظرف مايع يا پايه آنها دچار آتش‌سوزي شده و منجر به واژگوني و جاري‌شدن مايع نفتي مي‌شود؛ جاري‌شدن مايع قابل اشتعال باعث گسترش آتش‌سوزي می‌شود.

۴- انتقال حرارت به ‌صورت رسانايي: اگر آتش‌سوزي در كنار ستون‌ها و تيرآهن‌ها صورت بگيرد بر اثر داغ‌شدن ستون حرارت منتقل شده و آتش‌سوزي رخ خواهد داد.

۵- راهروها و پله‌ها: مسير حركت حرارت رو به بالا است. اگر در مكاني آتش‌سوزي رخ دهد و در محيط راهرو و پله وجود داشته باشد، ممكن است از طريق راه‌پله‌ها و راهرو آتش‌سوزي به نقاط ديگر انتقال پیدا کند.

۶- كانال آسانسور: آتش‌سوزي مي‌تواند از طريق كانال آسانسور به نقاط دیگر راه يابد، كانال آسانسور جهت انتقال حرارت يكي از محل‌هاي پرخطر است.

۷- پنجره: در ساختمان‌هاي بلند بيشتر اوقات حريق از طريق پنجره‌ها به طبقات بالا سرايت کرده و باعث گسترش آتش‌سوزي مي‌شود.

۸- روزنه‌ها و منافذ سقف‌هاي كاذب: سقف‌هاي كاذب و روزنه‌هاي آنها مي‌توانند يكي از دو عامل گسترش آتش‌سوزي باشند.

۹- كانال‌هاي كابل برق، كولرها و تهويه‌ها: مسير حركت حرارت را از يك نقطه به نقطه ديگر هدايت مي‌كند و باعث آتش‌سوزي می‌شود.

01- انفجار: انفجار يك مخزن يا يك ظرف مي‌تواند باعث هدايت آتش از يك نقطه به نقاط ديگر شود؛ اين نوع گسترش آتش‌سوزي را در حریق كپسول‌هاي گاز مي‌توان به خوبي مشاهده كرد.

 


تعداد بازدید :  177