شماره ۱۶۴۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
بشردوستی از قاب دوربین
فیلم کوتاه یکی از اعضای سازمان جوانان در جشنواره بشردوستی و صلح درخشیده است

مجتبی کرم پور 22ساله
سابقه عضويت: 13 سال
تحصیلات: کارشناس تکنولوژی آموزشی
استان: همدان
کار فیلمسازی و نمایش را از کودکی و نوجوانی آغاز کرده و اکنون علاوه بر فعالیت در حوزه سازمان جوانان هلال‌احمر به‌عنوان یک فیلمساز جوان هلال‌احمر، آثار بسیاری با محوریت مفاهیم بشردوستی و صلح ساخته است. فیلم‌های کوتاهی که در 3 دوره جشنواره بشردوستی حائز مقام برتر شده‌اند. در ادامه با این فیلمساز هلال‌احمری گفت‌وگو کرده‌ایم.
  ساخت فیلم کوتاه را از چه زمانی آغاز کردی‌؟
دانش‌آموز مقطع اول دبیرستان بودم که نخستین فیلم کوتاهم را ساختم. فیلمی با محوریت معضل اعتیاد که به دلیل علاقه به موضوعات و مشکلات اجتماعی سراغش رفته بودم. در همان دوران بود که در قالب طرح دادرس با هلال‌احمر آشنا شدم. نهادی که همه فعالیت‌هایش با محوریت صلح و بشردوستی انجام می‌شود و آشنایی با آن ایده‌های تازه‌ای برای فیلمسازی به من داد.
  نخستین فیلم ات را با رویکردهای هلال‌احمر چه زمانی ساختی‌؟
سال 1391، فیلمی درباره معلولان ساختم. هنوز ارتباط زیادی با هلال‌احمر نداشتم و آن فیلم را به‌صورت آزاد تهیه کرده بودم. یک سال بعد که نخستین دوره جشنواره فیلم‌های بشردوستی توسط سازمان جوانان هلال‌احمر برگزار شد، فیلم من نیز در جشنواره شرکت کرد و توانست جایزه بهترین فیلم را کسب کند. پس از آن فیلم بود که بیشتر از قبل با هلال‌احمر آشنا شدم و همین آشنایی مبنایی شد برای ساخت فیلم‌های دیگری مانند «نه همین لباس زیبا»، «فریاد در سکوت»، «لذت یک نگاه» که با نگاه بشردوستانه و حمایت از محیط‌زیست، کودکان‌کار و همه مفاهیمی که به نوعی‌ ترویج بشردوستی است.
  در ساخت فیلم‌های کوتاه چقدر از خدمات و فعالیت‌های امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر الهام گرفته‌ای‌؟
به‌عنوان مثال فیلم «لذت یک نگاه» را در حوزه امداد و نجات هلال‌احمر ساختم. مستندی با این محور که همه ما باید با مباحث امداد و نجات و کمک‌های اولیه آشنا شویم و اگر از این مباحث اطلاعی نداریم نباید در صحنه حادثه برای کمک به مصدومان اقدام کنیم. در این فیلم مستند داستانی روایت یک تصادف و امداد و نجات به حادثه‌دیدگان را به تصویر درآوردم که نتیجه تحقیق، بررسی و زندگی با امدادگران هلال‌احمر است.
  یعنی برای ساخت فیلم‌های کوتاه سراغ امدادگران هلال‌احمر می‌روی‌؟
بله. چند سالی است که روزهای عید نوروز را مهمان امدادگران و جوانان هلال‌احمری هستم که در جاده‌ها و پایگاه‌های امداد و نجات به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. حضور در کنار آنها و لمس زحماتی که برای خدمت‌رسانی متحمل می‌شوند، ایده‌های نو و مباحث کاربردی زیادی را در اختیارم قرار می‌دهد.
  چنین فیلم‌ها‌یی را تا چه اندازه در آموزش و انتقال مباحث و نکات کاربردی هلال‌احمر به مردم مؤثر می‌دانی‌؟
در این فیلم‌ها تلاش می‌کنم هلال‌احمر را بیش از یک سازمانی که مأموریتش تنها امداد و نجات است نشان دهم. واقعیت این است که هلال‌احمر در حوزه آموزش مباحث امدادی، کمک‌های اولیه و انتقال مفاهیم بشردوستانه و‌ ترویج مهربانی و نوعدوستی در جامعه نیز تلاش‌های اثرگذاری انجام می‌دهد. من در فیلم‌هایم تلاش می‌کنم تلاش پزشکان داوطلب، جوانان دلسوز و فداکار هلال‌احمر را در حوزه‌های مختلف به تصویر بکشم.


تعداد بازدید :  259