شماره ۱۶۴۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
توضیحات تکمیلی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال درباره یک گفت‌وگو

روز چهارشنبه گفت‌و‌گویی با مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال انجام داده بودیم که با تیتر  «3.5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم‌ملی در جام جهانی!» منتشر شد. روز گذشته از طرف جناب زمان‌آبادی توضیحی برای روزنامه ارسال شد که متن آن و حاشیه «شهروند» بر آن را در زیر می‌خوانیم.
مدیرمسئول محترم روزنامه شهروند
با سلام و احترام
نظر به انتشار مطالبی تحت عنوان نقل‌قول از مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در صفحات نخست و چهارده روزنامه شهروند - مورخ ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۷، متن تکذیبیه و توضیحات تکمیلی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به حضور تقدیم می‌شود. خواهشمند است براساس قانون مطبوعات، این جوابیه رسمی در صفحات ذکر شده، با همان فونت و به صورت کامل منتشر شود:
«در کمال تعجب به نظر می‌رسد هدف و اصرار مصاحبه‌کننده در گفت‌وگوی مورخ ۲۲ اسفندماه با مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال، اثبات فرض «ولخرجی‌» فدراسیون در امور فرهنگی بوده است. فرضی که سست‌بودن استدلال آن بارها و بارها توسط مشاور محترم فدراسیون مورد تاکید قرار گرفته، اما درنهایت در متن گفت‌وگو با تغییر در برخی کلمات مجددا بر آن پافشاری شده است.
مشاور فرهنگی فدراسیون در قسمتی از این گفت‌و‌گو تاکید می‌کند که «برای ساخت سرود تیم‌های ملی، فدراسیون فوتبال ریالی هزینه نکرده است.» اما خبرنگار مربوطه با تغییر اصل این جمله، مطلبی را نقل‌قول می‌کند که مشخصا کذب است. از سوی دیگر درحالی‌که مصاحبه‌شونده عنوان می‌کند: «برای جام‌ملت‌های آسیا خواننده محترمی با ساخت سرود، شخصا مبلغ ۱۵۰‌میلیون تومان «هزینه» کرده است، خبرنگار با تغییر جمله از کلمه «دریافت کرده است» استفاده می‌کند. این در  حالی است که هم در آن گفت‌وگو و هم این‌جا مجددا تاکید می‌شود که استاد ماهور این مجموعه هنری را به صورت رایگان و تنها با علاقه شخصی در اختیار فدراسیون گذاشته و برای تهیه آن هزینه شخصی هم صورت داده است یا در جایی دیگر عدد حمایتی شرکت ‌هاکوپیان از فعالیت بنیاد رودکی به جای ۲.۵ میلیارد، ۳.۵‌میلیارد قید شده است.
در قسمت دیگری از این گفت‌وگو بحث و تبادل‌نظر درخصوص بودجه «هشت» میلیاردی فعالیت‌های فرهنگی در فوتبال انجام شد، اما درنهایت د‌ر زمان چاپ، این عدد در صفحه داخلی ۹.۵‌میلیارد درج می‌شود. ضمن این‌که در صفحه نخست هم به شکلی دیگر عدد ۳.۵‌میلیارد هزینه ساخت سرود برای ایجاد شائبه صرف این بودجه توسط فدراسیون نوشته می‌شود. البته این سطح از نظارت سردبیری بر تفاوت میان تیترهای اصلی صفحات نخست و داخلی هم خود جای تعجب دارد.
در پایان، ضمن قدردانی از تلاش‌های جنابعالی به‌عنوان یکی از چهره‌های خوشنام رسانه امیدواریم سایر همکاران نیز خود را در جایگاه حامی فوتبال ملی قرار داده و با رعایت اخلاق و امانتداری، فضا را برای ارتقای هرچه بیشتر سطح فرهنگی فوتبال کشورمان مهیا کنند.»
و اما توضیحات «شهروند»: با سپاس از توجه و لطفی که به روزنامه شهروند داشته‌اید، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. درباره ساخت سرود تیم‌ملی در جام ملت‌ها با وجود اشتباهی که در انشای مطلب اتفاق افتاده، این جمله از جناب آقای زمان‌آبادی که «فدراسیون ریالی از جیبش هزینه نکرد» در مصاحبه مزبور آمده و گویای این است که سوء‌نیتی در کار نبوده. در مورد کمک و حمایت شرکت ‌هاکوپیان از فعالیت بنیاد رودکی به نظر نمی‌رسد اشتباهی شده باشد، چراکه عدد 5/3میلیارد تنها برای سرود نوشته شده و نه کمک‌ هاکوپیان. همان طور که در تیتر مطلب هم آمده و در جوابیه هم تکذیب نشده است. عین جمله آمده در مصاحبه این است که «حقوق ارکستر سمفونیک ملی و خواننده آن کار به همراه اعزام آنها به روسیه و اجرای زنده در سه شهر و هزینه‌های جانبی دیگر ساخت این سرود چیزی حدود ٣,٥‌میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داد.» نکته آخر هم مربوط به بحث بودجه فرهنگی فدراسیون در‌ سال 98 است که صحیح آن 9.5‌میلیارد است و نه 8میلیارد که در توضیح بالا ذکر شده. براساس آن‌چه در مجمع فدراسیون فوتبال تصویب شده و تصویر آن در پایین می‌آید. باز هم از جناب زمان‌آبادی بابت پاسخگوبودن همیشگی‌شان ممنونیم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم.
 روزنامه شهروند آمادگی دارد تا در این زمینه و درصورت لزوم اطلاعات تکمیلی بیشتری را از سوی ایشان منتشر نماید.


تعداد بازدید :  357