شماره ۱۶۴۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
انتشار 17 دقیقه کشتار مسلمانان به‌صورت لایو در فیس‌بوک تکان دهنده بود
روز جنون‌آمیز نیوزیلند

بر اثر حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند عده زیادی کشته و مجروح شده‌اند. نخست‌وزیر نیوزیلند شمار کشته‌شدگان را ۴۹ نفر اعلام کرده است. همچنین تعداد زخمی‌ها 48 نفر اعلام شده است. این حمله مسلحانه در ساعت 13:45 به وقت محلی در روز جمعه رخ داده است. شهر کرایست‌چرچ در جنوب نیوزیلند واقع است و با ۳۵۰‌هزار نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ این کشور به‌شمار می‌آید.
بر اثر این حملات، شمار زیادی از کسانی که برای نماز به این مساجد آمده بودند، کشته و مجروح شدند. پلیس از دستگیری چهار فرد مظنون خبر داده است. روشن نیست که آیا فرد یا افراد مهاجم در بین دستگیرشدگانند یا هنوز متواری‌اند.بر اساس اخباری که از سوی خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان عینی منتشر شده است، فردی سفیدپوست، درحالی‌که جلیقه ضد گلوله و کلاه ایمنی پوشیده بود، وارد مسجد شد و با مسلسل به مردم شلیک کرد. در ویدئوی 17 دقیقه‌ای منتشرشده در فیس‌بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با سلاح نیمه‌خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آنها را نقش بر زمین می‌کند. نخست‌وزیر نیوزیلند گفته است که عامل حمله در فهرست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود.گفته می‌شود این فرد سفیدپوست، که یکی از مهاجمان است، تبعه استرالیا و 28ساله است. انگیزه مهاجمان و وابستگی سازمانی احتمالی آنان هنوز مشخص نیست، اما اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفته است که این حمله توسط کسانی «با گرایش‌های راست افراطی» صورت گرفته است. او گفته است که یکی از مهاجمان بیانیه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و در آن از برتری نژادی و نفرت از مهاجران دفاع کرده بود.
نخست‌وزیر استرالیا گفته است که مهاجمان تحت ‌تاثیر افکار کسانی مانند اسلوالد موزلی، رهبر فاشیست‌های بریتانیا در دهه‌های ١٩٢٠ و ١٩٣٠ و اندرس بریویک، عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشتند.به گفته موریسون، مهاجمان دو ‌سال را صرف برنامه‌ریزی این حمله تروریستی کرده بودند.جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند پس از وقوع این حملات، این روز را یکی از «سیاه‌ترین روزهای» تاریخ نیوزیلند خوانده است.نخست‌وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری احساسات ضد مهاجرتی را مقصر این اقدام دانست و گفت: «بسیاری از مردمی که متاثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند مهاجران یا آوارگان هستند و آنها نیوزیلند را به عنوان خانه خود انتخاب کرده‌اند و اینجا خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیست.»
پلیس نیوزیلند از مردم خواسته است از رفتن به خیابان‌های مرکزی شهر پرهیز کنند. پلیس همچنین از مردم خواسته است به محض مشاهده رفتاری مشکوک به ماموران اطلاع دهند و از کارکنان تمامی مساجد خواسته درها را بسته نگه دارند.افزون بر آن، پلیس از دانش‌آموزان خواسته است تا رفع کامل خطر وقوع حملات جدید در کلاس‌های درس خود بمانند. ساختمان همه ادارات دولتی شهر کرایست‌چرچ به حالت تعطیل درآمده‌ است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یکی از مخالفان سرسخت حضور مهاجران در آمریکا، به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده است. او در توییتی نوشته است: «از صمیم قلب با مردم نیوزیلند، پس از کشتار وحشتناک در مساجد، همدردی می‌کنم. 49 انسان بی‌گناه بدون دلیل کشته و بسیاری هم زخمی شدند.»فرید احمد، یکی از افرادی که هنگام حمله تروریستی در مسجد حضور داشته به بی.بی.سی گفته است: «داخل مسجد نشسته بودم که امام جماعت تازه خطبه را شروع کرده بود و همه چیز آرام و مثل همیشه بود. ناگهان تیراندازی شروع شد. تیراندازی در اتاق اصلی آغاز شد و من نتوانستم ببینم که چه کسی روی مردم آتش گشوده است. تنها مردمی را می‌دیدم که به‌سرعت فرار می‌کردند و عده‌ای دیگر که با بدن‌های خونین روی زمین می‌افتادند. زوج جوانی به من گفتند که تو روی ویلچر نشسته‌ای و نمی‌توانی به‌تنهایی از این‌جا خارج شوی، بنابراین مرا به‌سرعت از آن‌جا خارج کردند و مرا به بیرون از مسجد، جایی که خودروام را پارک کرده بودم، رساندند. از مسجد صدای تیراندازی و جیغ و گریه شنیده می‌شد.»

 


تعداد بازدید :  441