شماره ۱۶۴۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
با واحدهاي درسي عجيب دانشگاهي آشنا شوید
از هری پاتر فشرده تا فیزیک جنگ ستارگان

ترجمه: مينا شرفي | واحدهای درسی که برای رشته‌های دانشگاهی تدریس می‌شود همیشه به درس‌های پایه و اختصاصی محدود نمی‌شود و دانشجویان باید واحدهای اختیاری هم در خلال تحصیلات آکادمیک خود پشت سر بگذارند. این واحدهای اختیاری در بعضی از دانشگاه‌ها و کالج‌های سراسر دنیا بعضی اوقات از جنبه خشک صرفا درسی خارج می‌شود و به موضوعاتی جالب و گاه مسخره می‌پردازد؛ برای مثال با ظهور ستاره‌ها در عرصه‌های مختلف دانشگاه‌ها واحدهایی را برای رفتارشناسی این افراد اختصاص می‌دهند که با افول آنها طبعا از سیستم آموزشی حذف می‌شود؛ مثل واحد درسی «لیدی گاگا» که با اوج‌گیری این خواننده در دانشگاه کالیفرنیا تدریس می‌شد، اما حالا رفتارشناسی مایلی سایروس به واحد درسی دانشجویان آمریکایی اضافه شده است. در این مطلب تعدادی از واحدهای عجیبی که در دانشگاه‌های مختلف دنیا تدریس می‌شود را بررسی می‌کنیم:  
  «انگلستان: از هوگوارتز و هری: مطالعه فشرده هری پاتر از طریق جزایر بریتانیا»: دانشگاه مرکزی میشیگان (دانشکده زبان و مطالعات خارجی)
در این واحد دانشجویان کتاب‌های جی. کی. رولینگ را می‌خوانند و برای 10 روز به انگلستان می‌روند تا مکان‌های تاریخی‌ای را که داستان‌های هری پاتر از آنها الهام گرفته شده است از نزدیک ببینند. قصر ادینبرو، کتابخانه بودلیان، کلیسای مسیح در دانشگاه آکسفورد و برج لندن ازجمله مکان‌هایی است که دانشجویان این واحد درسی آنها را مطالعه می‌کنند.
  «تلف‌كردن وقت در اينترنت»: دانشگاه پنسيلوانيا در فيلادلفيا. (دانشكده زبان انگليسي)
در اين واحد درسي نيازي به كتاب نيست و دانشجويان فقط با لپ‌تاپ و واي‌فاي سر وكار دارند. دانشجويان سر كلاس اين درس از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و چت‌روم‌ها با هم در تعامل هستند. پروفسور گولد اسميت در مقاله‌اي كه در نشريه نيويوركر چاپ شده، آورده است: «نسل جديد بيش از نسل گذشته مي‌خوانند و مي‌نويسند، اما خواندن و نوشتن اين نسل خيلي متفاوت است. فوروارد كردن، ريتوييت كردن و وبلاگ نوشتن هم مي‌تواند جزيي از ادبيات باشد.»
  «كلاس سلفي»: دانشگاه كالیفرنياي جنوبي در لس‌آنجلس (دانشكده نگارش)
اسم رسمي اين واحد در واقع «نگارش 150:  نوشتن و نقد كردن، هويت و گوناگوني» است. در اين واحد درسي از دانشجويان خواسته مي‌شود پنج سلفي از خود بگيرند و در نوشته‌هايي بيان كنند چطور سلفي‌هايشان هويت آنها را بيان مي‌كند؟
  «يادگيري از يوتيوب»: كالج پتزر در كلارمونت كالیفرنيا (دانشكده مطالعات رسانه‌اي)
اين واحد درسي در ‌سال 2007 و بر پايه اين‌كه از يوتيوب مي‌توان چه مطالبي آموخت، طراحي و  وارد سيستم آموزشي اين كالج شد. در اين واحد درسي دانشجويان ويدیوهاي يوتيوب را مي‌بينند و در مورد آنها اظهارنظر مي‌كنند و خودشان هم بايد كليپ‌هايي روي اين شبكه بفرستند. پروفسور آلكساندرا جوهاس اين سايت ويدیويي را يك تلويزيون پست‌مدرن مي‌داند.
  «سياست بيانسه»: دانشگاه ايالتي نيوجرسي (دانشكده مطالعات زنان)
در اين واحد درسي بيانسه به‌عنوان يك فمنيست پيشرو و يك شخصيت عجيب مطرح شده و آهنگ‌ها و موزيك‌ويدیوهايش بررسي و نقد مي‌شود. در كنار اينها، تاريخچه فمنيست‌هاي سياهپوست در آمريكا تدريس مي‌شود. در واقع اين واحد درسي مي‌كوشد بيان كند آيا موزيك بيانسه مي‌تواند بنيان‌گذار تغييرات اجتماعي در ميان زنان سياهپوست شود؟
  «جامعه‌شناسی مایلی سایروس»: کالج اسکیدمور در ساراتوگا اسپرینگز نیویورک (دانشکده جامعه‌شناسی)
این نوجوان خیلی زود به ستاره‌ای در دنیای پاپ تبدیل شد، اما رفتارهای عجیب و غریبش چه در عرصه خوانندگی و چه در عرصه اجتماعی و فرهنگی باعث شد به یک مورد مطالعاتی برای کارشناسان تبدیل شود. تاثیرات رفتارهای مايلی سایروس روی همسن و سالانش، دیدگاه‌های فمنیست‌ها در مورد او و آسیب‌شناسی رفتارهای او باعث ایجاد این واحد درسی در آمریکا شد.
  «کالیفرنیا ما اینجاییم؛ اورنج کانتی و خودشناسی فرهنگی قرن بیست‌ویکم آمریکا»: دانشگاه دوک در دورهام (دانشکده زبان انگلیسی)
در این واحد درسی نقش بی‌همتای کالیفرنیا و مردم این منطقه در تاریخ آمریکا بررسی می‌شود. موزیک منطقه و فرهنگ خاص این ایالت جنوبی در این واحد درسی برای دانشجویان تدریس خواهد شد.
  «هنر راه رفتن»: کالج مرکزی دنویل (دانشکده مطالعات محیطی)
دانشجویان در این واحد درسی آثار دیکنز، تولستوی و کانت را می‌خوانند و سپس در تورهای راهپیمایی فلسفی و تاریخی در پارک‌ها، موزه‌ها و قبرستان‌ها شرکت می‌کنند. هدف این واحد آموزشی تمرکز روی تجربه کردن است. در دنیای امروز که دنیای تلفن‌های هوشمند است، چنین واحدهای درسی‌ای موهبت محسوب می‌شود. این واحد درسی در دانشگاه‌هایی در فرانسه و آلمان هم تدریس می‌شود.
  «فیزیک جنگ ستارگان»: دانشگاه سانتاکلارا در سانتاکلارا (دانشکده فیزیک)
در این واحد درسی در مورد فیزیک نیوتونی و انیشتینی، مدل‌های استاندارد فیزیک ذرات و سفر در زمان بحث می‌شود.
  «جی زی و کانیه وست»: دانشگاه میسوری در کلمبیا (دانشکده زبان انگلیسی)
ارتباط میان شعر و ترانه‌های رپ ازجمله مباحثی است که در این واحد درسی تدریس می‌شود.
  «خون‌آشام در ادبیات و سینما»: دانشگاه ویسکونسین (دانشکده زبان و ادبیات)
محبوبیت این موجود افسانه‌ای در میان مردم و رسانه‌ها به‌قدری زیاد است که واحدی درسی برای رفتارشناسی خون‌آشام‌ها و تاثیرشان در ادبیات و سینما تدریس می‌شود.
  «الویش، زبان ارباب حلقه‌ها»: دانشگاه ویسکونسین (دانشکده زبان و ادبیات)
این واحد درسی توسط یکی از زبان‌شناسان برتر دنیا و کسی که به سازندگان فیلم ارباب حلقه‌ها مشاوره می‌داده، تدریس می‌شود. هرچند این زبان اصلا کاربردی نیست، اما کنجکاوی طرفداران این فیلم را به‌خوبی برطرف می‌کند.
  «تاثیر شیطان: درک این‌که چگونه انسان‌های خوب به شیطان بدل می‌شوند»:  دانشگاه MIT (دانشکده انسان‌شناسی)
بارها شده در زندگی از خود پرسیده‌ایم چگونه فردی بی‌گناه و پاک به جنایتکار و فردی پلید تبدیل می‌شود. در این واحد درسی به سوالات این‌چنینی پاسخ داده می‌شود.
  «عروس‌های آنلاین سفارشی» دانشگاه جان ‌هاپکینز (دانشکده جامعه‌شناسی)
هرچند شاید برای بسیاری پدیده عروس‌های آنلاین سفارشی باورنکردنی باشد، اما این مسأله واقعا وجود دارد و دانشجویان در این  دانشگاه باپرستیژ دلایل وجود چنین مسأله‌ای خصوصا در فیلیپین و کشورهای شرق آسیا را بررسی و تحلیل می‌کنند.
 «سيمپسون‌ها و فلسفه» دانشگاه بركلي (دانشكده فلسفه)
شايد كارتون سيمپسون‌ها براي خيلي‌ها فقط يك سرگرمي باشد اما در اين واحد درسي فلسفه‌اي كه در اين برنامه كارتوني نهفته است براي دانشجويان بيان مي‌شود.
  «علم ابرقهرمانان» دانشگاه ارواين كاليفرنيا (دانشكده علوم)
شايد عنوان اين واحد درسي بيشتر جنبه تفريحي و بازي داشته باشد اما در اين واحد درسي از ابرقهرمانان به‌عنوان وسيله‌اي براي آموزش فيزيك استفاده مي‌شود.


تعداد بازدید :  694