شماره ۱۶۴۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
«شهروند» از بازار خدمات زیباسازی نمای ساختمان گزارش می‌دهد
رژه روف‌گاردن‌ها در تهران

سهیلا روزبان- شهروند| بد نیست در آستانه نوروز و خانه‌تکانی فکری هم به حال نمای دودزده آپارتمان‌تان کنید. در بازار ایران شرکت‌های زیادی هستند که نه‌تنها نمای ساختمان شما را می‌شویند که ایده‌های متنوعی برای زیباسازی ظاهر ساختمان‌هایتان دارند. درواقع حالا خانه‌تکانی دیگر محدود به داخل آپارتمان نیست و پایش  به نمای ساختمان‌ها و پشت بام‌ها هم باز شده است. از شست‌وشوی نما گرفته تا روف گاردن‌ها و  باغ‌های عمودی که گیاهان طبیعی را روی نمای ظاهری ساختمان‌تان می‌کارند و البته فعالان بازار می‌گویند که پشت بام‌های سبز و باغ‌های عمودی حسابی به مذاق تهرانی‌ها خوش آمده است. اگر بودجه‌تان محدود است، این روزها می‌توانید به سراغ شست‌وشوی نما با هزینه حدود 4‌میلیون تومان برای ساختمانی با زیر بنای 300 متر بروید، اما اگر از نظر هزینه‌ای مشکل ندارید، می‌توانید به سراغ پشت بام‌های سبز بروید که حداقل 200‌میلیون تومان برای شما آب می‌خورد.
200‌میلیون تومان
 حداقل هزینه یک پشت بام سبز 500متری
امروزه به دلیل این‌که از حیاط منازل به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود، تنها در بخش کوچکی از آن، امکان پرورش گیاه وجود دارد. به همین منظور می‌توان از قسمت‌های دیگر منزل برای محوطه‌سازی استفاده کرد. یکی از فضاهای مهمی که می‌تواند مسئولیت یک محوطه پر از گیاه را به دوش بکشد، پشت بام است. شما می‌توانید با طراحی یک باغ در پشت بام یا به اصطلاح
 روف گاردن، به یک محوطه سرسبز و زیبا بر بام خانه‌تان دست پیدا کنید و از وجود انواع گیاهان، آبنما و پرندگان لذت ببرید. البته  اگر خواهان ایجاد فضایی سبز در پشت بام خانه‌تان هستید، باید بدانید که هر مترمربع حداقل 200‌هزار تومان هزینه دارد. آن‌گونه که یکی از شرکت‌های فعال در این بخش به «شهروند» می‌گوید:    «ساخت هر متر مربع روف گاردن به‌طور متوسط 400‌هزار تومان خرج روی دست متقاضیان این بخش می‌گذارد. البته کسانی که می‌خواهند یک پشت بام لاکچری داشته باشند دست‌کم برای هر متر مربع باید یک‌میلیون و نیم هزینه کنند.» آن‌گونه که محمد می‌گوید: «به‌عنوان مثال در یک پشت بام با متراژ 500 متر حداقل باید 200‌میلیون تومان هزینه کنید، البته  اگر می‌خواهید پشت بام منحصر به فردی داشته باشید، سر کیسه را شل کنید و حدود 400‌میلیون تومان هزینه کنید؛ به‌عنوان مثال حداقل قیمت یک آبنما 15‌میلیون تومان،  یک آلاچیق ساده 20 تا 25 میلیون، یک باربیکیو  2‌میلیون تومان و هر مترمربع چمن مصنوعی 210‌هزار تومان است.» او البته ادامه می‌دهد:   «هزینه‌های روف گاردن به‌صورت تقریبی است و هزینه نهایی بر حسب نوع برند و واردات کالا متغیر است.»
5‌میلیون تومان هزینه طراحی روف گاردن
اما هنگام طراحی همه‌چیز دست خود شماست. یکی از  شرکت‌های فعال در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «طرح مناسب برای ساختمان‌ها و گیاه‌هایی که باید در آن استفاده شود، براساس کلاسیک یا مدرن‌بودن ساختمان و منطقه تعیین می‌شود. بر همین اساس، در ابتدا  باید یک طراحی دوبعدی با هزینه 2‌میلیون تومان و یک طراحی سه‌بعدی با هزینه 3‌میلیون تومان  برای پشت بام شما داشته باشیم.» آن‌گونه که از گفته‌ها برمی‌آید طراحی روف گاردن چیزی حدود 5‌میلیون تومان هزینه روی دست شما می‌گذارد.
داشتن پنجره‌هایی زیبا با 620‌هزار تومان
البته اگر بر سر داشتن فضایی سبز در پشت بام با همسایگان خود به توافق نرسیده‌اید، می‌توانید به خرید فلاور باکس‌های دیواری و زمینی برای تراس یا روبه‌روی پنجره‌های خانه خود بسنده کنید.  باید بدانید که درحال حاضر یک فلاور باکس 90*25*20   که مناسب برای کاشتن گل‌هایی همچون شمعدانی است، چیزی حدود 620‌هزار تومان  و یک فلاور باکس با سایز 96*50*50  که مناسب برای کاشت درختچه‌های طبیعی است، حدودا یک‌میلیون و 450‌هزار تومان است. درواقع اگر بخواهید با باکس‌های گل شمعدانی و سوسن نمایی زیبا به یک ساختمان پنج‌طبقه که  هر طبقه آن دارای چهار  پنجره است، بدهید چیزی حدود 12‌میلیون و 400‌هزار تومان باید هزینه کنید.  
نماشویی ساختمان چند؟
بعد از گذشت چند‌ سال از ساخت ساختمان‌های تهران، گرد و غبار، دود و دیگر آلاینده‌های هوا نمای بیرونی خانه‌ها را حسابی زشت  و کدر می‌کند. همه آلودگی‌هایی که چهره ساختمان‌های شهر را زشت می‌کند، پس از بارش باران روی سنگ‌کاری نمای ساختمان تثبیت می‌شود و به سختی از بین می‌رود. حالا که تنها چند روز به آغاز ‌سال نو مانده شاید بخواهید همزمان با نونوار کردن داخل خانه، دستی هم به سر و روی نمای ساختمان خود بکشید. بی‌تردید تمیز کردن نمای ساختمان هزینه‌بر است ولی این قیمت همواره از بهای تعویض نما بسیار کمتر است. بنابراین می‌توانید با پرداخت هزینه نماشویی ساختمان در قیمت ترمیم و تعویض نمای ساختمان صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای
 داشته باشید.
 نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که هزینه نماشویی هر متر مربع نمای شیشه‌ای  و سنگ حداقل 3‌هزار تومان است که این روزها به بالای 4‌هزار و 500‌هزار تومان هم رسیده است. البته شست‌وشوی نماهای آجری هزینه‌برتر است و حدودا متری 6‌هزار تومان خرج روی دست شما می‌گذارد. آن‌گونه که یکی از شرکت‌هایی که کارش تمیز کردن نمای ساختمان است به «شهروند» می‌گوید: «در متراژهای پایین معمولا بعد از دیدن عکس، هزینه تمیز کردن  نمای ساختمان را به صورت کلی اعلام می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «در متراژهای پایین برای ما نمی‌صرفد که بخواهیم براساس متر مربع تمیزکاری کنیم، اما در متراژ‌های بالای ‌هزار متر معمولا براساس هر متر مربع قیمت محاسبه می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «شست‌وشوی نمای آجر 3 سانت با سیلیس  یک ساختمان  پنج‌طبقه  با زیربنای حدود 300 متر که نبش خیابان است و دو نما دارد حدودا 4‌میلیون تومان خرج روی دست شما می‌گذارد.»

 برای تبدیل پشت بام به «روف گاردن» و باغچه  ابتدا باید توجه داشت که پشت بام جزو مشاعات ساختمان است و یکی از اهالی ساختمان به تنهایی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند. براساس قانون، برای داشتن
 روف گاردن در پشت بام ساختمان‌ها ابتدا باید اساسنامه خانه را بررسی کرد و اگر در اساسنامه چنین مسأله‌ای قید نشده ‌است، میان اعضای هیأت‌مدیره و مالکان به رأی گذاشته‌ و در صورت تصویب اجرایی ‌شود.


تعداد بازدید :  482