شماره ۱۶۴۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
به چه کسی جایزه می‌دهیم، چه کسی را تنبیه می‌کنیم؟

پلیس راهور کشور در روزهای اخیر خبرهایی داده که در نظر اول ممکن است بسیار خوشایند به نظر برسند اما با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده‌اند. از یک طرف سردار کمال ‌هادیانفر به کسانی که جریمه بالایی دارند، وعده داده که در تعطیلات نوروزی مشکلی نخواهد داشت و خودروهایشان متوقف نمی‌شود. سردار طی خبری گفته: «به تمامی نیرو‌های راهور ابلاغ شده است از ۲۸ اسفند هیچ خودرویی دارای جریمه بالای یک‌میلیون تومان در جاده‌ها توقیف نشود. البته این تدبیر به‌طور استثنا به خاطر شرایط سفر‌های نوروزی و تسهیل رفت‌وآمد مسافران نوروزی و آخرین فرصت آن تا ۱۷ فروردین ۹۸ است. بعد از ۱۷ فروردین روال عادل طی خواهد شد و با جریمه بالای یک‌میلیون تومان طبق قانون رفتار و توقیف خودرو‌ها اعمال می‌شود.» از سوی دیگر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم اعلام کرده خودروهایی که به دلیل ارتکاب تخلفات رانندگی توقیف شده‌اند، با پرداخت جریمه از پارکینگ ترخیص خواهند شد. سیدکمال حاجیان‌فرد درباره خودروهایی که درحال حاضر در پارکینگ توقیف هستند و امکان ترخیصشان نیست، گفته: «خودروهایی که به دلیل ارتکاب تخلف راهنمایی و رانندگی توقیف شدند، درصورتی که مالکانشان تا ۲۵ اسفندماه نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنند، ترخیص می‌شوند، البته به شرط آن‌که فاقد دستور قضائی باشند.»
این خبرها احتمالا با خوشحالی از طرف بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو مواجه خواهند شد و همان‌طور که فرماندهان راهنمایی و رانندگی و ناجا گفته‌اند، به این رانندگان کمک خواهد شد تا بتوانند در تعطیلات آغاز ‌سال نو راحت‌تر از خودروهای خود استفاده و آمدوشد کنند. کسانی که احتمالا بخشی از خودروهای خود را به‌عنوان وسیله کسب درآمد استفاده می‌کنند و درنظرگرفتن چنین امتیازاتی برای آنها بسیار سودمند خواهد بود، اما این مهربانی و بخشایش وجه دیگری هم دارد. این‌که متخلف‌ترین رانندگان که به دلیل جرایم‌شان خودروهای توقیفی دارند، به خاطر فرارسیدن‌ سال نو را مشمول رأفت کنیم و این‌که اجازه دهیم خلافکارترین رانندگان کشور که نه‌تنها تخلفات سنگین و بالای یک‌میلیون دارند، بلکه از پرداخت جرایم خود هم استنکاف می‌کنند، در جاده‌ها به گردش دربیایند و آزادانه و بدون بیم از متوقف‌شدن به رفتار ناهنجار خود ادامه دهند، چقدر می‌تواند به آرامش و آسایش مردم در تعطیلات نوروزی کمک کند؟

شاید یکی از راه‌ها برای ایمن‌کردن جاده‌ها در خطرخیزترین روزهای سال، ممانعت از تردد خلافکاران باشد. به این معنا اگر پلیس راهور فهرستی از رانندگان بی‌مبالات و بدسابقه می‌داشت، می‌توانست با محدودکردن آنها و ممنوعیت ترددشان در این روزها هم متنبه‌شان کند و هم به رانندگان قانونمند جایزه بدهد و نوروزی کم‌حادثه‌تر راه به همه نوید بدهد، اما با شیوه‌ای که در پیش گرفته شده، ظاهرا قرار است عکس این مسیر پیموده شود. یعنی تنبیه رانندگانی که تخلف نمی‌کنند، با انباشتن شهرها و جاده‌ها از متخلفان!
معلوم است که نیت پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی خیر است و می‌خواهند به جامعه خبری خوش بدهند، اما این خبر اگر برای عده اندکی قانون‌گریز و ماجراجو مثبت و خوشحال‌کننده باشد و برای اکثریت جامعه نگرانی به همراه بیاورد، جای سوال دارد. آیا به اندازه کافی به چنین تصمیماتی و آثار آن فکر شده است؟


تعداد بازدید :  508