شماره ۱۶۲۹ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
چند نکته برای خرید خودروی دست دوم

شهروند| بعد از افزایش قیمت خودروهای نو و دست اول، بازار خریدوفروش خودروی دست دوم رونق گرفت. اگرچه افزایش قیمت‌ها روی نرخ خودروهای دست دوم هم تأثیر زیادی داشت اما هرچه که بود، بازار این خودرو‌ها حسابی داغ شد و حالا با توجه به نزدیکی‌ سال نو، مشتریان زیادی خواهان خرید خودرو‌های دست دوم هستند. به همین دلیل لازم است هنگام انتخاب و خرید خودروی دست دوم نکات مهمی را مدنظر داشته باشیم. هنگام خرید خودروی دست دوم حواستان هم باشد که تمامی مدارک شناسایی فروشنده به‌عنوان مالک، کارت شناسایی خودرو و سند برای قولنامه باید حاضر باشد و شماره شاسی و شماره موتور هم منطبق با مدارک باشد.
کارکرد و عمر خودرو
کارکرد یک خودروی معمولی هر‌سال ۱۲ تا ۱۵‌هزار کیلومتر است و کارکرد خودرویی که در اختیار شرکت باشد، تقریبا ۴۰‌هزار کیلومتر است. توجه کنید اگر عمر خودروی مورد نظر شما در محدوده خرید پرریسک قرار دارد، به احتمال زیاد باید خرج زیادی بابت تعمیرات خودرو بپردازید و اگر عمر خودرو در خرید سیاه قرار دارد، بهتر است به سراغ آن نروید.
بررسی خودرو از نظر تصادف
بدنه خودرو باید از نظر رنگ‌شدگی و تصادف بررسی شود. رنگ‌شدگی کاپوت و سقف باعث افت قیمت می‌شود. در بررسی اولیه برای تشخیص رنگ خودرو، حتما در نور روز و ترجیحا نور آفتاب باید خودرو را دید. قسمت رنگ‌شده کمی اختلاف رنگ با سایر قسمت‌ها دارد و در نور آفتاب کمی زردتر از سایر قسمت‌های بی‌رنگ است. نگران نباشید یک قطعه رنگ‌شده توسط یک صافکار یا مکانیک قابل تشخیص است. درها و حاشیه درها را هم حتما چک کنید. اگر درها به راحتی باز و بسته نمی‌شوند و اگر حاشیه درها یکسان نیستند، نشانه تصادف خودرو است. حتما دقت کنید که پیچ‌های اتصال گلگیر و کاپوت آچار نخورده باشد و شوره‌های رنگ بر روی آنها نباشد. در غیراین صورت باید بدانید که گلگیر یا کاپوت باز شده یا حتی تعویض شده است! چپی‌بودن خودرو، ضربه‌خوردن ستون‌ها و شاسی خودروها و وجود تعداد زیاد قطعات تعویضی و... در بدنه ایرادات اساسی محسوب  می‌شوند.
بررسی پوسیدگی خودرو
مانند بررسی رنگ‌شدگی،‌ بدنه خودرو را هم در هوای روشن و آفتابی نگاه کنید. در روز، پوسیدگی‌های موجود در زیر سپرها و رکاب‌ها به خوبی قابل مشاهده هستند. اگر دیدید که بخش‌هایی از بدنه زنگ زده است، به آرامی با انگشت روی آن فشار دهید تا ببینید صدا می‌دهد یا خیر. اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که در آن بخش پوسیدگی وجود دارد. معمولا زیر گلگیرها، اگزوز و گوشه در‌ها زنگ‌زدگی‌های متعددی به چشم می‌خورد. درصورتی که در این قسمت‌ها زنگ‌زدگی دیدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا قطعیت یا عدم قطعیت پوسیدگی در این بخش‌ها را بررسی کند. بررسی باتری کار دیگری است که باید انجام دهید. خودرو باید با اولین استارت روشن شود، سپس کولر، چراغ‌ها، سیستم صوتی و فندک را امتحان کنید. با یک‌جا روشن‌کردن همه اینها، نباید فشاری به خودرو وارد شود.
بررسی موتور خودرو
معمولا کثیف و به هم‌ریخته‌بودن موتور، نشان‌دهنده عدم سرویس مناسب خودرو در زمان‌بندی‌های خاص است. البته دقت داشته باشید که گاهی اوقات تمیز و مرتب‌بودن بیش از حد نیز می‌تواند اشکال داشته باشد، زیرا در این حالت این احتمال نیز وجود دارد که به منظور پنهان‌کردن اشکالات چنین تمیزکاری صورت گرفته باشد. در موتور و اتصالات نباید نشتی روغن وجود داشته باشد. حتما دقت داشته باشید زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، چراغ روغن به سرعت خاموش شود و هیچ صدای غیرمعمولی از موتور خودرو به گوش نرسد. در ادامه، دور موتور را با فشاردادن پدال گاز بالا ببرید. زمانی که دور موتور بالا می‌رود، نه‌تنها دمای موتور نباید بیش از حد بالا برود، بلکه هیچ نوع دود سیاه یا آبی‌رنگی نیز نباید از اگزوز خارج شود. این موارد در واقع از نشانه‌های ناسالم‌بودن موتور است.


تعداد بازدید :  353