شماره ۱۶۲۷ | ۱۳۹۷ شنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
روز گذشته 1100 اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر کاشته شد
امید جدید خیابان طویل

روز گذشته 1100 اصله درخت چنار هشت تا دوازده ساله به شیوه روتبال در خیابان ولیعصر، حد فاصل چهارراه امام‌خمینی تا میدان راه‌آهن و نیز حد فاصل سه‌راه شهید بهشتی تا چهارراه شهید چمران کاشته شد تا شاید این کار مرهمی باشد بر وضع دشواری که چنارهای این خیابان چند سالی است با آن درگیرند. این اتفاق در حالی افتاد که پیش از این و در فاز اول این پروژه تیمار و رسیدگی به درختان آسیب‌دیده و شناسایی درختان خشک قدیمی این محدوده که تنه و ریشه آنها دچار پوسیدگی شدید شده و احتمال سقوط آنها می‌رفت، در دستور کار قرار گرفت. همچنین درختان بیمار که کانون امراض و آفات اولیه و ثانویه مانند قارچ‌ها و آفات چوبخوار شده‌ بودند هم تا حدودی درمان شدند و حالا با شروع کاشت چنارهای جدید امیدواری‌ها برای بهبود حال و روز چنارهای این خیابان زیاد شده است؛ آن هم در وضعیتی که طی سال‌های گذشته اخبار قطع درختان، افتادن بر اثر بیماری و خشک‌شدنشان صدرنشین اخبار بوده است.
ثبت ملی ولیعصر ناجی چنارهای آن نشد
چند ‌سال قبل بود که علی‌ محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، گفت که تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر به سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و باید درختان سالم را جایگزین این درختان کنیم. پس از این اظهار نظر، برخی از کارشناسان محیط‌زیست مانند ‌هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی ایران، اعلام کردند که نام بیماری به اسم سرطان رنگی را تاکنون نشنیده‌اند؛ اما همین بیماری که متخصصان بسیاری آن را نمی‌شناختند، عامل قطع تعداد زیادی از درختان این خیابان شد و شرایط زیست‌محیطی در پایتخت سبب شد تا برخی از چنارهای تهران در 79 سالگی محکوم به مرگ با تبر شوند. آن‌طور که گفته می‌شود در ‌سال ۱۳۱۸ سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود؛ اما اکنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌ مانده‌است. این در حالی است که بسیاری معتقدند سوءمدیریت عاملی است که بیش از هر چیز باعث خشکی و ویرانی چنارهای ولیعصر شده است و اگر  در نحوه حفاظت از درختان چنار جدید بازنگری نکنیم، این چنارهای جدید هم از بین خواهند رفت و ما فقط سرمایه خود را هدر داده‌ایم. به گفته امید نوری، متخصص فضای سبز شهری، برای حفاظت بیشتر از همین چنارهای کاشته‌شده ابتدا باید فاصله مناسب کاشت رعایت شود تا درختان مجبور به رقابت با یکدیگر نباشند، سپس بن آنها را آزاد کنیم و بعد درباره نحوه آبیاری این‌ درختان تجدید نظر اساسی کنیم.سال 91 آسفالت و چنارهای خیابان ولیعصر ثبت ملی شد اما ثبت ملی ولیعصر، ناجی چنارهای آن نشد و تعداد بسیاری از چنارها به دلیل خشک‌شدن در طول سال‌های گذشته از جا کنده شدند و نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱در‌ سال 95 در این‌باره گفت که «ما کمیسیون ماده ۷ را اجرا کردیم؛ زیرا درختانی که قطع شدند، خشک بوده یا متاسفانه دچار آفت شده بودند. طبق مصوبه کمیسیون ماده ۷ نسبت به حذف آنها اقدام شد زیرا در شب‌های پیش از آن هم یکی از درختان سقوط کرده بود.»
نورپردازی قاتل جان درختان ولیعصر
هفته گذشته بود که حامد میرزاخلیل، پژوهشگر آلودگی نوری، نسبت به نورپردازی درختان و خطرات ناشی از آن برای عملکرد درختان هشدار داد و گفت: «در برخی خیابان‌های بزرگ و مهم تهران مثل ولیعصر، پیروزی، بلوار کشاورز و بلوار میرداماد درختان با چراغ‌های LED نورپردازی شده‌اند، بدون توجه به این موضوع که درخت هم یک موجود زنده است و احتیاج به استراحت دارد.» وی تأکید کرد: «درخت هم مثل انسان به تاریکی نیاز دارد و با نورپردازی چرخه فیزیولوژی درخت به هم می‌ریزد. باید بین شب و روز و ابتدای شب و ساعات پایانی شب در نورپردازی تفاوت قایل شویم چون در این ساعات میزان تردد جمعیت و طبیعتا نیاز به نور یکسان نیست. متاسفانه در شهرهای ما استاندارد نورپردازی در فضای شهری رعایت نمی‌شود.»


تعداد بازدید :  255