شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

رکوردزنی ذخایر گاز آمریکا: سازمان جهانی انرژی میزان ذخایر این کشور در 2013 را فاش کرده و مشخص شد کل ذخایر ثبت شده این کشور 10‌درصد افزایش یافته و به رقم بي‌سابقه 354 Tcf رسیده است. (نورث سنترال).
عربستان نفت را با تخفیف می‌فروشد: نفت برنت به پایین‌ترین قیمت طی 4‌سال اخیر رسیده زیرا عربستان‌سعودی به مشتریان اروپایی خود بیشترین تخفیف را می‌دهد تا سهم خود از بازار را افزایش دهد. این کشور نفت را 2دلار زیر قیمت به مشتریانش عرضه می‌کند که بیشترین تخفیف طی 14‌سال اخیر محسوب می‌شود. چنین تصمیمی نشان می‌دهد عربستان تصمیم ندارد به ایران، عراق و ونزوئلا کمکی کند. (بلومبرگ)
افزایش قیمت نفت در سال‌های آتی: کارشناسان حوزه انرژی پیش‌بینی می‌کنند پس از کاهش 40‌درصدی قیمت نفت در‌ سال‌جاری میلادی در 2015 و 2016 میلادی دوباره افزایش یابد. براساس تحلیل آنان در ‌سال آتی قیمت نفت نسبت به سطح کنونی، به ازای هر بشکه 10دلار بیشتر می‌شود (رویترز).
کاهش ۴‌درصدی واردات نفت ترکیه: واردات نفت ترکیه از ایران در ۹ماه نخست ‌سال‌جاری میلادی با کاهش ۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل به 3.949میلیون تن رسید. واردات نفت ترکیه از ایران در 9ماه نخست 2014 نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل 4‌درصد کاهش داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر‌ سال میلادی گذشته بالغ بر 4.126‌میلیون تن نفت از ایران وارد کرده بود. پالایشگاه توپراش ترکیه به‌عنوان تنها پالایشگاه این کشور بخش مهمی از نفت موردنیاز خود را از ایران تأمین می‌کند. (یورو استات)


تعداد بازدید :  307