شماره ۱۶۲۷ | ۱۳۹۷ شنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
قیمه نه با غین می‌کنند نه با قاف، خانم بختیاری!

روش نادرست فرهنگسازی یا ارایه غلط اطلاعات یا حتی ایجاد جنگ روانی در بستر داستان‌های عوامانه و شاهد آوردن از متخصصی که متخصص نیست و سلبریتی‌هایی که میزان سوادشان همواره مورد سوال بوده و سندیت‌بخشی الکی به آن‌چه که می‌خواهد به خورد خلق‌الله داده شود، همواره از عوارض و اشتباهات رسانه‌های داخلی ما بوده است؛ چه صداوسیما، چه خبرگزاری‌ها و چه حتی تریبون‌های خاص!
این‌که در اخبار رادیو پیام، پس از رسیدن قیمت کاهو به ۱۵هزار تومان بگوییم خطرناک‌ترین باکتری در برگ‌های کاهو زندگی می‌کند که تنها راه حل آن‌ تابش اشعه رادیواکتیو است که آن هم می‌تواند مضراتی در پی داشته باشد، هنر نیست.
این‌که بهنوش بختیاری را پس از بالا رفتن قیمت گوشت در تلویزیون بیاوریم و بگوید چه بهتر که گوشت گران شد، مردم گوشت نخورید. گیاهخواری را ترویج بدهید!... و بعد عکس‌های این سلبریتی از در و دیوار فضای مجازی بالا برود که در حال بلعیدن انواع غذاهای لاکچری و گوشتی است هنر نیست.
این‌که پس از توصیه صداوسیما به نخوردن گوشت و نخوردن کاهو به دلیل وجود باکتری‌ای که تنها با انرژی هسته‌ای از بین می‌رود،  تلویزیون به سراغ انگلیسی‌ها برود تا از زبان آنان به مردم ایران توصیه کند لباس‌های دست دوم بخرند و بر تن کنند، هنر نیست.
اینها تمام اشتباهاتی است که از سر بی تدبیری و عجله و پر کردن کنداکتور برنامه‌ها با سرتیترهای مسئول پسند است. جالب این‌که این اشتباهات فقط از سوی رسانه‌ها نیست که تکرار می‌شود. این روزها در برخی از تریبون‌های دیگر هم به جویدن بیشتر غذا و علت چاقی و مضرات گوشت و شیوع انواع بیماری‌ها پرداخته می‌شود. اما یکی پیدا نمی‌شود که بگوید چرا با مردم رو راست سخن نمی‌گوییم. چرا برای آن کسی که در خرج روزانه و ماهانه خود مانده است و کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته است، راه حل ساده‌تر و سبک زندگی مناسب و راه‌هایی برای بهبود مستمر آن ارایه نمی‌کنیم. شاید نمونه عینی و بارز آن آگهی خاصی باشد که در رسانه‌های مجازی این روزها دست به دست می‌چرخد. عکسی در مترو از خورشت قیمه با قارچ. قارچ می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. در ذیل تصویر از مردم خواسته شده که آن را امتحان کنند. به همین راحتی می‌توان آن لقمه‌ای را که دور سر می‌چرخانیم تا مردم را برای شرایط موجود مهیا کنیم، به لقمه‌ای سر راست و راحت الحلقوم‌تر تبدیل کنیم.(هر چند این موضوع را هم بسیاری به سخره گرفته‌اند و آورده‌اند که عبید زاکانی می‌گوید:   «یکی پرسید قیمه به قاف کنند یا به غین؟ گفت‌: ‌ای برادر، غین و قاف بگذار که قیمه به گوشت کنند.» الان باید بگوییم که که قیمه را به قارچ کنند!)


تعداد بازدید :  334