شماره ۱۶۲۷ | ۱۳۹۷ شنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
رویای مدال‌آوری کاراته‌کاهای ایرانی به توکیو ختم می‌شود ‏
«برک دنس» جایگزین کاراته در المپیک!‏

شهروند| از چند‌سال قبل که حضور رشته کاراته در المپیک 2020 قطعی شد، همه اهالی ورزش ایران با ابراز ‏خوشحالی از این اتفاق پیش‌بینی می‌کردند که از این پس کاراته کاها هم به لیست مدال‌آوران المپیکی ایران ‏اضافه شوند. حالا در فاصله 18ماه تا المپیک توکیو، خبر تلخی به گوش جامعه کاراته رسید؛ این رشته رزمی از ‏المپیک 2024 حذف شد! درواقع فقط به واسطه میزبانی ژاپن در المپیک 2020 و اختیاراتی که سامورایی‌ها ‏داشتند، آنها توانستند رشته مورد علاقه خود را به این رقابت‌ها اضافه کنند وگرنه کمیته بین‌المللی المپیک ‏برنامه‌ای برای ماندگار کردن کاراته در المپیک نداشته و ندارد.
با این وضع تنها شانس المپیکی شدن و ایستادن ‏روی سکوی بزرگترین رویداد ورزشی جهان برای کاراته کاها همین المپیک 2020 توکیو است.
رئیس ‏فدراسیون جهانی کاراته با ابراز تأسف از این تصمیم گفت: «با توجه به این‌که فرانسه یکی از قدرت‌های کاراته ‏جهان به حساب می‌آید، انتظار داشتیم این رشته در المپیک پاریس نیز حضور داشته باشد.» واکنش سرپرست ‏فدراسیون کاراته ایران نیز به این خبر این گونه بود: «رئیس فدراسیون جهانی کاراته هم اعلام کرده هنوز ‏امیدواری‌هایی برای منتفی شدن این تصمیم وجود دارد و امیدوارم با حمایت کشورهای مختلف و ایجاد کمپین ‏شاهد حضور کاراته در المپیک 2024 باشیم.» نکته جالب‌تر رشته‌ای است که جایگزین کاراته در المپیک ‏پاریس شده است. شاید باورش سخت باشد که از این پس «برک دنس» را یک رشته المپیکی بدانیم، اما این ‏اتفاق فعلا برای المپیک 2024 تقریبا قطعی شده و رشته‌ای که ایران هیچ فعالیتی در آن ندارد، در پاریس ‏جایگزین کاراته خواهد بود. اضافه شدن 3 رشته دیگر یعنی ورزش‌های صعودی، موج سواری و اسکیت‌برد هم ‏به المپیک 2024 قطعی شده است. ‏


تعداد بازدید :  268