شماره ۱۶۲۷ | ۱۳۹۷ شنبه ۴ اسفند
صفحه را ببند
فوت وفن خانه ‌تکانی در 7 گام

معمولا همه ما وقتی تصمیم به تمیزکردن خانه می‌گیریم، سراغ بخش‌های به خصوصی می‌رویم و همان‌ها را تمیز و مرتب می‌کنیم. اما آیا تا به حال به این دقت کرده‌اید که ممکن است خیلی از قسمت‌های خانه از چشمتان افتاده باشد و به تمیزکردنشان فکر نکرده باشید؟ اگر شما هم دست به خانه‌تکانی زده‌اید، بخش‌های فراموش‌شده خانه را از یاد نبرید.

1  -تمیزکردن زیر مبلمان
معمولا زمانی که به زیر مبلمان و تختخواب خود دقت کنید، خواهید دید که چه میزان گردوغبار روی زمین وجود دارد و شما تمام این مدت از آنها غافل بوده‌اید! سعی کنید پس از هر بار که آن قسمت از اتاق را تمیز می‌کنید، نگاهی به زیر مبلمان بیندازید و گردوغبارها را برطرف کنید. شما می‌توانید برای این کار از جاروبرقی نیز استفاده و از احتمال وجود تار عنکبوت یا آلودگی‌های مشابه جلوگیری کنید.
2  -تمیزکردن دیوار و قرنیزها
باید این را بدانید که گردوغبارها حتی می‌توانند روی سطوح افقی نیز قرار بگیرند. پرده‌ها را باز کنید و اجازه دهید که نور به‌طور کامل وارد خانه شود. حالا قطعا متوجه خواهید شد که چه میزان گردوغبار روی دیوارها وجود دارد. اگر در دکوراسیون منزل خود کاغذ دیواری بافت‌دار دارید، باید این را بدانید که میزان این گردوغبار چند برابر نیز خواهد شد.
از بالای دیوار شروع کرده و با کمک یک دستمال مرطوب گردوغبار را به‌طور کامل پاک کنید، به پایین دیوار که رسیدید قرنیزها را فراموش نکنید. یادتان باشد که همیشه میزان قابل توجهی گردوغبار روی قرنیزها وجود دارد. تمامی برجستگی‌های سطح را به خوبی پاک و غبارزدایی کنید، برای این کار احتمالا به پارچه ظریف‌تری نیاز خواهید داشت تا تمامی برجستگی‌های قرنیز را به خوبی پاک کنید.
3  -تمیزکردن بالای کابینت‌ها، درها و قاب‌های عکس
وقتی فرآیند خانه‌تکانی و تمیزکردن خانه‌تان به پایان رسید، فراموش نکنید که به بالای کابینت‌ها، قاب‌های عکس، درها و گوشه‌های سقف سری بزنید و گردوغبارهای آن را به‌طور کامل پاک کنید. سعی کنید برای بالا بردن میزان دید خود به این بخش‌ها از منابع روشنایی کمک بگیرید و تمام اطراف سقف را به خوبی بررسی کنید. بهترین وسیله تمیزکردن چنین گوشه‌هایی در ارتفاع، وسایل گردگیری دسته بلند مخصوصی است که امروزه به راحتی در بازار قابل دسترسی هستند، در صورتی که چنین دستگاهی ندارید، می‌توانید از پارچه‌ها و دستمال‌های میکروفیبر استفاده کنید. علاوه بر این جاروبرقی و دستگاه وکیوم نیز می‌تواند به کمک شما بیاید.
4  -تمیزکردن دریچه‌ها و فیلترهای هوا
اگر منزل شما سیستم گرمایی و تهویه هوای مرکزی دارد، احتمالا دودکش و لوله‌کشی‌هایی مربوط به آن در سطح خانه وجود خواهد داشت. این سیستم به فیلتر و دریچه‌ای اتمام پیدا می‌کند که دقیقا همین بخش احتیاج به توجه شما خواهد داشت. تمامی دریچه‌ها و فیلترهای هوا باید به خوبی تمیز شوند، تا هم عملکرد خود را با قدرت ادامه دهند و هم آلودگی و گردوغبار را وارد خانه نکنند.  با این کار می‌توانید راحت‌تر و البته تمیزتر نفس بکشید.
-5  تمیزکردن کف کمدها
نخستین چیزی که برای تمیزکردن خانه به ذهنمان می‌رسد و سراغش می‌رویم، تمیزکردن کمدهاست. اما آیا تا به حال به کف کمدها فکر کرده‌اید؟ آلودگی و گردوخاک‌هایی که توسط کفش‌ها وارد زمین کمد می‌شود، به نوبه خود آسیب‌زننده خواهد بود. اگر هم بخواهید برای جلوگیری از این موضوع از فرش استفاده کنید، باید بگوییم که قطعا در چنین شرایطی فرش شما موقعیت رشد حشرات و کپک‌ها را مهیا خواهد کرد. با توجه به این مسائل بهتر است سراغ یک راه دیگر برویم. هر چند وقت یک بار تمام وسایل و لباس‌های موجود در کمد را خالی و کف زمین کمد را به خوبی تمیز کنید. به همین راحتی!
6  -تمیزکردن جاروبرقی و وسایل مشابه آن
تمامی وسایلی که با کمک آنها خانه را تمیز می‌کنید، می‌توانند سرشار از آلودگی باشند. برای مثال کیسه و مخزن جارو برقی به‌نوبه خود پر از گردوخاک و میکروب است و حتما احتیاج به نظافت خواهد داشت.
مخزن باقی‌مانده را خالی و آن را نظافت کنید. توصیه ما این است که هر ماه مخزن این دستگاه‌ها را کاملا تمیز کنید و در صورت امکان آن را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید که به مرور زمان خشک شود. فیلترها و برس‌های چرخشی این دستگاه‌ها را نادیده نگیرید. مو و پرزهای چسبیده به آنها را جدا کنید، تا در آینده نتیجه بهتری از جذب گردوغبار کسب کنید.
7  -تمیزکردن گیاهان آپارتمانی
این‌که گیاهان آپارتمانی شما طبیعی یا مصنوعی باشند، می‌تواند میزان قابل‌توجهی از آلودگی را تحت‌تاثیر قرار دهد. شما می‌توانید برخی از گیاهان آپارتمانی طبیعی خود را زیر آب برده و آنها را تمیز کنید. اگر گلدان شما به اندازه‌ای بزرگ است که نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید، می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر استفاده و هر برگ را با دستمال مرطوب خود تمیز کنید.
گیاهان مصنوعی نیز می‌توانند به‌طور کامل شسته شده و تمیز شوند. علاوه بر این می‌توانید با کمک یک سشوار آلودگی‌ها و گردوغبار آنها را پاک کرده و بزدایید. شما می‌توانید این گیاهان را در کیسه‌ای کاغذی بریزید و با نمک و جوش‌شیرین مخلوط کرده و به خوبی شست‌وشو دهید. حالا اجازه دهید گیاهان مصنوعی شسته شده‌تان کاملا خشک شوند و به جای قبلی خود بازگردند.


تعداد بازدید :  533