شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
در لرستان رخ داد
انفجارهای جاده‌سازی زمین را شکافت

شهروند| عملیات خاکبرداری و جاده‌سازی در گردنه ایوان دره لرستان کافی بود تا در جاده اصلی شکافی به عمق 7 متر ایجاد شود. رانش زمین در جاده‌های لرستان باعث مسدود شدن راه و ترافیک سنگینی شد.
روز چهارشنبه 12 آذرماه وقتی کارگران و خودروهای خاکبرداری درحال اجرایی کردن عملیات جاده‌سازی در گردنه ایوان دره سلسله بودند، ناگهان حادثه عجیبی رخ داد. زمین اطراف جاده شکاف عمیقی برداشت و زیر و رو شد. خودروهای درحال عبور با صدای هولناک رانش زمین متوقف شدند. گرد و خاک فضای جاده را پر کرده بود. پیمانکاران این عملیات با دیدن این صحنه بلافاصله دستور توقف خودروهای خاکبرداری را صادر کردند. شکاف عمیقی در کنار جاده ایجاد شده بود. با اعلام این خبر به پلیس راهور، بلافاصله ماموران به محل حادثه اعزام شدند. اطراف محل رانش زمین بسته شد و هر لحظه بر حجم خودروهایی که در این مسیر، درحال تردد بودند اضافه می‌شد.
جلیل امیری رئــیس اداره راه و شهرسازی سلسله در رابطه با رانش زمین در این منطقه گفت: «به علت خاکبرداری‎های زیر عمق از سطح جاده و چند مورد انفجار برای جاده‌‎سازی که اخیراً در این محور صورت گرفت زمین جاده سست شده بود. البته بارندگی‎های اخیر در 4خطه خرم‎آباد – نورآباد در نزدیکی‎های گردنه ایوان دره، نیز بی‌تأثیر نبود و به همین خاطر در زمان عملیات خاکبرداری حدود 7 متر از سطح جاده دچار رانش شد. این رانش زمین باعث ترافیک در جاده شده بود و ماموران راهور با حضور در محل حادثه با هدایت ترافیک به سمت راست جاده بار ترافیکی این محور را کاهش دادند تا مشکلی در رفت و آمد شهروندان ایجاد نشود. اصلاح و مرمت جاده در دستورکار پیمانکار مشاور قرار گرفته است و به سرعت مشکل این محور رفع خواهد شد.»
درحالی که 2 روز از وقوع این حادثه در گردنه ایوان دره می‌گذرد و عکس‌های این حادثه روی سایت‌های خبری قرار گرفت، ملکی رئیس مسکن و شهرسازی استان لرستان که در جریان این پروژه عمرانی قرار داشت، ضمن تکذیب این خبر به «شهروند» گفت: «این موضوع حادثه خاصی نبود و درواقع یک پروژه جاده‌ای بود که در زمان عملیات خاکبرداری شکافی در زمین ایجاد شد. پیمانکاران هر روز در این منطقه، با عملیات سختی روبه‌رو هستند که هیچگاه از سختی‌ها و مشکلاتشان خبری تهیه نمی‌شود. اما نمی‌دانم چرا این موضوع کوچک در این ابعاد منعکس شد، درحالی‌که در عملیات جاده‌سازی این موضوع امری طبیعی است. روز حادثه ، پیمانکاران این منطقه در حال اجرای عملیات ساخت باند دوم و 4 خطه کردن محور خرم آباد به مهر آباد بودند. این جاده که 64 کیلومتر طول دارد عملیات سختی را پیش روی پیمانکاران و کارگران راه سازی قرار داده است. ما در این عملیات سخت ، معمولا با مناطق کوهستانی و سنگی روبه رو هستیم . اما برای احداث جاده هرگز از مواد منفجره استفاده نکرده ایم. این حادثه هم در پی عملیات بولدوزر و ماشین آلات سنگین در منطقه رخ داد. تا روز دوشنبه هم قرار است قسمتی از جاده که احتمال ریزش در آنجا و جود دارد بازسازی و ترمیم شود.»


تعداد بازدید :  348