شماره ۱۶۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
حال‌وهوای رقابت‌های بانوان در نخستین المپیاد جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با مدیر اجرایی بخش بانوان
توجه جدی به آمادگی بدنی و گسترده‌ترشدن دوستی‌ها

شهروند|  فاطمه بی‌باک، رئیس اداره دانشجویی سازمان جوانان هلال‌احمر است؛ کسی که مدیریت  اجرایی رقابت‌های بانوان در نخستین مسابقات کشوری کارکنان و اعضای جمعیت هلال‌احمر را برعهده داشته و بر تمام رقابت‌های بانوان نظارت دارد. بی‌باک که خودش پیشکسوت هلال‌احمر محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با «شهروند» که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید، از شکل‌گیری دوستی‌های جدید و ارتباطات گسترده‌تر هلال‌احمری‌ها از هر قومیتی به واسطه این بازی‌ها می‌گوید.
 درمورد رقابت‌های بانوان و حضور خانم‌ها در این المپیاد توضیح می‌دهید؟
مسابقات بانوان در سه رشته والیبال، تنیس روی میز و دارت برگزار شده که هر کدام از این رشته‌ها در گروه‌های جداگانه اعضا و کارکنان برنامه‌ریزی شده است؛ در بخش اعضا 16 تیم حضور داشتند و در بخش کارکنان سه تیم از استان‌های مختلف رقابت دارند؛ در بازی‌های روز اول این مسابقات، در رشته تنیس روی میز 15 نفر از اعضا و 10 نفر از کارکنان حضور داشتند؛ در این رشته، رقابت‌ها انفرادی بود. ابتدا مسابقات دوره‌ای برگزار شد و مرحله بعد به صورت حذفی بود.
 چه استان‌هایی در والیبال بانوان حضور دارند؟
مسابقات والیبال، دور مقدماتی را روز یکشنبه شاهد بودیم که چهار گروه چهار تیمی با هم به رقابت می‌پردازند. از هر گروه دو تیم به مرحله  یک‌هشتم می‌رسند و نهایتا تیم‌های برتر طی بازی‌های تک‌حذفی و تیم‌های اول، دوم، سوم و چهارم در روز پایانی مشخص می‌شوند. گروه اول، قزوین و فارس، خراسان‌جنوبی و قم را شامل می‌شود؛ خوزستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی و بوشهر گروه دوم هستند. ایلام، سمنان، کهگیلویه و مازندران گروه سوم و گروه چهارم این رقابت‌ها هم خراسان‌رضوی، اردبیل، چهارمحال‌ و گلستان را شامل می‌شود که شنبه مرحله اول به پایان رسید و دو تیم اول هر گروه در روز دوم به رقابت پرداختند. در بازی‌های روز دوشنبه، مرحله یک‌هشتم، چهار تیم برتر انتخاب می‌شوند، از بین این چهار تیم، برنده‌ها برای فینال رقابت می‌کنند و بازنده‌ها برای سومی و چهارمی.
 در دوره اول که چند ماه پیش در استان قم برگزار شد، چرا بانوان حضور نداشتند؟
در حوزه بانوان چون تعداد متقاضی‌ها برای حضور در رقابت‌ها کم بود، به صورت یک‌مرحله‌ای و کشوری اکنون درحال برگزاری است. مسابقات بخش مردان اما چون متقاضی بیشتری داشت، در دو مرحله ابتدا به صورت استانی و منطقه‌ای برگزار شد و سپس تیم‌های منتخب در مرحله کشوری درحال رقابت هستند.
خودتان چند ‌سال در جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان حضور داشته‌اید؟
12‌سال است که در سازمان جوانان هستم؛ البته 29‌سال در هلال‌احمر خدمت کرده‌ام و رشته تخصصی‌ام تربیت بدنی است و افتخار قهرمانی قایقرانی تیم‌ملی را داشته‌ام و مربی تیم‌ملی بانوان قایقران بوده‌ام، به دلیل تجربیات ورزشی که داشته‌ام، مسئولیت اجرایی این مسابقات در بخش بانوان به من سپرده شد.
 برگزاری چنین  مسابقاتی چقدر می‌تواند در تقویت روحیه همکاری و راندمان کاری اعضا و کارکنان هلال‌احمر تاثیرگذار باشد؟
ورزش به‌طورکلی نشاط‌آور است؛ ورزش می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کمرنگ کند یا از بین ببرد. کسی که دنبال ورزش می‌رود، از آسیب‌های زیادی درامان می‌ماند. این نگاه کلی در مورد جامعه است. در مورد هلال‌احمر به‌عنوان یک ارگان حیاتی و مهم باید از نیروی انسانی آماده‌ای برخوردار باشد. آمادگی جسمانی و توان بدنی اعضای هلال‌احمر باید در سطح خوبی باشد که این مسابقات می‌تواند به ارتقای آمادگی بدنی و ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در بین آنها مفید باشد. از طرف دیگر نشاط اجتماعی در فعالیت‌های ورزشی و رقابت‌های سالم ورزشی دیده می‌شود. در همین مسابقات شاهد شور و شوق خیلی زیادی از طرف شرکت‌کنندگان هستیم. شاید امسال تعداد نفراتی که برای تنیس روی میز شرکت کردند، 10 نفر بود، ولی همین رقابت‌ها و فضای بانشاطی که بر آن حاکم است، باعث ایجاد انگیزه برای دیگر اعضا و داوطلبان هلال‌احمر می‌شود. در صورتی که برنامه این رقابت‌ها ادامه‌دار باشد و در سال‌های دیگر دوباره برگزار شود، مطمئنا حضور تعداد بیشتری از خانواده هلال‌احمر را شاهد خواهیم بود. در سازمان جوانان هلال‌احمر مسابقات ورزشی برای اعضای زیر 29‌سال داشته‌ایم که الان دو‌سال است دیگر برگزار نشده و اداره کل رفاه جمعیت امسال این برنامه‌ریزی را داشت که مسابقات در این سطح، هم برای اعضا و داوطلبان و هم برای کارکنان برگزار شود که بسیار جای تشکر دارد.
بانوان هلال‌احمری چقدر از این المپیاد و رشته‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، استقبال کردند؟
 با توجه به این‌که تا به امروز در سطح کشوری رقابت‌هایی را برای خانم‌ها شاهد نبوده‌ایم، برنامه‌ای منسجم و بسیار خوب را شاهد بودیم، در حالی که نخستین دوره برای خانم‌ها بود، در رشته‌های انفرادی دارت و تنیس روی میز استقبال خوبی داشتیم. در رشته والیبال که تیمی است و به هماهنگی و مربی و تمرین نیاز دارد، کمی انتخاب سخت‌تر بود، ولی همان‌طور که گفتم چون فضای بسیار خوبی را شاهد هستیم، می‌توان گفت اگر مسابقات سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد، همه استان‌ها خودشان را برای حضور آماده می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر دارای سالن‌های ورزشی خوبی است و در سراسر کشور بیش از 220 مجموعه ورزشی در اختیار دارد. این مسابقات به نظر من یک فرصت است، تا برای کارکنان و اعضا ایجاد انگیزه کند و از این فضاها و امکانات استفاده و خودشان را برای حضور در این رقابت‌ها در آینده آماده کنند.
 انتخاب تیم‌ها و نفرات برای این رقابت‌ها به چه صورت بود، آیا از قبل آموزش خاصی دیده بودند؟
در سطح استان‌ها برای انتخاب تیم، مسابقات انتخابی داشتیم و از کسانی که با فراخوان مراجعه کرده بودند، تست‌هایی گرفته می‌شد و نفرات برگزیده در قالب تیم معرفی می شدند و تمرین‌های خود را شروع می‌کردند. من پیشنهاد می‌کنم در کل استان‌ها مسابقات مرحله استانی هم قبل از این مرحله برای بانوان داشته باشیم، تا منتخبان به دوره کشوری بیایند.
 برای تیم‌های منتخب برنامه خاصی دارید؟ مثل حضور در رقابت‌های بین‌المللی؟
در رشته فوتسال، ابتکاری که از طرف اداره کل رفاه انجام شد، حضور چهره برتر فوتبال کشورمان برای استعدادیابی بود. فرشاد پیوس در این رقابت‌ها همه تیم‌ها را رصد می‌کند و بازی‌ها را به دقت می‌بیند و قرار است تیم منتخبی از هلال‌احمری‌ها انتخاب کند که به‌عنوان تیم منتخب جمعیت هلال‌احمر ایران می‌تواند در مسابقات لیگ و سازمانی هم حضور داشته باشد و خودشان را نشان دهند. در حوزه بانوان هم به نظر من این پتانسیل وجود دارد؛ مثلا در حوزه جوانان پیش از این تیم‌های تکواندو داشتیم که در مسابقات بین‌المللی حضور داشته‌اند یا در تیراندازی خانم نجمه خدمتی را داشتیم که در المپیک هم مقام دارند. به صورت موردی درخشش بانوان هلال‌احمری در رقابت‌های ورزشی را شاهد بوده‌ایم و مسلما می‌توان از این ظرفیت‌ها خیلی خوب استفاده کرد.
 تیم هلال‌احمر در جهت اهداف و ارزش‌هایی که دنبال می‌کند، می‌تواند حامل پیام خاصی باشد؟
تیم‌های ورزشی حامل پیام صلح و دوستی هستند؛ این مسابقات ورزشی هم به نوعی ارتباط داوطلبان و اعضای هلال‌احمر را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود در حین برگزاری، دوستی‌های جدید شکل بگیرد و ارتباطات هلال‌احمری‌ها با هم بیشتر شود، چراکه قومیت‌های مختلفی را در این بازی‌ها می‌بینیم که با هم رقابت و بیشتر از آن رفاقت می‌کنند. کرد، لر و ترک، جنوبی و شمالی همه در کنار هم و از اعضای خانواده بزرگ هلال‌احمر هستند. ارتباط آنها و دوستی‌ها باعث می‌شود صلح و دوستی و همچنین یکی از اهداف مهم هلال‌احمر که تامین سلامت انسان‌هاست به واسطه ترویج ورزش ارتقا پیدا ‌کند.
 عنوان رشته‌های انتخابی برای بانوان بر چه اساسی بوده است؟ چرا والیبال، تنیس و دارت؟
دستورالعمل مسابقات در دست اداره کل رفاه بود؛ در رشته والیبال علاقه‌مندی بین خانم‌ها بیشتر بود و بین آقایان هم فوتسال پرطرفدار‌تر است، به همین دلیل این دو ورزش تیمی در نظر گرفته شد. در بخش مردان شنا و نجات غریق را هم داشتیم که بسیار خوب بود، حتی پیشنهاد من این است که برای ادامه این مسابقات در ‌سال آینده بیاییم رشته‌هایی را قرار دهیم که مرتبط با فعالیت‌ها و مسئولیت‌های هلال‌احمر هم باشد؛ مثلا رشته آمادگی جسمانی و شنا بسیار مهم است و جا دارد بانوان هم در این رشته‌ها حضور داشته باشند. در رشته‌های انفرادی هم دارت و تنیس نسبت به دیگر رشته‌ها طرفدار داشت و قابلیت اجرایی مسابقات هم برای ما فراهم بود.


تعداد بازدید :  425