شماره ۱۶۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
در المپیاد 3 روزه جمعیت هلال احمر چه می‌گذرد؟
نوید اتفاقات خوب از جنس صلح و دوستی

شهروند|  مشعل المپیاد هلال‌احمری‌ها روز شنبه روشن شد؛ دور نهایی مسابقاتی که مرحله اول آن در سطح استانی چندماه پیش برگزار شد و این روزها تیم‌های برگزیده استان‌ها در سطح کشوری با هم به رقابت می‌پردازند. مشعل این بازی‌ها توسط فرشاد پیوس بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال و تیم پرسپولیس روشن شد که نوید یک دوره مسابقات جدی و رسمی را می‌دهد. رقابت‌ها در وهله اول با هدف ارتقای نشاط داخلی سازمان و کارکنان جمعیت هلال‌احمر برنامه‌ریزی شده و قرار است دوستی‌های اعضا و کارکنان هلال‌احمر را بیشتر و ارتباطات آنها را گسترده‌تر کند و نهایتا همه درکنار هم درجهت تحقق اهداف بشردوستانه جمعیت تلاش کنند. فضای ورزش و بازی‌های گروهی که به چاشنی رقابت و انگیزه نشان‌دادن توانمندی‌ها گره می‌خورد، نتیجه‌اش می‌شود پیشرفت کل مجموعه. هزینه‌کردن برای تقویت روحیه و ارتقای آمادگی جسمانی نیروهای نهادی که اولین پاسخگو در بلایا و مخاطرات طبیعی است، بیشتر از این‌که خرج‌کردن پول باشد، سرمایه‌گذاری است؛ و بدون ‌شک هلال‌احمر به‌عنوان نهادی که در بین جامعه دارای مقبولیت و جایگاه اجتماعی خوبی است، می‌تواند از این سرمایه‌گذاری برای ارتقای راندمان کاری همه اعضای خانواده خود استفاده کند. دقیقا همان چیزی که در روزهای برگزاری المپیاد ورزشی کارکنان و اعضای هلال‌احمر شاهد آن هستیم. رقابت‌های تیمی و انفرادی درحالی برگزار می‌شود که هلال‌احمری‌ها در حین رقابت‌ها، روابط عمیق‌تری با همکاران خود در استان‌های دیگر شکل می‌دهند و همین صمیمیت‌ها می‌تواند راهگشای مسائل و دغدغه‌های مهم جمعیت هلال‌احمر در دیگر حوزه‌ها شود. از منظری وسیع‌تر نیز می‌توان گفت این مسابقات چشم‌انداز برگزاری مسابقات جهانی برای اعضای هلال‌احمر و صلیب‌سرخ است؛ در پایان این دوره و ادامه المپیادهای حرفه‌ای در سال‌های آخر می‌توان با تشکیل تیم‌ملی هلال‌احمر این طرح را در قالب مسابقات دوره‌ای و با حضور دیگر کشورها در سطح بین‌المللی برگزار کرد تا شاهد آغاز اتفاقات خوب از جنس صلح و دوستی در دنیا باشیم.
دور نهایی المپیاد ورزشی هلال‌احمر که به مناسبت دهه فجر شاهد برگزاری‌اش هستیم، در دو بخش اعضا و کارکنان با حضور ۳۵۰ خواهر و ۳۵۰ برادر در ۶ رشته تنیس روی‌میز، والیبال، دارت، شنا، فوتسال و فوتبال دستی برگزار می‌شود. البته سهم بانوان در این رشته‌ها تنها سه رشته والیبال، تنیس روی میز و دارت است. رشته‌هایی که خانم‌ها بیشتر طرفدارش بوده‌اند. البته بانوان در این دوره برای نخستین‌بار است که در المپیاد هلال‌احمر به رقابت می‌پردازند و پیش از این مسابقاتی در سطح استانی نداشته‌اند. در بخش مردان، تا رسیدن به این دوره حدود ۱۴۰ مسابقه در سطوح مختلف استانی و منطقه‌ای برگزار شده است.
شور و هیجان عضو جدانشدنی مسابقات ورزشی است؛ کسی که از تلویزیون هم مسابقه فوتبال یا والیبال را نگاه می‌کند هم، نمی‌تواند آرام و بی‌سروصدا تیم مورد علاقه‌اش را تشویق کند. این هیجان و اشتیاق در ورزشگاه و دیدن بازی از نزدیک به مراتب بیشتر است. درست مثل فضایی که بر یکی از سالن‌های والیبال بانوان رقابت‌های المپیاد هلال‌احمری‌ها حاکم است. صدا به صدا نمی‌رسید؛ جمعیت زیادی در سالن سرپوشیده والیبال حضور ندارند اما تشویق‌ها و فریادهای طرفداری از تیم‌ها، به قدری است که قبل از ورود به سالن تصور می‌کنی با انبوهی از جمعیت مواجه خواهی شد. سرجمع شاید 100نفر در سالن هستند اما فضا به قدری با نشاط و پر از تحرک بود که توجه هر غریبه‌ای را جلب می‌کند.
در بازی‌های گروهی که زمان مسابقه زیاد نیست و فرصت برای امتیازگرفتن و جبران عقب‌افتادگی از تیم حریف کمتر است، حساسیت‌ها بیشتر و تشویق‌ها هم مهمتر است. انصافا هم اندک جمعیتی که در سالن حضور دارند، در تشویق و روحیه‌دادن با شعارهایشان کم نمی‌‌گذارند. بازیکنان هم دو تیم استانی هم که با دل و جان تلاش می‌کنند از ثانیه‌های اسپک، سرویس پرشی و سرعتی و ضربه‌های چکشی نهایت استفاده را برای امتیازگرفتن داشته باشند. زمان‌های استراحت بین ست‌های بازی درکنار صحبت‌های مربی و گوشزدکردن نکته‌های فنی، بساط سلفی‌گرفتن با هم‌تیمی‌ها و بازیکنان رقیب پهن است و همه چیز با خنده‌های از ته دل همراه است. در یک عبارت کوتاه می‌توان گفت صمیمیت و رفاقت در کنار رقابت جدی، فضای غالب بر بازی‌های المپیاد کارکنان و اعضای هلال‌احمر است.
حضور فرشاد پیوس، به‌عنوان رئیس کمیته استعدادیابی این المپیاد از نکته‌های مهم برگزاری این رقابت‌های حرفه‌ای است؛ کسی که سابقه عضویت در هلال‌احمر را دارد، در کنار نظارت بر روند برگزاری مسابقات در کشف استعدادهای ورزشی هلال‌احمر به سرپرست‌ها و مربی‌های استانی تیم‌ها کمک می‌کند. مراسم اختتامیه این المپیاد ورزشی قرار است با حضور دکتر پیوندی رئیس و محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر روز سه‌شنبه در مجموعه ورزشی حجاب برگزار شود و همه خانواده هلال‌احمر امیدوارند این فرصت‌ها برای ارتقای نشاط و ایجاد همبستگی بیشتر در جمعیت هلال‌احمر در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد.


تعداد بازدید :  174