شماره ۱۶۲۳ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
اسلحه‌های باورنکردنی که قدرت‌های مدرن نظامی دارند
تکنولوژی پیروز میدان نبرد است

مهرنوش گرکانی | جنگ همواره منجر به بزرگترین جهش در فناوری شده است. هر کشوری به ‌طور مداوم تلاش می‌کند تا از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و توانایی‌های خود برای دفاع از منافع خود در داخل و خارج از کشورش استفاده کند. در سال‌های اخیر فیلم‌های علمی و تخیلی بسیاری ساخته شده‌ است که در آنها از تسلیحات نظامی تخیلی استفاده شده است که همین تسلیحات درواقع دیدگاهی خطرناک و دقیقی را برای ساخت پیشرفته‌ترین سخت‌افزارها و سلاح‌های جنگی در آینده رقم می‌زند. در این مطلب می‌خواهیم به دنیای بزرگترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و سخت‌افزارهای جنگی در دنیا سفر کنیم و بدانیم در بزرگترین جنگ‌هایی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، چه چیزهایی می‌تواند پیروز میدان نبرد باشد.

ADAPTIV camouflage

سیستم‌هایی که استتار را کشف می‌کنند یکی از علایق این روزهای نظامیان سراسر دنیا هستند. برخی می‌گویند که برای انجام یک ماموریت به همراه‌داشتن دوربین مادون قرمز مضر است. دوربین‌های مادون قرمز با آن‌که در بسیاری از ماموریت‌های نظامی به نظامیان کمک کرده‌اند، اما وسیله‌ای منسوخ شده به حساب می‌آیند. حالا دیگر از BAE Systems ADAPTIV  برای استتارها استفاده می‌کنند. این وسیله می‌تواند روی هر وسیله نقلیه‌ای نصب شود و در صورت نیاز با محیط هم‌دما می‌شود (گرم یا سرد شود) این کار می‌تواند برای استتار بهتر کمک کند و همچنین از دید دوربین‌های مادون قرمز دور بماند. نکته دیگر این است که با نصب این وسیله می‌توان دوستان را پیدا کرد و دشمن و دوست را از راه دور تشخیص داد.

CV90120T- Ghost

T-Ghost سوئدی یک مخزن مخفی است که از استتار ADAPTIV BAE استفاده می‌کند تا در مقابل دید سیستم‌های تصویربرداری حرارتی دشمن نامرئی بماند. مخزن این وسیله از توپ اصلی با فشردگی 120 میلیمتری با تکنولوژی جدید طراحی شده که می‌تواند خودرو را برای کاهش تلفات و کاهش وزن کنترل کند. تکنولوژی لبه خونریزی (The bleeding edge) در این مخزن به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون اینکه نیروهای مخالف متوجه شوند، ابتدا حمله کنند.

Munition (MAHEM)

سیستم سلاح MAHEM توسط DARPA از یک ژنراتور شارژ مغناطیسی برای جلوگیری از پرتاب بدون استفاده از مواد منفجره سنتی استفاده می‌کند که یک سیستم پرتاب موثر و دقیق را ایجاد می‌کند. این سیستم سلاح‌های پرتاب همچنین از فلز مذاب برای نفوذ به وسایل نقلیه زرهی دشمن استفاده می‌کند که میزان مرگ‌ومیر را در میدان جنگ افزایش می‌دهد.

TASER Shockwave

TASER Shockwave یک سیستم انکار بزرگ منطقه‌ای است که به منظور کمک به موقعیت‌های کنترل شورش‌ها طراحی شده است. اساسا یک سیستم مدولار بزرگ برای شلیک تفنگ‌های متعدد TASER X26 در یک قوس 20 درجه با دامنه 25 فوت است. TASER Shockwave همچنین قادر به تولید زنجیره‌ای با چندین واحد دیگر است که پوشش منطقه را افزایش می‌دهد و حتی تهدید بیشتری برای آشوب‌های خشونت‌آمیز نیز وجود دارد؛ قطعه‌ای تکان‌دهنده از سلاح‌های ضد شورش.

Precision-Guided Firearms

Firearms هدایت دقیق برای طراحی سیستم قفل‌کردن موشک از جت‌های جنگنده طراحی شده و آنها را به سیستم‌های قدیمی سلاح‌های دوردست سنتی اعمال می‌کند. این اسلحه گرم برای ردیابی هدف، کنترل آتش پیشرفته استفاده می‌شود و تکنولوژی‌های صفحه نمایش برای کمک به هدایت گلوله برای رسیدن دقیق به هدف دارد و خطاهای انسانی را بشدت کاهش می‌دهد. نخستین سیستم شلیک گرم دقیق هدایت‌شده توسط TrackPoint، یک شرکت آمریکایی توسعه یافته است که سیستم عامل پیچیده را قادر می‌سازد که با اهداف دقیق در 1280 متر، حتی در هنگام حرکت، گلوله را به هدف برساند.

Laser Weapon System (LaWS)

سیستم اسلحه لیزری دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد. این سیستم لیزر اجازه می‌دهد تا به‌ طور دقیق دشمن را مورد هدف قرار دهد  و نابود کند. شما برای شلیک تنها نیاز دارید تا مسیر لیزر را دنبال کنید. این اسلحه یک مزیت دیگر نیز دارد که نسبت به سلاح‌های هم‌رده مقرون به صرفه‌تر و کارآمدتر است؛ زیرا فقط نیاز به آتش‌زدن دارد.

Human Universal Load Carrier (HULC)

Human Universal Load Carrier یک کیت انعطاف‌پذیر هیدرولیکی است برای پشتیبانی از سربازان در میدان جنگ که به آنها اجازه می‌دهد بارهای سنگین را برای مدت زمان طولانی بدون خستگی بیش‌ از اندازه حمل کنند. این لباس فوق‌العاده سبک و درعین حال کامل به کاربر اجازه می‌دهد تا با انعطاف کامل بتواند حرکت کند و همچنین باعث می‌شود تا تمام تکنولوژی‌هایی که سربازان با خود حمل می‌کنند را برایشان سبک کند. سربازان معمولا تعدادی اسلحه، جلیقه ضدگلوله، سیستم‌های گرمایش و سرمایش و آذوقه با خود حمل می‌کنند که این لباس‌ها باعث می‌شود تحمل وزن آنها برای سربازان راحت‌تر شود و در واقع به جای احساس سنگینی، احساس سبکی کنند.

Black Knight Unmanned Combat Vehicle

وسیله نقلیه بدون سرنشین بی‌نهایت سیاه و سفید یک وسیله نقلیه بدون سرنشین نمونه اولیه با ظاهر یک مخزن کوچک و قدرت شلیک بالا است؛ توپ 30 میلیمتری و کواکسیال 7.62 میلیمتری، همراه با توانایی استفاده از یک هواپیمای حمل‌ونقل نظامی دارد. مانند ربات MAARS، وسیله نقلیه بدون سرنشین ناوگان Black Knight طراحی شده است تا به خطرناک‌ترین شرایط برای نیروهای انسانی منتقل شود. تکنولوژی فعلی بدون نقص نیست و مسائل مربوط به GPS، ارتباطات بی‌سیم و سنسورها هنوز باید مورد استفاده قرار بگیرد.

Laser Avenger

بویینگ لیزر آونجر یک سلاح دفاع هوایی است که می‌تواند به یک وسیله نقلیه متصل شود و مورد استفاده قرار گیرد و شلیک کند. برخلاف سلاح‌های ضد هوایی معمول، سیستم بویینگ لیزر Avenger هنگامی که آتش‌سوزی ایجاد می‌کند، دود به وجود می‌آورد؛ این بدان معنی است که می‌تواند از موقعیت‌های پنهان‌شده اخراج شود و نیروهای دوست را بدون هیچ زحمتی نگه دارد.

نیرومندترین ارتش کشورهای جهان
قدرتمندترین کشورهای ارتش نظامی جهان را از میزان دارایی تسلیحات نظامی آنها می‌شناسند. سایت  businessinsider آماری از تعداد اسلحه‌های آنها منتشر کرده است و با توجه به آنها قدرتمندترین‌ها را مشخص کرده است.
آمریکا
  تعداد پرسنل نظامی:   2،363،675
  مجموع هواپیما:   13،762
  هواپیمای جنگنده:   2،296
  تانک‌های مبارزه:   5884
  مجموع دارایی‌های دریایی:   415 (19 حامل هواپیما)
  بودجه نظامی:   587.8‌میلیارد دلار
روسیه
  تعداد پرسنل نظامی:   3،371،027 نفر
  قدرت هواپیما در مجموع:   3،794
  هواپیما جنگنده:   806
  تانک‌های مبارزه:   20،216
  دارایی‌های دریایی مجموع:   352 (یک ناو هواپیمابر)
  بودجه نظامی:   44.6‌میلیارد دلار
چین
  تعداد پرسنل نظامی:   3،712،500 نفر
  قدرت هواپیما در مجموع:   2955
  هواپیما جنگنده:   1،271
  تانک‌های مبارزه:   6،457
  مجموع دارایی‌های دریایی:   714 (یک ناو هواپیمابر)
  بودجه دفاع:   161.7‌میلیارد دلار
هند
  تعداد پرسنل نظامی:   4،207،250 نفر
  قدرت هواپیما:   2،102
  هواپیمای  جنگنده:   676
  تانک‌های مبارزه:   4،426
  مجموع دارایی‌های دریایی:   295 (سه حامل هواپیما)
  بودجه نظامی:   51‌میلیارد دلار
فرانسه
  تعداد پرسنل نظامی:   387،635 نفر
  مجموع نیروی کشش:   1،305
  جنگنده‌های جنگنده 296
  مخزن مبارزه:   406
  مجموع دارایی‌های دریایی:   118 (چهار حامل هواپیما)
  بودجه دفاع:   35‌میلیارد دلار
انگلستان
  تعداد پرسنل نظامی:   232،675 نفر
  مجموع قدرت هواپیما:   856
  هواپیمای جنگنده:   88
  تانک‌های مبارزه 249
  مجموع دارایی‌های دریایی:   76 (دو حامل هواپیما)
  بودجه دفاع: 45.7‌میلیارد دلار
ژاپن
  تعداد پرسنل نظامی: 311،875نفر
  قدرت هواپیما در مجموع: 1،594
  هواپیمای جنگنده: 288
  تانک‌های مبارزه: 700
  مجموع دارایی‌های دریایی: 131 (چهار حامل هواپیما)
  بودجه نظامی: 43.8‌میلیارد دلار
ترکیه
  تعداد پرسنل نظامی: 743،415 نفر
  مجموع قدرت هواپیما: 1،018
  هواپیمای  جنگنده: 207
  تانک‌های مبارزه: 2،445
  مجموع دارایی‌های دریایی: 194
  بودجه نظامی: 8.2‌میلیارد دلار
آلمان
  کل پرسنل نظامی: 210،000
  قدرت هواپیما در مجموع: 698
  هواپیمای  جنگنده: 92
  مخازن مبارزه: 543
  مجموع دارایی‌های دریایی: 81
  بودجه نظامی: 39.2‌میلیارد دلار
مصر
  کل پرسنل نظامی: 1،329،250نفر
  مجموع قدرت هواپیما: 1،132
  هواپیمای جنگنده: 337
  تانک‌های مبارزه: 4،110
  مجموع دارایی‌های دریایی: 319 (دو حامل هواپیما)
  بودجه نظامی: 4.4‌میلیارد دلار

 


تعداد بازدید :  805