شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
حجت الله ایوبی از اعزام مدیران سینمایی به تلویزیون خبر داد
تعامل با سیما برای رونق سینما
«هوشنگ گلمکانی»، «علی معلم»، «کیوان کثیریان» در گفت‌وگو با «شهروند»، جابه‌جایی مدیران سازمان سینمایی به صداوسیما ارزیابی کردند

زهرا نجفی | سینمای ایران این روزها با مشکلات فراوانی روبه‌روست و حالا رئیس سازمان سینمایی از احتمال رفتن تعدادی از مدیران این مجموعه به سازمان صداوسیما خبر می‌دهد. سازمانی که مدت‌هاست منتقدان به عملکرد ضعیفش اعتراض دارند  و معتقدند آن‌چنان که باید از سینمای ایران حمايت  نمي‌كند.
به همین دلیل حجت‌الله ایوبی، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: «این همکاری برای ما بسیار مهم است، چرا که تلویزیون می‌تواند سینما را نجات دهد، اما متأسفانه در گذشته چنین کاری انجام نداده است. به همین دلیل، در دوره جدید همکاری با تلویزیون برای ما در اولویت است.» درواقع رئیس سازمان سینمایی می‌اندیشد شاید با جابه‌جایی چند مدیر سینمایی رویکرد تلویزیون نسبت به سینمای ایران کمی تغییر کند؛ اما علی معلم، منتقد و تهیه‌کننده سینما معتقد است این تغییرات راه به جایی ندارد. او در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «مدیران تجربه مدیریتی خودشان را دارند و هر سازمان منافع خودش را دنبال می‌کند، بنابراین تغییر عملکرد یک سازمان ربطی به جابه‌جایی مدیران آن ندارد. تلویزیون سال‌هاست که علیه سینمای ایران بوده است و این رویکرد در صورتی عوض می‌شود که در دیدگاه سازمان صداوسیما تغییری ایجاد شود. کما این‌که خیلی از این مدیران پیش از سازمان سینمایی در صداوسیما مدیر بودند و وقتی مدیر این سازمان شدند، کاری به سینما نداشتند.» با این حال هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما هر عاملی برای نزدیکی بیشتر سازمان سینمایی با صداوسیما را مثبت می‌داند، او اشاره می‌کند که: «هر اقدامی که باعث نزدیکی بیشتر سینما و تلویزیون به‌هم شود، بسیار خوب است؛ اما باید دید چقدر رفتن مدیران سازمان سینمایی به صداوسیما می‌تواند روی این موضوع تأثیرگذار باشد. این چیزی است که من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم و باید منتظر عملکرد آنها باشیم.»کیوان کثیریان - منتقد سینما استفاده دوباره سازمان صداوسیما از مدیرانی را که پیشتر در این سازمان فعال بوده‌اند بد نمی‌داند: «شاید با این جابه‌جایی فضای تلویزیون کمی بهتر شود و مشکل سینمای ما فراتر از تغییر مدیرانش است و ما باید ریشه این مشکل را در جای دیگری جست‌وجو کنیم.» او توضیح می‌دهد که: «مشکل سینمای ما به گروهی که وابسته به دولت گذشته هستند و دغدغه‌شان برگشتن به دورانی است که قدرت اجرایی در همه حوزه‌ها حتی سینما داشتند، مربوط است. آنها اهداف مشخصی دارند و درحال کارشکنی هستند، بنابراین نمی‌گذارند مدیران جدید کار خودشان را انجام دهند.» کثیریان معتقد است سینمای ایران نیاز به مدیران قاطع و کاربلد دارد: «فکر می‌کنم حضور این مدیران به تلویزیون کمک کند، چون‌ آنها تجربیات مفید و عملکرد خوبی داشتند.» او با اشاره به این‌که بعضی از بخش‌های سازمان سینمایی نیاز به اصلاحات دارد، سازمان فارابی را مثال می‌زند و می‌گوید: «نقش سازمان سینمایی و کارکردش باید دوباره تعریف شود. همه اینها بستگی به برنامه آقای ایوبی برای سازمان سینمایی دارد. شاید اصلا بعضی از این مدیران نیاز به جایگزین نداشته باشند.» کیوان کثیران فضای مدیریتی سینمای ایران را سخت ارزیابی می‌کند و تأکید می‌کند: «نمی‌دانم چقدر مقدور هست تا سازمان سینمایی بتواند نیروهای زبده‌تری داشته باشد. چون درحال حاضر نیروی انسانی در سطح مدیریت سینما که بتواند یا حاضر باشد با شرایط موجود کار کند، خیلی زیاد نیست.
ایوبی در میان مدیران سازمان سینمایی همچون محمد‌رضا جعفری‌جلوه - مدیرعامل بنیاد فارابی، محمد احسانی - معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و سید‌مهدی طباطبایی‌نژاد - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که احتمال جابه‌جایی آنها به سازمان صداوسیما شنیده می‌شود، تنها احتمال جابه‌جایی در معاونت ارزشیابی و نظارت این سازمان را قوی دانست. او گفته است: «با در نظر گرفتن این سیاست‌ها، اگر مدیری از مجموعه ما بتواند در تلویزیون فعال‌تر عمل کند، مخالفتی با جابه‌جایی او نخواهیم داشت، زیرا حضور مدیری که سینما را می‌شناسد تلویزیون، به منزله ادامه کار او خواهد بود.» ایوبی درباره احتمال تغییر و جابه‌جایی در مسئولیت خودش هم با لحنی طنزآمیز اظهارنظر کرده است: «به‌هرحال این احتمال هم درحد همه احتمالات طبیعی وجود دارد! اما فعلا چنین تصمیمی نیست و ما تازه داریم برنامه‌هایمان را در سینما آغاز می‌کنیم.»

 


تعداد بازدید :  268