شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
هر روز با داوطلبان در هفته داوطلبان
بازاریان داوطلب و صاحبان صنایع در خدمت نیازمندان هستند
خیرین و واقفین ضمن اهدای املاک خود، مردم را نیز به داوطلبی تشویق می‌کنند

دیروز 5دسامبر برابر با 14 آذر، «روز جهانی داوطلبان» بود. در ایران هم به احترام داوطلبان، از 14 آذر تا 21 آذر به نام هفته داوطلبان نامگذاری شده،  البته سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برنامه‌های مختلفی را در این خصوص برگزار می‌کند. آبان امسال در 3 شماره متوالی درباره ارزش‌های داوطلبی، اصول انجام خدمات داوطلبانه، ویژگی‌های خدمات داوطلبانه، حقوق و تعهدات متقابل داوطلبان و سازمان داوطلبان و ده‌ها نکته دیگر داوطلبی نوشتیم و گفتیم که گروه، کلی‌ترین وجه سازماندهی اعضا و داوطلبان سازمان است که بر مبنای نوع تخصص، مهارت و علاقه‌مندی اعلام شده توسط داوطلبان در فرم‌های عضویت به آنان اختصاص می‌یابد. به علاوه یادآور شدیم که هدف از تشکیل گروه‌های داوطلبی، سازماندهی اعضا و داوطلبان برحسب مهارت‌های مرتبط، سهولت در دسترسی به اعضای هر گروه و تیم‌های زیرمجموعه آن در مواقع عادی یا هنگام بروز حوادث و سوانح، ایجاد نظام تقسیم کار برحسب وظایف داوطلبی و توانمندی‌های هریک از اعضای داوطلب است و بر این مبنا، تمامی اعضا و داوطلبان در چهار گروه «حمایت»،«هدایت»، «مهارت» و «مشارکت» دسته‌بندی می‌شوند. در هفته داوطلبان قصد داریم طی چند شماره با معرفی کامل هر گروه، علاقه‌مندان به داوطلبی و فعالیت‌های داوطلبانه را راهنمایی کنیم تا براساس توانایی مالی، تحصیلی، علمی، مهارتی و ... خود بتوانند داوطلب جمعیت هلال‌احمر شوند و لذت در این فعالیت خداپسندانه را تجربه کنند.
گروه حمایت
داوطلبانی که با توجه به توانمندی‌های اقتصادی‌شان به منظور پشتیبانی و تأمین منابع مالی، فعالیت‌ها و ماموریت‌های امدادی، عام‌المنفعه و بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر هنگام بروز حوادث و سوانح یا مواقع عادی اظهار تمایل کرده و خدمات مالی و مادی لازم را به جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌کنند.
تیم‌هایی زیرمجموعه گروه حمایت،شامل تيم‌های «اصناف و بازاريان»، «صنعتگران»، «حامیان مالی»، «اعضا و اتباع فراملی» و «خیرین، واقفین و اهداکنندگان» است.
اصناف و بازاريان
در تیم اصناف و بازاریان، تمامی بازاريان، بازرگانان، صاحبان اصناف توليدي و توزيعي و خدماتي، كسبه و تجار عضو هستند. در تیم صنعتگران تمامی صاحبان صنایع می‌توانند عضو باشند. در تیم حامیان مالی پرداخت‌كنندگان حق عضويت و  تمامی خيريني كه در تيم‌هاي اصناف يا صنعتگران سازماندهي نمي‌شوند، عضو هستند. در تیم اعضا و اتباع فراملی، تمامی داوطلبان ايرانيِ مقيم خارج از كشور و خارجيان داوطلب مقيم ايران يا خارج از كشور كه به عضويت جمعيت درآمده‌اند عضو هستند. تیم خیرین، واقفین و اهداکنندگان شامل تمامی داوطلبان يا افراد خيري است كه املاك، تجهيزات يا مستغلات مورد نياز جمعيت هلال‌احمر را به پيروي از سنت‌حسنه وقف يا هبه به جمعيت هلال‌احمر اهدا مي‌كنند.
اکنون باید ببینیم این اعضا در زمان عادی و زمان حادثه چه وظایفی دارند. اعضای تیم اصناف و بازاریان در زمان عادی وظیفه دارند مايحتاج و اقلام موردنياز نيازمندان را در شرايط عادي تأمین کمک کنند و با هدف پاسخگويي به نيازمندان جامعه، كمك‌هاي مالي کنند. منابع اجراي پروژ‌ه‌هاي داوطلبانه در مناطق محروم را تأمین  و مردم را براي عضويت در بخش داوطلبان تشويق و ترغيب کنند.
در زمان حادثه اعضای تیم اصناف و بازاریان موظف به تامين مايحتاج و لوازم موردنياز آسيب‌ديدگان حوادث و سوانح، ارایه كمك‌هاي مالي با هدف كمك و پاسخگويي به نياز حادثه‌ديدگان هستند.
صنعتگران
اعضای تیم صنعتگران که شامل صاحبان صنایع است در زمان عادی وظیفه دارند از طرح‌ها و فعاليت‌هاي خيريه جمعيت هلال‌احمر حمایت کنند، تامين تجهيزات يا امكانات موردنياز جمعيت هلال‌احمر را برعهده بگیرند و مردم را براي عضويت در بخش داوطلبان تشویق کنند. در زمان حادثه نیز هماهنگي براي تهيه اقلام مرتبط و موردنياز در حادثه، تامين مايحتاج و اقلام امدادي موردنياز آسيب‌ديدگان حوادث و سوانح وظیفه صاحبان صنایع داوطلب جمعیت هلال‌احمر است.
حامیان  مالی
تیم حامیان مالی در زمان عادی وظیفه دارند در مواقع عادي به منظور كمك به اقشار نيازمند شناسايي‌شده توسط داوطلبان کمک مالی و منابع مالي طر‌ح‌ها و پروژه‌هاي جمعيت هلال‌احمر را تأمین کنند، به صورت مستمر حق عضويت پرداخت کنند و مثل اعضای سایر تیم‌ها مردم را برای داوطلب شدن تشويق و ترغیب کنند. در زمان حادثه این خیرین می‌توانند به منظور تهیه مواداولیه و ضروری به حادثه‌دیدگان کمک مالی کنند. كمك مالي به آسيب‌ديدگان در حوادث به منظور اشتغال در آينده یکی دیگر از وظایف خیرین در زمان حادثه است. ساخت یا تعمیر مسکن حادثه‌دیدگان و کمک هزینه درمان و کمک هزینه تحصیل فرزندان هم از دیگر وظایف خیرین عضو تیم حامیان مالی در گروه حمایت داوطلبان است.
تیم اعضا و اتباع فراملی در زمان عادی وظیفه ارایه كمك‌هاي مالي در زمان عادي با هدف كمك به اقشار نيازمند جامعه، تأمين منابع مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي جمعيت هلال‌احمر، پرداخت حق عضويت به صورت مستمر و ترويج عضويت عموم مردم در سازمان داوطلبان را برعهده دارند و در زمان حادثه كمك‌هاي مالي ايرانيان مقيم خارج از كشور را در زمان وقوع حوادث به منظور تهيه مواداوليه و ضروري براي حادثه‌ديدگان جمع‌آوري و سازماندهي می‌کنند و از وضعيت معيشتي آسيب‌ديدگان حمايت مالي می‌کنند.
خیرین،  واقفین و  اهداکنندگان
تیم خیرین، واقفین و اهداکنندگان در زمان عادی می‌توانند املاك، ساختمان و مستغلات، تجهيزات، امكانات و وسايل نقليه خود را به جمعيت هلال‌احمر وقف یا اهدا کنند. مردم را براي داوطلب‌شدن تشويق و ترغيب کنند. به منظور احداث پايگاه امدادونجات زمین اهدا کنند یا ساير نهادهاي تامين‌كننده تجهيزات يا زمين را معرفی کنند. خیرین و واقفین در زمان حادثه می‌توانند به منظور ساخت اماكن عمومي مانند مسجد، مدرسه، خانه داوطلب و غيره نيازهاي مناطق آسيب‌ديده را پیش‌بینی و به تجهيز امدادي در مناطق آسيب‌ديده کمک کنند.
گفتنی است سرانه همکاری اعضای تیم‌های گروه حمایت  50ساعت در ‌سال تعیین شده است.


تعداد بازدید :  232