شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
‌کلانشهری که کشتارگاه صنعتی ندارد!

‌ما در استانی که قطب دامپروری کشور است زندگی می‌کنیم و شهری که کلانشهر است، اما هنوز یک کشتارگاه مجهز، صنعتی و مدرن ندارد.
10، 12 کشتارگاه سنتی و نیمه‌صنعتی در کرمانشاه هست، یک کشتارگاه صنعتی ما به دلیل مشکلات بهداشتی تعطیل شد و هم‌اکنون ماییم و تنها یک کشتارگاه صنعتی دیگر که البته به قول برخی‌ها تنها «تابلو» آن صنعتی است.
گاوها و گوسفندها وارد این کشتارگاه می‌شوند، اما هرکسی در این کشتارگاه ساز خودش را می‌زند و درنهایت لاشه کشتاری که تحویل می‌شود شبیه لاشه‌هایی نیست که از کشتارگاه‌های صنعتی بیرون می‌آید.  به واقع زیر این تابلو صنعتی یک کشتارگاه سنتی واقع شده، این را خود مسئولان می‌گویند که تنها کشتارگاه کرمانشاه که نام صنعتی را یدک می‌کشد، به شیوه‌ای سنتی اداره می‌شود.
رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه می‌گوید: کشتارگاه «بیستون» فقط تابلو صنعتی دارد و با مدیریت سنتی اداره می‌شود.
حسن آمویی در گفت و گو با ایسنا، معتقد است: در یک کشتارگاه صنعتی هیچگاه 100 تا 120 سلاخ آزاد رفت و آمد نمی‌کنند و می‌گوید در کشتارگاه صنعتی با چاقو پوست گاو را نمی‌کنند که بعد آن را به جای 7000 تومان با قیمت 3500 تومان بخرند.  
 وی از این‌که با این شرایط پول کشتارگاه صنعتی هم از قصابان اخذ می‌شود، انتقاد می‌کند، از این‌که قصاب کرمانشاه مجبور است هم پولی بابت کشتارگاه به شهرداری بدهد و هم هزینه سلاخ را جدا بپردازد و همین امر هزینه‌های تمام شده را بالا می‌برد.
و در آخر دست به دامان مسئولان می‌شود که کاری بکنند و یادآوری می‌کند که قصابان نیز آماده همکاری هستند.  مدیر کل دامپزشکی استان هم می‌گوید: کشتارگاه بیستون یک کشتارگاه صنعتی است که با مدیریت سنتی اداره می‌شود، اما تجهیزات و امکانات یک کشتارگاه مدرن و به روز را دارد.
به گفته نادر پرور، در کشتارگاه بیستون قصابان و سلاخان آزادانه تردد کرده و دام خود را ذبح می‌کنند و زیر نظر مدیریت کشتارگاه نیستند.
وی از پیامدهای این ناهماهنگی هم می‌گوید: از این‌که عدم نظارت بر ورود و خروج مانع از نظارت 100‌درصدی می‌شود.  وی البته می‌گوید که مسئولان دست روی دست نگذاشته‌اند و پیگیری‌های فراوانی انجام داده‌اند و جلسات متعددی هم برگزار کرده‌اند که چند گزینه برای ساماندهی این کشتارگاه مطرح شده است.
پرور معتقد است: بهترین راهکار این است که سلاخان در قالب یک شرکت ساماندهی شوند و مدیریت کشتارگاه را در دست گیرند.  وی با بیان این‌که این کشتارگاه متعلق به شهرداری است، یادآوری کرد: شهرداری حاضر است این کشتارگاه را واگذار کند. آخرین خبر را معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری کرمانشاه می‌دهد، این‌که قرار است بخش ذبح گاو این کشتارگاه تعطیل شود.  حجت‌الاسلام منان امینی ادامه داد: قرار است کشتارگاه «زاگرس» که به دلیل مشکلات بهداشتی تعطیل بود، با حل این مشکلات، مجددا راه‌اندازی شود و بخش کشتار گاو وارد این کشتارگاه شود.   وی هم از وضع کشتارگاه فعلی انتقاد دارد که به خوبی مدیریت نمی‌شود و مشکلات عدم نظارت و مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند.  حالا تا برگزاری جلسات آینده و تصمیم‌گیری و تعامل مسئولان، مردم کلانشهر قطب دامپروری کشور همچنان مجبورند گوشت کیلویی 30‌هزار تومان بخرند یا اگر دستشان نرسید به گوشت‌های کنار جاده‌ای متوسل شوند.


تعداد بازدید :  260