شماره ۱۶۱۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
وام برای گازسوز شدن تاکسی‌های آنلاین ‏

شهروند| تاکسی‌های اینترنتی گازسوز می‌شوند، این خبری است که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر ‏شد. به گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تبدیل یک‌میلیون خودروی ‏حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی با ارایه تسهیلات، روزانه ۱۲‌میلیون لیتر فرآورده در کشور ‏صرفه‌جویی می‌شود‎.‎‏  سخنگوی این طرح هم به «شهروند» خبر می‌دهد که برای رانندگانی که قصد ‏گازسوز کردن خودرویشان را دارند وام در نظر گرفته شده است. ‏
حمید قاسمی ده چشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی هم به «شهروند» می‌گوید که «تسهیلات ویژه‌ای برای  خودروهایی که قرار است گازسوز شوند در نظر گرفته شده؛ وام کم‌بهره‌ای  که 12 تا 18 قسط  بازپرداخت دارد.» او در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ گازسوز شدن خودرو بستگی به  خودرو و نوع مخزن دارد، در این زمینه ادامه می‌دهد: «برای گازسوزکردن خودرو  باید  یک میلیون و 700 هزار تومان  تا دو میلیون و 600 هزار تومان هزینه کرد که 80 درصد این مبلغ از طریق وام کم‌بهره جبران می شود. البته نباید از یاد برد که  برای گازسوزشدن باید مبلغ بیشتری را پرداخت کرد؛ اما با توجه به اینکه ما تولید انبوه را در نظر گرفته‌ایم که شامل 300هزار خودرو می‌شود،  چنین مبلغی در نظر گرفته شده است. همچنین برای این اقدام نیاز به گواهی سلامت فنی خودرو  است که  در صورت ارایه گواهی سلامت رانندگان تا 3 سال نیاز به  معاینه فنی ندارند.» او در خاتمه اضافه می‌کند: «به طور کلی هدف از این طرح نظارت بر سلامت خودرو و ارایه بیمه به همراه بیمه تعمیرات بوده است.»
رضا الفت نسب، دبیر هیأت‌مدیره کسب و کارهای اینترنتی  هم در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «شرکت‌هایی که تاکسی اینترنتی دارند خودشان اقدام کرده و با شرکت‌های سرویس دهنده وارد مذاکره ‏شده‌اند» او در ادامه توضیح می‌دهد:  « ما در تلاشیم تا بتوانیم زیرساخت‌های گاز سوز شدن  تاکسی‌های اینترنتی را برای صاحبان  خودرو فراهم کنیم. همچنین هنوز آمار دقیقی از هزینه  لازم برای  گاز ‏سوز کردن خودرو‌های اینترنتی نمی‌توان ارایه داد.»‏
‏ اما چه تعداد تاکسی اینترنتی فعال در کشور وجود دارد که حالا باید خودرو‌های خود را گازسوز کنند. ‏الفت نسب در این زمینه می‌گوید:  «درحال حاضر نزدیک به 2‌میلیون  تاکسی اینترنتی در کشور ‏وجود دارد که از این تعداد یک‌میلیون نفر ثبت نامی آن مربوط به اسنپ است. البته باید در نظر داشت از ‏این تعداد  بسیاری فعالیت ندارند  یا فعالیتشان به صورت محدود است.»‏
عضو هیأت‌مدیره کسب و کارهای اینترنتی  با اشاره به این‌که نیمی از تاکسی‌های اینترنتی در تهران ‏فعالیت می‌کنند،  در ادامه توضیح داد: «با وجود این‌که 50‌درصد تاکسی‌های اینترنتی در پایتخت فعال ‏هستند، با این وجود  از شناسه بصری برخوردار نیستند، چرا که در این زمینه مشکلاتی با راهنمایی و ‏رانندگی و همچنین شهرداری وجود دارد که اجازه  نصب علامت بر روی تاکسی‌های اینترنتی نمی‌‏دهند.»‏
هجوم به اسنپ برای گرفتن سهمیه بنزین!‏
الفت نسب همچنین با اشاره به این‌که  اکنون بسیاری  برای  برخورداری از سهمیه بنزین در تاکسی‌های ‏اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند. ادامه داد:  «با توجه به این‌که قرار است سهمیه بنزین به  تاکسی‌های اینترنتی ‏تعلق بگیرد بسیاری ثبت‌نام می‌کنند تا از این سهمیه برخوردار شوند، اما ما پیشنهاد داده‌ایم براساس ‏تعداد سفر‌های راننده  به آنها سهمیه تعلق بگیرد. زیرا با فرض این‌که دولت برای تاکسی‌های اینترنتی  ‏ماهانه 500 لیتر در نظر بگیرد؛ ممکن است فردی 100کیلومتر مسافر داشته باشد و دیگری 1000 ‏کیلومتر، به همین جهت  با توجه به این مقوله به افراد سهمیه بنزین  تعلق گرفته شود.»‏
پرداخت وام برای گاز سوز  کردن خودرو ‏
‏ موضوع قابل تامل آن است که اکنون با گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی آیا تسهیلات ویژه‌ای در ‏اختیار صاحبانشان قرار می‌گیرد؟ اصلا برای هر خودرو  به چقدر باید هزینه کرد. رضا حاج حسینی، ‏رئیس روابط عمومی طرح سی ان جی  در این رابطه به«شهروند» می‌گوید:  «اگر چه  این طرح هنوز ‏اجرایی  نشده است،  اما با پست بانک‌ها  مذاکراتی  انجام داده‌ایم که تسهیلاتی در اختیار رانندگان ‏خودروهای اینترنتی قرار بگیرد.‏»
او در ادامه توضیح می‌دهد:«هزینه گازسوز شدن خودروها  به  مدل ماشین، سایز و دیگر مقولاتی بستگی دارد که بر ‏اساس آن قیمت گذاری شده است. همچنین  طی مذاکرات انجام‌شده رانندگان خودرو می‌توانند از طریق ‏شبکه‌های بانکی درخواست وام دهند تا به آنها ارایه شود.  البته باید در نظر داشت که هنوز جزییاتی از ‏چگونگی پرداخت وام مشخص نیست.»‏
البته حمید قاسمی، مدیر طرح‎ CNG ‎شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین  اعلام کرده است: « ‏قصد داریم حدود ۱.۵‌میلیون خودروی پایه گازسوز را مورد پشتیبانی قرار دهیم که از این تعداد، ۶۰ ‏هزار دستگاه تریلی و یک‌میلیون و ۴۴۰‌هزار خودروی دیگر سواری سبک است که در حوزه بین ‏شهری فعالیت می‌کنند.» ‏
‎ ‎یک خبر دیگر برای رانندگان ‏
نکته دیگری که خوب است رانندگان بدانند این‌که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک ‏شهرداری تهران اعلام کرده است برای خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند ۲۵‌درصد تخفیف ‏برای ورود به محدوده در نظر گرفته شده است‎.‎‏ شهروندان در صورت داشتن معاینه فنی برتر حداقل 8 ‏درصد به هزینه‌های آنها در‌سال آینده اضافه می‌شود و این به معنی تشویق شهروندان برای دریافت ‏معاینه فنی برتر است‎.
او  با تأکید بر این موضوع که اجرای طرح ترافیک جدید در تهران در راستای ‏درآمدزایی نبوده است، گفت: « براساس آخرین آمار به دست آمده تا پایان‌سال 25 تا 30‌درصد از ‏مجموع درآمدهای طرح ترافیک کاهش یافته است این درحالی است که در‌سال 96 مجموع درآمد ‏حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری 370‌میلیارد تومان بوده است که بخش عمده‌ای از آن سهم ‏امور جاری و پرداخت حقوق شده است‎.» ‎به گفته او، معاینه فنی ویژه یک درجه سخت‌گیرانه‌تر از معاینه ‏فنی برتر است و افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت کنند برای آنها تخفیفاتی در نظر خواهیم ‏گرفت‎. همچنین امیدوارم روزی بشود که معاینه فنی برتر الزامی شود و معاینه فنی ویژه حالت تشویقی ‏داشته باشد البته شاید چند‌سال طول بکشد اما این اقدامات صورت می‌گیرد‎.‎

دیدگاه‌های دیگران

ا
امیر عباس کلافچی |
مخالف 0 - 0 موافق
هر خبری که میرسد حکایت از فشار بیشتر بر روی دوش مستتضعفین است!
م
منصور |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام اول کرایه وکار اینترنتی ها رو درست کنید بعد بنشینید فکر کنید جهت سهمیه بنزین به نظر من بهتره کرایه. شخصی اینترنتی هارو شورای شهر وتاکسیرانی نظارت داشته باشه مرسی

تعداد بازدید :  658