شماره ۱۶۱۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
عملی شدن ایده‌ای که برای هیچکس خوشایند نیست
احتمال اعمال محدودیت سرعت در اتوبان‌های آلمان

اتوبان‌های کشور آلمان همواره به یک نکته مهم شناخته می‌شوند و آن هم محدودیت نداشتن سرعت است. این یعنی هر کسی با سرعت دلخواه خود و بدون ترس از جریمه‌شدن، در اتوبان‌های آلمان رانندگی می‌کند، اما خبر بد این است که احتمال لغو این آزادی وجود دارد. به گفته رویترز، دولت آلمان به‌منظور حفظ محیط ‌زیست قصد دارد تغییراتی را به وجود آورد و لغو محدودیت نداشتن سرعت در اتوبان‌ها یکی از اقدامات احتمالی است. دولت آلمان کمیته‌ای را برای بررسی اقدامات پیشنهادی تشکیل داده تا عواقب محیط زیستی ناشی از حمل‌ونقل را کاهش دهد. دیگر پیشنهادهای ارایه‌شده شامل اعمال مالیات و گسترش خودروهای الکتریکی است تا آلمان به قوانین محیط زیستی اتحادیه اروپا برسد.
 بی‌شک اعمال محدودیت سرعت در آلمان برای هیچ‌کس خوشایند نیست، چراکه خودروهای عالی و سرعت بالا، برای همه آرزویی دست‌یافتنی است. به همین دلیل مخالفت‌ها با این تصمیم از حالا شروع شده، اما باید بگوییم این اتفاق اکنون تنها یک ایده است و تصمیم قطعی در این‌باره گرفته نشده است. بر اساس معاهده پاریس، آلمان باید میزان آلایندگی ناشی از صنعت، کشاورزی، گرمایش، سرمایش و انرژی را تا ‌سال 2030 کاهش دهد و کاهش سرعت در اتوبان‌ها تنها یک راه حل برای بخشی از مسأله و نه تمام مشکل است. بعضی از گروه‌های طرفدار محیط ‌زیست می‌گویند با محدود کردن سرعت خودروها بلافاصله از گاز دی اکسید کربن تولیدی خودروها 5‌درصد و در طولانی‌مدت 15‌درصد کاسته خواهد شد.
نازی‌ها بزرگراه‌های آلمان را بدون محدودیت سرعت ساختند و از پایان جنگ دوم نیز صاحبان بانفوذ صنایع خودروسازی بشدت با هر نوع محدودیتی در سرعت خودروها -کاری که در تمام دنیا رایج است- مخالفت کرده‌اند. آلمان حدود 12‌هزار کیلومتر بزرگراه دارد.
حدود نیمی از اتوبان‌های آلمان تقریبا محدودیت سرعت دارند، اما بقیه آنها محدودیتی برای سرعت بالا ندارند. البته این سرعت گاهی کار دست آلمانی‌ها می‌دهد، به همین دلیل چند‌سال پیش اتحادیه اروپا از این کشور خواست درباره محدودیت‌ سرعت در اتوبان‌ها، تصمیم‌های جدیدی اتخاذ کند. شرکت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری در آلمان خواهان تغییر در این وضع هستند. با وجود این، حامیان جاده‌های بدون سرعت آمار مرگ‌و‌میر رانندگی را در این کشور با کشورهای همسایه آن مقایسه و استدلال می‌کنند آلمان با ۶ مرگ در هر ۱۰۰‌هزار نفر وضع بسیار بهتری نسبت به فرانسه با 5/7 مرگ و اتریش با 3/8 مرگ در هر ۱۰۰‌هزار نفر دارد.


تعداد بازدید :  369