شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تأسیس لس‌آنجلس‌تایمز
133‌سال پیش، برابر با چهارم دسامبر 1881 میلادی، «لس‌آنجلس‌تایمز» که توسط ناتان کول و توماس گاردینر تأسیس شده بود به نام «لس‌آنجلس دیلی‌تایمز» نخستین شماره خود را توزیع کرد. مالکیت لس‌آنجلس‌تایمز ـ یکی از 4 روزنامه اول آمریکا ـ تاکنون چندین‌بار دست به دست شده است. 2 موسس نخست این روزنامه چون نتوانستند به سوددهی برسند آن را به کمپانی میرور (Mirror) که لس‌آنجلس تایمز را در چاپخانه خود چاپ می‌کرد فروختند. کمپانی مالک لس‌آنجلس تایمز در کنار این روزنامه، شبکه CBS را تأسیس کرد و بعدا آن را فروخت.

تبعید اول دکتر مصدق
74‌سال پیش، برابر با سیزدهم آذر 1319 خورشیدی، دكتر محمد مصدق كه در بيرجند زنداني بود به احمدآباد ساوجبلاغ منتقل (تبعید اول) و تحت نظر مأموران انتظامي قرار گرفت. زندانی‌شدن و تبعید مصدق به دستور پهلوی اول انجام گرفته بود. مصدق پس اشغال ایران از سوی متفقین از تبعید آزاد شد و مردم تهران بار ديگر او را به‌عنوان نماينده اول خود به مجلس فرستادند. دكتر مصدق در‌ سال 1335 نيز پس از تحمل 3‌سال زندان به احمدآباد تبعيد شده بود و تا پايان عمر (اسفند 1345) در آن‌جا باقي ماند.

درگذشت تاج اصفهانی
33‌سال پیش، برابر با سیزدهم آذر 1360 خورشیدی، جلال‌الدین تاج اصفهانی از خوانندگان به‌نام ایرانی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. تاج در 10سالگی نزد استادانی چون سیدعبدالرحیم اصفهانی، میرزا حسین عندلیب، حبیب شاطرحاجیبه به دانش‌اندوزی پرداخت. او از همان‌ سال ۱۳۱۹ همکاری با رادیو را آغاز کرد. از میان شاگردان او می‌توان به محمدرضا شجریان، حسین خواجه‌امیری، علی‌اصغر شاهزیدی، سیدرضـــا طباطبــایی‌کربکنـدی،  حمیدرضا نوربخش، نصرالله معین و محمدتقی سعیدی‌ولاشانی اشاره کرد.


تعداد بازدید :  280