شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
مجمع عمومی سازمان ملل با 161 رأی مثبت تصویب کرد:
تل‌آویو در‌های تأسیسات هسته‌ای را روی بازرسان باز کند
صدور قطعنامه سازمان ملل علیه تسلیحات هسته‌ای اسراییل درحالی صورت گرفت که اختلافات داخلی موجب فروپاشی پارلمان اسراییل شد‌ه‌است

شهروند| مقامات رژیم صهیونیستی در هفته‌‌ای که گذشت لحظات کابوس‌واری را سپری کردند. اختلافات پارلمان این کشور بر سر موضوعاتی نظیر بودجه ‌سال 2015 و لایحه کشور یهودی در روز‌های گذشته به اوج خود رسید و بنیامین‌ نتانیاهو را برآن داشت تا با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تمامی مخالفانش را از عرصه سیاست اسراییل کنار بگذارد. با این حال چالش‌های روز‌های گذشته اسراییل تنها به مسائل داخلی‌اش محدود نمی‌شد و فشار‌های اعضای سازمان ملل درخصوص تسلیحات هسته‌ای اسراییل و رأی نمایندگان پارلمان فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین از دیگر موضوعاتی بود که خواب صهیونیست‌ها را برآشفت.
مجمع عمومی سازمان ملل با حمایت کشور‌های عرب و با صدور قطعنامه‌ای از اسراییل خواست تا از تسلیحات هسته‌ای خود دست بکشد و به ناظران بین‌المللی اجازه دهد تا از تأسیسات هسته‌ای اسراییل بازدید کنند. این قطعنامه با 161 رأی مثبت در برابر 5 رأی منفی به تصویب رسید و این درحالی است که اسراییل تنها عضو سازمان ملل در خاورمیانه به شمار می‌رود که از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای امتناع کرده‌ است. در این قطعنامه از اسراییل خواسته شده‌ است که برای پیوستن به این معاهده بیش از این تعلل نکند و با خودداری از توسعه، تولید، آزمایش یا تهیه تسلیحات هسته‌ای از مالکیت سلاح‌های هسته‌ای دست بکشد. این قطعنامه همچنین خواستار آن شد که تسلیحات هسته‌ای اسراییل تحت حفاظت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد قرار گیرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا و کانادا به همراه 2‌کشور گمنام «پالائو» و «میکرونزی» به همراه اسراییل تنها کشور‌هایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند و این درحالی بود که 18 کشور دیگر نیز رأی ممتنع دادند. اسراییل با فشار گسترده‌ای در جهت اذعان به در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای مواجه است، اما با این حال از تأیید این مسأله خود‌داری می‌کند. هرچند قطعنامه‌هایی که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل می‌رسد به لحاظ قانونی الزام‌آور نیستند اما با این حال به این دلیل که تمامی 193 عضو سازمان‌ملل در این مجمع حضور دارند، بار اخلاقی فراوانی را با خود همراه دارند. این قطعنامه توسط مصر و با حمایت‌ کشور‌های عربی به مجمع ارایه شد که در ماه سپتامبر موفق به کسب تأیید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین نشده ‌بودند.
این قطعنامه که عنوان آن «خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه» است با هدف ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه تصویب شده‌ است و در متن آن از نیمه‌‌کاره ماندن مذاکرات ‌سال 2012 که برای این منظور با حمایت آمریکا صورت گرفته ‌بود، ابراز تاسف شده‌ است.
اسرايیل در آن‌ سال کشور‌های عربی را متزلزل کردن مذاکرات با تأکید بر «مسأله کشور یهود» مورد انتقاد قرار داده‌ بود. مقامات اسراییلی مدت‌هاست که بر اولویت مسأله پاکسازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی بر صلح پایدار فلسطین و اسراییل پافشاری می‌کنند و آن را بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن مذاکرات صلح قرار می‌دهند. درحالی‌که در طول این سال‌ها انگشت اتهام مالکیت تسلیحات هسته‌ای همواره متوجه اسراییل بوده، مقامات اسراییلی با فرافکنی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند.
«رابرت وود»، نماینده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل که یکی از مخالفان این قطعنامه بود در اظهارنظر ماه گذشته خود درخصوص این قطعنامه گفته بود: «این قطعنامه از معیار‌های اساسی عدالت و تعادل برخوردار نیست و تنها به نگرانی‌ها درخصوص فعالیت‌های اسراییل محدود می‌شود». نماینده آمریکا با این استدلال به حمایت از متحد اسراییلی پرداخت.
اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی
 و برگزاری انتخابات زود‌هنگام
فشار مجمع عمومی سازمان ملل به اسراییل درخصوص تسلیحات هسته‌ای‌اش تنها چالش این رژیم در روز گذشته نبود و اختلافات و بحران داخلی مقامات اسراییلی به آنها فرصت نداد تا واکنش چندانی به قطعنامه سازمان ملل نشان دهند. اختلافات کابینه ائتلافی اسراییل که در روز‌های اخیر به اوج خود رسیده‌ بود سرانجام نتانیاهو را به برگزاری انتخابات زود‌هنگام در تاریخ 17 مارس ناچار کرد. خبر برگزاری انتخابات زودهنگام یک روز پس از آن اعلام شد که نخست‌وزیر اسراییل 2 وزیر ارشد خود را برکنار کرد.
سخنگوی پارلمان اسراییل با اشاره به این‌که روند انحلال پارلمان اسراییل در روز گذشته آغاز شد، گفت: «پس از رایزنی با احزاب مختلف تصمیم گرفته شد که انتخابات در 17 مارس برگزار شود». نتانیاهو در روز سه‌شنبه «تزیپی لیونی»، وزیر دادگستری و «یائیر لپید»، وزیر دارايی این رژیم را به خاطر انتقاد از سیاست‌هایش برکنار کرد و دراین‌باره گفت: «من هیچ مخالفتی را در کابینه‌ام تحمل نخواهم کرد». نتانیاهو پس از آن خواستار انحلال پارلمان در سریع‌ترین زمان ممکن شد.جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد اسراییل درخصوص تحولات اخیر کابینه و پارلمان اسراییل گفت: «ما امیدواریم که بدنه سیاسی اسراییل هرچه زودتر شکل بگیرد تا امکان مذاکره و حل‌وفصل اختلافات میان اسراییل و فلسطین فراهم شود». در هفته‌های اخیر اختلافات عمده‌ای در کابینه اسراییل شکل گرفت و لپید و لیونی نیز انتقادات آتشینی را علیه نخست‌وزیر اسراییل مطرح کردند.
وزیر دارایی اسراییل پس از شنیدن خبر برکناری‌اش گفت: «برکناری وزرا عملی بزدلانه و نشان‌دهنده از دست دادن کنترل امور است». لپید در ادامه سخنان خود گفت: «ما از این‌که شاهد اقداماتی از سوی نخست‌وزیر هستیم که بدون در نظر گرفتن منافع ملی صورت می‌گیرد و اسراییل را به برگزاری انتخاباتی غیرضروری وادار می‌کند ناراحتیم». بنابر تخمین روزنامه اسرايیلی‌ ها‌آرتص، برگزاری این انتخابات برای اقتصاد اسراییل نزدیک به 550‌میلیون دلار هزینه دارد که 370‌میلیون آن به تعطیلی یک‌روزه برای شرکت در انتخابات و باقی آن نیز به هزینه‌های کمیته انتخابات و بودجه احزاب برمی‌گردد. با این حال 2نظرسنجی تلویزیونی روز سه‌شنبه حاکی از آن است که حزب راست‌گرای نتانیاهو، موسوم به «لیکود» از شانس‌ بالایی برای پیروزی در انتخابات آینده پارلمان اسراییل برخوردار است و به احتمال بسیار زیاد نتانیاهو در مقام نخست‌وزیری باقی خواهد ماند. هرچند تهاجم 50روزه به غزه از محبوبیت او در بین اسرايیلی‌ها کاسته ‌است.
به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی پارلمان فرانسه
اما برای آن‌که ناکامی‌های رژیم اسراییل در هفته گذشته کامل شود، نمایندگان پارلمان فرانسه نیز در روز سه‌شنبه و در اقدامی نمادین به رسمیت شناختن کشور فلسطین رأی مثبت دادند. نمایندگان فرانسه با 339 رأی موافق در برابر 151 رأی مخالفت از دولت فرانسه خواستند تا درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین موضع فعال‌تری اتخاذ کند. «لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جریان سخنانی در پارلمان این کشور گفت: این رأی دولت فرانسه را وادار به انجام کاری نمی‌کند اما شرایط فعلی غیرقابل قبول است و دولت فرانسه در صورت شکست اقدامات دیپلماتیک استقلال فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.
نمایندگان پارلمان فرانسه با این تصمیم در کنار نمایندگان کشور‌های سوئد، بریتانیا، اسپانیا و ایرلند قرار گرفتند که در هفته‌های گذشته از دولت‌هایشان خواستند تا کشور فلسطین را به رسمیت‌ بشناسند؛ اقدامی که با مخالفت شدید مقامات اسراییلی رو‌به‌رو شد. به دنبال این تصمیم رهبران فلسطین نیز از فرانسه خواستند تا به درخواست پارلمان این کشور عمل کند. «حنان عشراوی»، یکی از مقامات ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «ما از دولت فرانسه می‌خواهیم تا به رأی نمایندگان خود عمل کند». عشراوی در ادامه این بیانیه عنوان کرد: «ما از اعضای پارلمان فرانسه به خاطر صدور قطعنامه‌ای در جهت عدالت و کرامت انسانی قدردانی می‌کنیم» و در انتها عنوان کرد که «برای پیروزی صلح، باید از حمایت‌های کلامی از راه‌حل 2 کشوری فراتر رفت».


تعداد بازدید :  195