شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

سی‌ان‌ان خبر داد: اشتون کارتر نامزد وزارت دفاع آمریکا
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از برخی منابع خبر داد که «اشتون کارتر» به احتمال زیاد به‌عنوان نامزد وزارت دفاع آمریکا معرفی می‌شود. به گزارش فارس، منابع دولت آمریکا پیشتر خبر داده بودند که اوباما روی لیستی از نامزدهای احتمالی کار می‌کند که «اشتون کارتر» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا جلودار این لیست برای احراز سمت ریاست پنتاگون است. کارتر از اکتبر 2011 تا دسامبر 2013 به‌عنوان معاون وزیر دفاع آمریکا فعالیت کرد و پیش از آن به‌عنوان خریدار ارشد تسلیحات پنتاگون بود. چاک هیگل که پیشتر به همکاران خود در پنتاگون درباره راهبرد دولت درخصوص عراق و سوریه و عدم نفوذ خود بر پروسه تصمیم‌گیری درباره این مسأله ابراز ناراحتی کرده بود، تحت فشار دولت اوباما مجبور به استعفا شد.

کاهش حضور ناتو در افغانستان پس از یک دهه
کشورهای عضو ناتو در نشست اخیر خود بر سر تقویت مواضع نظامی خود در برابر تعرضات روسیه توافق کردند و پس از یک دهه عملیات نظامی در افغانستان، تعهدات خود را در قبال کابل کاهش دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، 28 کشور عضو ناتو در نشست روز سه‌شنبه تشکیل نیروی نظامی واکنش سریع موقت را برای محافظت از خود در برابر روسیه و سایر تهدیدها تأیید کردند و طبق گفته «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو یک یگان اولیه‌ سال آتی تشکیل و آماده فعالیت می‌شود. وزرای ناتو همچنین راه‌اندازی هیأت مشاوره به افغانستان را در اول ژانویه تأیید کردند؛ این زمانی است که عملیات رزمی تحت حمایت ناتو در افغانستان به پایان می‌رسد. در جریان این نشست اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز گفت: ما مصمم هستیم تا سرنوشت‌مان را خودمان تعیین و بر گذشته غلبه کنیم. محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران دولت وحدت ملی افغانستان، برای نخستین‌بار پس از آغاز به کار این دولت در ماه سپتامبر، در نشست وزیران خارجه ناتو شرکت کردند.

200‌هزار کشته در نتیجه بحران سوریه
دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی مدعی شد که از آغاز بحران سوریه تاکنون بیش از 200‌هزار تن کشته و 1.5‌میلیون تن دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، در گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه آمده است که از آغاز بحران سوریه در اواسط مارس 2011 تاکنون 202‌هزار و 354 تن کشته شده‌اند که بیش از 10‌هزار تن از آنها کودک و 6600 تن زن هستند. همچنین تعداد کشته‌شدگان از میان افراد مسلح خارجی و عرب در گروه‌های مسلح مخالف، داعش، جبهه النصره، سربازان شام و دیگر گروه‌های تندرو به بیش از 22‌هزار تن می‌رسد. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه این آمار شامل مفقودان، ربوده‌شدگان و اسرا نمی‌شود. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها تاکنون 1.5‌میلیون تن زخمی شده‌اند.

کیم جونگ اون نام ممنوعه در کره شمالی
مسئولان کشور کره شمالی، در اقدامی جدید اعلام کردند که از این پس انتخاب نام زمامدار این کشور برای نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند، ممنوع است و کسانی که این نام را پیشتر برای خود برگزیده‌اند باید نسبت به تغییر آن اقدام کنند. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی روز چهارشنبه با انتشار این خبر اعلام کرد که این تصمیم در پی نشست اخیر مسئولان حزب کمونیست کشور کره‌شمالی اتخاذ شده است. براساس اعلام مسئولان کره شمالی، انتخاب نام «کیم جونگ اون»، زمامدار این کشور برای نوزادان تازه به دنیا آمده ممنوع است و کسانی که پیشتر نیز این نام را برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند باید داوطلبانه نسبت به تغییر آن اقدام کنند. «کیم ایل سونگ» زمامدار‌پیشین کره‌شمالی و پدر زمامدار کنونی این کشور نیز در‌ سال 2011 فرمان مشابهی صادر کرده بود.

یک تاجر ایزدی درصدد خریدن زن ابوبکر بغدادی از لبنان
یکی از تاجران ایزدی از دستگاه اطلاعات ارتش لبنان خواست تا همسر ابوبکر بغدادی را برای مبادله با زنانی که توسط داعش در بازار برده‌فروشان فروخته می‌شوند به وی بفروشد. به گزارش ایسنا، یکی از مسئولان گروه 14 مارس لبنان اعلام کرد، یک تاجر ایزدی در نامه‌ای به یکی از شخصیت‌های لبنان از وی خواسته تا همسر ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را که توسط این ارتش بازداشت شده به هر مبلغی که می‌خواهند به وی بفروشند تا او را با زنان ایزدی که توسط اعضای گروه تروریستی داعش در بازار برده‌فروشان سوریه و عراق فروخته می‌شوند، مبادله کند. این در حالی‌است که در روز گذشته وزارت کشور عراق گزارش‌های منتشر شده مبنی‌بر این‌که نیروهای لبنانی یکی از زنان ابوبکر بغدادی را بازداشت کرده‌اند، تکذیب و اعلام کرد که این فرد همسر بغدادی نیست. به گزارش مقامات عراقی، ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش تنها دو زن به نام‌های «اسماء فوزی محمد الدلیمی» و «اسراء رجب محل القیسی» دارد و زنی با نام «سجی الدلیمی»  ندارد.


تعداد بازدید :  338