شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
آیت‌الله آملی‌لاریجانی:
برخی مسئولان و دادستان‌ها صحبت‌هایی می‌کنند که وهن قوه قضائیه است

رئیس قوه قضائیه در همایش روسای دادگستری‌های کل کشور تحول در قوه قضائیه در سه سطح ممکن دانست و گفت: تحول در بینش‌ها، ساختار و در مقام اجرا سه سطح تحول در قوه قضائیه است. به گزارش میزان، آیت‌الله آملی‌لاریجانی درخصوص تحول درقوه قضائیه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بدو این دوره و همین‌طور دوره‌های قبلی و همایش سالانه قوه قضائیه در اول تیرماه به بحث تحول در دستگاه قضایی اشاره کرده‌اند.
وی افزود: باید مدیران را به این سمت سوق داد که دائما در قوانین بازنگری کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که غایت نهایی اجرای عدالت است و خیلی وقت‌ها در مقام عمل می‌بینیم قوانین قابل اجرا و اثرگذار نیستند که می‌توان در آنها بازنگری کرد.
رئیس دستگاه قضا گفت: به‌عنوان مثال درباره جرایم با موادمخدر می‌توان به دنبال بازنگری در قوانین بود؛ چراکه این قوانین خیلی تأثیرگذار نیست یا در مورد حبس باید دید که آیا واقعا حبس‌ها تأثیرگذار بوده یا نه و زندان‌های ما جای تربیت هستند یا خیر؟
وی ادامه داد: برخورد با مفاسد اقتصادی موضوع بسیار مهمی است ولی گاهی اوقات می‌بینیم براساس قانون فردی را به خاطر مفسده اقتصادی به 4‌هزار تومان محکوم می‌کنند که به‌طور قطع باید در این قوانین بازنگری صورت گیرد.  رئیس قوه قضائیه با اشاره به تأثیر دستگاه قضا در ساحت اجتماعی و میزان اعتبار آن نزد مردم تصریح کرد: ما معتقدیم قضات نباید به هیاهوی رسانه‌ای توجه کنند.
وی افزود: یک شخصی در ایران محکوم به اعدام می‌شود و خود اقرار به قتل هم داشته اما ادعا می‌کند برای دفاع ازخودش این کار را انجام داده که البته در بیش از 80‌درصد از پرونده‌های قصاص موضوع دفاع از خود مطرح می‌شود اما می‌بینیم این پرونده در دنیا به یک بمب رسانه‌ای تبدیل شده و همه رسانه‌های قوی به آن می‌پردازند. وی از رؤسای کل دادگستری‌ها خواست که در برابر این فشارها مقاومت کرده ولی به این موضوع توجه کنند که نوع نگاه به دستگاه قضایی بسیار مهم است. وی تأکید کرد: برخی مواقع برخی مسئولان و دادستان‌ها صحبت‌هایی می‌کنند که برای دستگاه قضایی وهن است البته قاضی در چارچوب اختیارات خود و قانون باید رأی صادر کند ولی باید به تأثیر آن در نگاه مردم نیز توجه داشته باشد. بنابراین یک شاخه از تحول دستگاه قضا به این برمی‌گردد که نحوه تأثیر و عکس‌العمل در ساحت اجتماعی از قوه قضائیه چگونه منعکس می‌شود.


تعداد بازدید :  220