شماره ۱۶۰۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
اینک آخرالزمان

سعید اصغرزاده روزنامه‌نگار

این‌که یکهو بخواهد همه چیز کن‌فیکون بشود و ارتباط سرویس‌های مبتنی با کارت برای پذیرندگانی که دارای سرور خارج از کشور هستند، قطع شود، ولو برای دو ساعت، لابد چیز مهمی نبوده و باید خبرش از شرکت سداد، یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی در ایران که سهام عمده آن متعلق به بانک ملی است، لو برود و بعد ما کاسه چه کنم چه کنم دست‌مان بگیریم و کشف کنیم که این تصمیم حساب شده است یا شتابزده؟ لازم و ضروری بوده یا اصلا یک تست زدن ساده است برای این‌که ببینیم تا چه حد تاب‌آوری داریم یا نداریم؟ اصلا تصمیم‌سازی شده است یا مثل تمام بحران‌‌ها بر سر مردم خراب می‌شود و مسئولان نمی‌دانند که در آن لحظه چه باید بکنند و هدف از خلق این موقعیت چه بوده و پس از وقوع بحران به فکر مهندسی آن می‌افتند.
شاید خبری که نباید عمومی می‌شده، عمومی شده و حالا ارزش «بحران» را ندارد. البته ماجرا به همین سادگی‌ها نیست و وقتی بناست یک مورد به جواب برسد، باید آن‌قدر تکرار شود که مقامات به آن نتیجه مطلوب برسند! و نتیجه مطلوب چیست؟ «باید همه پذیرندگانی که دارای سرور بیرون از ایرانند، سرورهایشان را به درون کشور بیاورند.» (بنابراین کار یکی دو ساعت و دو سه روز نیست که نیست!)
پس بی‌خیال مقامات. بیایید فکر کنید یکی از آن فیلم‌های آخرالزمانی‌ هالیوودی است و مثل همیشه ما در ناف حادثه قرار داریم. از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز 7 بهمن ماه ۹۷ تمام درگاه‌های پرداخت‌های اینترنتی، کارت‌خوان‌های فروشگاهی، پرداخت‌های موبایلی و کیوسک‌های پرداخت الکترونیک که مدیریت شبکه آنها بیرون از ایران است، از کار می‌افتند. حالا کار هم نداریم که آیا چنین موضوعی در تناقض با حقوق ما کاربران هست یا نه؟ و این‌که کدام نهاد با چه قلمرویی از اختیارات می‌تواند درخصوص این موضوع تصمیم بگیرد؟ این‌جا از این نوع حقوق آن‌هم درخصوص اینترنت خبری نیست. مگر وزیر جوان بیاید و توییت بکند یا دست آخر بیندازند گردن یکی از شورای‌های عالی!
بنابراین بیایید تمرکز کنید و بدانید که خدماتی که برای فروش یا دسترسی مخاطب به تراکنش‌های اینترنتی نیاز دارند، دچار مشکل خواهند شد، چراکه سرور بسیاری از سایت‌ها در ایران نیست، همان‌طور که دستگاه‌های پوز بسیاری از صرافی‌ها در ایران نیست و بانک مرکزی دنبال هوا کردن آنهاست. پس کارهایتان را قبل از آن انجام دهید، چراکه قطع‌کردن آسان است و وصل‌کردن....
البته این نکته آخر در مورد صرافی‌ها را شاید دیشب درحالی‌که روزنامه در چاپخانه منتشر می‌شده، آقای همتی در تلویزیون گفته باشد. این‌که آیا 7 بهمن بناست به تمام این خواسته‌ها برسند و بعد یکی هم زیرآبی برود و بگوید دیدید که چیزی نشد و بزنیم روی خط اینترنت ایرانی را فقط خدا می‌داند. این‌جا همه درحال بررسی این موضوع هستند که خبر شوخی است یا جدی؟ مثل تمام اتفاقاتی که  هیچ‌کس متولی نیست و همه منبع خبرند.


تعداد بازدید :  277