شماره ۱۶۰۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
تحلیل جالب جلال چراغپور از تغییرات مکرر در خط دفاع تیم‌ملی
کی‌روش می‌خواهد با 3 دفاع وسط بازی کند!

شهروند| تیم ملی ایران تا اینجای جام ملت‌های آسیا 4 بازی انجام داده، 3 برد و یک تساوی به دست آورده و هیچ گلی نیز دریافت نکرده است. با اینکه همه از عملکرد تیم ملی تاکنون راضی هستند اما هنوز به نظر می‌رسد در خط دفاعی ضعف‌هایی وجود دارد.
تغییرات مکرر در خط دفاعی
در بازی گذشته با عمان مجید حسینی مثل مسابقه با یمن یک اشتباه تاثیرگذار داشت که منجر به خطای پنالتی پورعلی‌گنجی روی مدافع عمان شد و برخی منتقدان اعتقاد دارند کی‌روش هنوز نتوانسته نفرات دفاعی مد نظرش را پیدا کند. از این رو در بین مدافعان تیم‌ملی به غیر از پورعلی‌گنجی دفاع میان ششدانگ وجود ندارد که بتواند بدرخشد. تاکنون پژمان منتظری، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی و روزبه چشمی 5 مدافع میانی ایران را در بازی‌های قبلی تشکیل دادند و حتی در یک بازی برابر عراق پورعلی‌گنجی هم نیمکت‌نشین شد. احتمالا برابر چین بازهم در خط دفاعی تغییرات خواهیم داشت چون برخی از کارشناسان مجید حسینی را ضعیف‌ترین بازیکن ایران برابر عمان دانستند.
چراغپور: سیستم 5 مدافع را تمرین کردیم
برای بررسی این موضوع دقایقی با جلال چراغپور، کارشناس و تئوریسین فوتبال همکلام شدیم. او می‌گوید:‌ «ایران مقابل پاس بلند و فرارهای طولانی، نقطه ضعفی ندارد. شاید گاهی یک نفر از دست مدافعان در برود، اما در بازی با عمان در مجموع از 30 - 35 پاس بلند، فقط یک فرار آن هم در دقیقه یک موفقیت‌آمیز بود. در نتیجه مدافعان ما روی پاس‌های بلند بسیار خوب عمل می‌کنند و مشکلی وجود ندارد. در مورد فرارهای مستقیم هم مدافعان ایران سرعت خوبی دارند و از این بابت نیز مشکلی ما را تهدید نمی‌کند. در نتیجه مقابل چین هم مشکلی نخواهیم داشت، چون این تیم هم می‌خواهد از فاصله زیاد و با پاس‌های بلند به سمت دروازه حمله کند، اما در مرحله نیمه نهایی مقابل ژاپن این نقطه ضعف ما دیده خواهد شد. شاید هم تا آن زمان این نقطه ضعف با تدابیر کادرفنی پوشش داده شود.»
چراغپور صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «اگرچه سیستم بازی مابازی با 4 مدافع است اما کی‌روش می‌خواهد یک هسته مرکزی در خط دفاع ایجاد کند و مقابل عمان با میدان دادن به روزبه چشمی این موضوع را تمرین کرد. به عبارت بهتر تیم‌ملی در بازی‌های بعدی احتمالا با 3 مدافع مرکزی بازی کند به طوری که چشمی را به عنوان هافبک عقب‌گیر بازی دهد و یک هسته مرکزی را با پورعلی‌گنجی، حسینی و چشمی درست کند. در این صورت دو دفاع چپ و راست تبدیل به مدافع - هافبک خواهند شد و احساسم این است کادرفنی تیم ملی به دنبال سیستم 1-4-5 برای مرحله نیمه نهایی است. تغییرات زیادی که در خط دفاعی انجام می‌شود،‌ نشان از این دارد که این پست فکر سرمربی را مشغول کرده است. خط دفاع ما تاکنون هشت رویکرد مختلف را در این مسابقات امتحان کرده و این عجیب است.»
کی‌روش همه را سورپرایز می‌کند؟
اگر تحلیل جلال چراغپور درست باشد، کارلوس کی‌روش می خواهد در بازی های بعدی مرحله حذفی که با رقبای سخت تری مثل چین و ژاپن روبه رو خواهیم شد، با ریسک کمتری به میدان برود. این سیستم که شاید تا به حال آزمایش نشده، به گفته این کارشناس و تئوروسین فوتبال تمرین شده تا تیم ملی برای نخستین بار در یک مسابقه رسمی در بخش دفاعی حالت دفاعی به خود بگیرد. البته هنوز حریفان آنقدر روی دروازه ایران فشار نیاوردند که بخواهند ایران را در حالت دفاع خیلی محک بزنند اما شاید بعد از گل زدن به چین و بعد از آن احتمالا ژاپن کمربند محکم خط دفاعی رمز پیروزی ایران باشد؛ اتفاقی که شاید با پیش‌بینی چراغپور با 5 مدافع رخ دهد که مدافعان به خوبی بتوانند یکدیگر را پوشش دهند.


تعداد بازدید :  207