شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

افزایش عدم شفافیت در چین: با وجود برنامه‌های تبلیغاتی وسیع رئیس‌جمهوري چین برای کنترل فساد و تنبیه بیش از 60‌هزار مقام دولتی، رتبه چین در شاخص سازمان شفافیت امسال 20 پله کاهش یافته است. رتبه چین در شاخص 100 بود که نسبت به ‌سال گذشته (رتبه 80) کاسته شده است. (تایمز)
پرداخت بدهی 100ساله در انگلیس: دولت انگلیس  باتوجه‌به کاهش نرخ سود بانکی، قصد دارد 100‌سال پس از تاریخ صدور بدهی‌های جنگ اول جهانی آنها را پرداخت  کند. خزانه‌داری انگلیس تا مارس‌ سال آتی 1.9‌میلیارد پوند وام جنگ را پرداخت خواهد کرد. (تلگراف)
توافقنامه نفتی میان کردستان و دولت عراق: توافقنامه‌ای برای صادرات نفت میان دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق انجام شده است. این امر به افزایش ذخایر جهانی و کاهش بیشتر نفت سیاه منجر می‌شود. (فوربس)
افزایش قیمت طلا با پشتیبانی نفت: روز گذشته با افزایش نسبی بهای نفت، قیمت طلا نیز به ازای هر اونس در حدود 1200 دلار تثبیت شد. اما قدرت گرفتن دلار و خوش‌بینی درباره اقتصاد آمریکا از سرمایه‌گذاری بیشتر روی این فلز جلوگیری کرد. قیمت نقطه‌ای فلز زردرنگ به 1200.60 دلار به ازای هر تن رسید. (رویترز)
سقوط ادامه‌دار روبل: ارزش واحد پولی روسیه با 1.3‌درصد کاهش در مقابل دلار به 54.676 رسید که حتی از رکورد سقوط ارزش روبل در 1998 کمتر است. بانک مرکزی این کشور فاش کرد 700‌میلیون دلار برای پشتیبانی از ارزش روبل وارد بازار کرده است. (فایننشیال تایمز)
افزایش نسبی قیمت نفت: قیمت نفت پس از چند روز کاهش پی در پی به دلیل تثبیت تولید اوپک روز گذشته قدری افزایش یافت و بازار در تلاش برای پیدا کردن یک کف قیمت برای نفت است. بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه با 13 سنت افزایش 70 دلار و 67 سنت در هر بشکه معامله شد و بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با 19 سنت افزایش به 67 دلار و 7 سنت رسید. (رویترز)


تعداد بازدید :  216