شماره ۱۶۰۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
روحانی در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:
از فیلترینگ همه ضرر کردیم
حالا فرض کنیم فیلتر شد، با فیلترشکن چه می‌کنیم؟ با فیلترشکن مقابله کردید، با پیام‌رسان‌های دیگر چه می‌کنید؟ اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف کشور رادیو و تلویزیون داشتند این تورم در استفاده از فضای مجازی به وجود نمی‌آمد حجاب برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، روز دوشنبه در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت گفت و به طرح مباحثی پرداخت که بخش‌هایی از آن این روزها محل بحث و پرسش و گفت‌وگو بوده است. در ادامه مهمترین بخش‌های سخنان رئیس‌جمهوری را می‌خوانید.
  زمانی که این وزارتخانه (ارتباطات و فناوری اطلاعات) فقط متولی پست، تلگراف و تلفن بود، حکومت‌ها چندان نسبت به آن احساس دردسر نمی‌کردند، اما با اختراع رادیو از آن‌جا که مردم دیگر می‌توانستند از فواصل دور و کشورهای دیگر که تحت حاکمیت حکومت کشور خودشان نبود، پیام بگیرند، دردسر حکومت‌ها شروع شد و گویا نخستین بار در ایران پهلوی اول بود که دستور اعمال فیلترینگ برای رادیو به‌عنوان نوظهورترین رسانه عصر خودش را صادر کرد.
  مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست. برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) نیز تاکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مامور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن، مختار هستند. نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.
  باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است، همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به‌طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارایه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که به‌ویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به‌طور عادی مثلا از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، استفاده می‌کردند. راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم.
  انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد؛ در کشور رسانه آزاد نداریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از طریق آن هجوم آورده‌اند، لذا شاهد بروز تورم در استفاده از موبایل و فضای مجازی هستیم. اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند، بخشی از حرف و سخن خود را از آن طریق بیان می‌کردند و آن وقت به‌طور طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی به وجود نمی‌آمد.
  وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به‌طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوءاستفاده کند یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به‌طور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند.
  این‌که می‌گوییم فیلتر وجود نداشته باشد به معنای این نیست که این فضا بدون حساب‌وکتاب و نظارت باقی بماند، بلکه هم باید نظارت کافی داشته باشیم و هم به کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، آموزش‌های صحیح را ارایه دهیم.
  دولت برای توسعه فضای مجازی و افزایش پهنای باند در کشور فشارهای فراوانی را تحمل کرد، اما در برابر همه آنها ایستاد. هر تصمیمی در هر دستگاهی برخلاف آن اتخاذ می‌شد، دولت مخالفت می‌کرد و مردم اگر امروز به راحتی می‌توانند از این فضا استفاده کنند، باید بدانند دولت یازدهم و دوازدهم از آبروی خود در این راستا مایه گذاشت.
  متاسفانه در مسأله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم، درحالی‌که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب، دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.
  اساس حجاب برای امنیت زن است، همان‌طور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آن‌چه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است، اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به خاطر آن است که مسأله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.
  رئیس‌جمهوری با بیان این‌که برخی تصور می‌کنند این دستگاه در اختیار ما است و می‌توانیم دستور بدهیم تا فیلتر شود، ادامه داد: «حالا فرض کنیم فیلتر شد، با فیلترشکن چه می‌کنیم؟ با فیلترشکن مقابله کردید، با پیام‌رسان‌های دیگر چه می‌کنید؟ روزانه اگر فیلترشکن آمد، چه خواهیم کرد؟ الان نتیجه این کار ما بعد از یک سال چه شد؟ همه ما ضرر کردیم و اول از همه بچه‌ها و نوجوانان ضرر کردند.


تعداد بازدید :  266