شماره ۴۴۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
لطفا جنگل را زودتر نابود کنید

151 نماینده مجلس از رئیس‌جمهوری درخواست کردند تا هرچه سریع‌تر برای ساخت جاده در جنگل ابر اقدام کند و به این موضوع سرعت ببخشد. این درخواست که خبر آن در خبرگزاری مهر منتشر شده، درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان احداث جاده در این جنگل را موجب نابودی آن می‌دانند.
عبور جاده از جنگل ابر به‌عنوان بکرترین اکوسیستم ایران از‌ سال 86 به دستور دادستان کل کشور پیگیری شد اما با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان و فعالان محیط‌زیست همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و حالا با امضای 151 نماینده مجلس درخصوص تسریع در ساخت این جاده، نگرانی دوستداران محیط‌زیست دوچندان شد.
جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط شهرستان شاهرود است. این جنگل با ۳۵‌هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارد و به دلیل این‌که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا گرفته به این نام مشهور است. به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود. این جنگل صد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در سال‌های گذشته طرحی برای احداث جاده‌ای از روستای ابر به شیرین‌آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط‌زیست روبه‌رو شده است. کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می‌دانند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند و می‌تواند این جنگل را که بدون‌شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند.


تعداد بازدید :  212