شماره ۱۵۹۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در جمع مدیران و روسای استانی و ستادی تاکید کرد
افقی روشن برای آینده هلال احمر ترسیم کنید
با تقویت روحیه مطالبه‌گری می‌توانیم شرایط اجتماعی بسیار خوبی ترسیم کنیم و جزیی بسیار تاثیرگذارتر برای رفاه و آسایش مردم باشیم

شهروند| تلاش مجدانه و خالصانه خانواده جمعیت هلال‌احمر و دستاوردهای آنها انتظارات مردم را بالا برده است؛ در این میان لزوم ارتقای تجهیزات و مهارت‌های نیروی انسانی در کنار توجه جدی به آموزش همگانی از مهمترین اهداف جمعیت هلال‌احمر است. مردم ما در حوادث گوناگون نشان داده‌اند که بسیار انسان‌دوست هستند و هیچ گاه دست یاری جمعیت هلال‌احمر را رد نکرده‌اند. بر همین اساس ضرورت گسترش فرهنگ داوطلبی در کشوری که بیش از 80‌میلیون نفر جمعیت دارد، از مهمترین دغدغه‌های جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود. در کنار همه اینها، مردم ما در شرایط امروز به افزایش نشاط و امید اجتماعی نیاز دارند و جمعیت مردمی هلال‌احمر از این مهم غافل نشده است. در همین راستا اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز با حضور مدیران ارشد، مدیران عامل استان‌ها، و ۴۰۰ نفر از روسای شعب جمعیت هلال‌احمر و با سخنانی از رئیس، دبیرکل و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر و رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
دکتر علی‌اصغر پیوندی در این اجلاس با بیان این‌که خداوند بزرگ را شاکریم که بعد از مدت‌ها یک جمع صمیمی منسجم و همدل را در رده‌های مختلف مدیریتی جمعیت هلال‌احمر در کنار هم می‌بینیم، عنوان کرد: «این جمع را به فال نیک می‌گیریم و برای انسجام و همدلی و تعامل هرچه بیشتر خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر   گامی اساسی برداشته و امیدواریم بتوانیم به اهدافی که به آن اعتقاد داریم و اصولی که به آن پایبند هستیم و کار و تلاشی که دیگران کرده‌اند و ما می‌خواهیم ادامه راه آنها باشیم، برسیم.» پیوندی گفت: «همه ما در این‌جا جمع شده‌ایم تا در جهت افزایش رضایتمندی مردم از جمعیت هلال احمر تلاش گسترده‌ای انجام دهیم. این اجلاس بعد از 6 یا 7‌سال نخستین بار است که انجام می‌شود و من از دبیرکل محترم جمعیت هلال‌احمر و معاونان و همه دست‌اندرکاران برگزاری اجلاس تشکر می‌کنم. این اجلاس در آستان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و همزمانی این دو اتفاق را به فال نیک می‌گیریم، چراکه همه ما به این انقلاب مدیون هستیم و باعث دستاوردهای بسیار زیاد ملی، مذهبی و ارزش‌های اخلاقی بوده است.
دستاوردهای جمعیت هلال‌احمر انتظارات مردم را بالا برده است
وی با بیان این‌که گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی متعلق به جمعیت هلال‌احمر است، ادامه داد: «دستاوردهای ما حاصل همه امدادگران، نجاتگران و دیگر عزیزانی است که شاید دیده نشوند. ما تلاش همه عزیزان در پایگاه‌های جاده‌ای، کوهستان، دریا و همه نقاط کشور را که برای رفع نیازمندی مردم شبانه‌روز زحمت می‌کشند، ارج می‌نهیم. امیدواریم همه ما بتوانیم حیثیت و اعتماد عمومی که مردم به ما به‌عنوان جمعیت هلال‌احمر دارند را افزایش دهیم و ذخیره‌ای باشیم برای نظام و مردم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره این‌که انتظارات مردم از جمعیت هلال‌احمر بسیار افزایش یافته است، گفت: «تلاش مجدانه و خالصانه و خدمت شایسته باعث شده انتظارات مردم بیشتر شود؛ نجاتگران، داوطلبان و مدیران که با همه کاستی‌ها و مشکلات تلاش می‌کنند در جهت ارتقای اعتبار جمعیت و افزایش اعتماد عمومی، تکریم انسان‌ها و رضایتمندی مردم قدم بردارند. ما قدردان تلاش‌های شما هستیم و امیدواریم در کنار هم به اهداف بزرگ جمعیت هلال احمر جامه عمل بپوشانیم.»
ارتقای تجهیزات لجستیک در کنار توجه به آموزش
پیوندی با تاکید بر این‌که در کشور ما حوادث بسیاری رخ می‌دهد، گفت: «وقتی سطح رفاه افزایش پیدا کند، متاسفانه حوادث جدیدی را هم شاهد خواهیم بود. مثل حادثه روز گذشته سقوط هواپیما؛ به گفته پیوندی باید یک کار جدی را انجام دهیم و دو مسیر کلی را در فرآیند توسعه و پیشرفت پیش بگیریم؛ یکی در اختیار داشتن افراد توانمند و دیگری تقویت تجهیزات لجستیکی جمعیت است. ولی آیا تنها این پیشرفت‌ها می‌تواند ما را به اهداف خود برساند؟ پاسخ بدون ‌شک منفی است، چراکه ما باید راه مفید و موثر گسترش آموزش‌های همگانی و ارتقای آگاهی عمومی در سطح جامعه را نیز مدنظر قرار دهیم.»
پیشرو در گسترش آموزش همگانی هستیم
وی با بیان این‌که فدراسیون جهانی نیز به این نکته‌ها تاکید و اعتقاد دارد، ادامه داد: «ما حوادث بسیار تلخی مانند زلزله‌های بم، ورزقان، منجیل، رودبار و کرمانشاه را تجربه کرده‌ایم و امیدواریم حادثه‌ای دیگر را در تهران و دیگر نقاط کشور شاهد نباشیم، اما با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور باید آمادگی مواجهه با حوادث مخرب طبیعی را داشته باشیم. همه ما باید ملزم شویم در گسترش آموزش همگانی؛ همان‌طور که در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده است.» پیوندی تاکید کرد: «جمعیت هلال‌احمر سازمان و نهادی پیشرو در گسترش آموزش همگانی است. همه مردم شریف ما باید یاد بگیرند با حادثه زندگی کنیم، تا وقتی حادثه اتفاق افتاد، بدانیم بهترین واکنش چه باید باشد. این نکته‌های مهم در آموزش‌های همگانی در حال اتفاق افتادن است.»
پیوندی ابراز امیدواری کرد: «همه مدیران و تلاشگران جمعیت هلال‌احمر در راستای این هدف تلاش کنند و مباحث آموزشی در کارگروه‌های استانی و ستادی گسترش پیدا کند تا ما بتوانیم فصل جدیدی از آموزش به مردم را با کمک صداوسیما، رسانه‌های مکتوب، شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های جدید به سرانجام برسانیم و در این راه نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس و همه مردم هستیم.»
جوانان و داوطلبان، سرمایه‌های بی‌بدیل جمعیت
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به صحبت‌های دیگر مسئولان جمعیت هلال‌احمر بر لزوم افزایش اعتماد عمومی تاکید کرد و گفت: «ما موظف هستیم براساس اهداف جمعیت و در راستای اعتبار و حیثیت جمعیت تلاش کنیم؛ این نکته‌ای است که باید مدنظر همه قرار گیرد. اگر امدادونجات انجام می‌دهیم، اگر در حوزه جوانان کار می‌کنیم یا با خیرین در ارتباط هستیم یا در حوزه بین‌المللی کار می‌کنیم، همه فعالیت‌های ما باید در راستای افزایش اعتبار و حیثیت جمعیت هلال‌احمر در نزد مردم، در منطقه و سطح جهان باشد. در این بین سرمایه‌های بسیار زیادی داریم. سرمایه‌های انسانی داوطلبان و جوانان که باید به‌طور جدی به آنها توجه داشته باشیم؛ چراکه سرمایه‌های بی‌بدیل و گرانقدر ما هستند.
مردمی انسان‌دوست داریم و باید فرهنگ داوطلبی را گسترش دهیم
وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ کار داوطلبی درکشور گفت:   «راه‌های جذب نیروی انسانی و افزایش داوطلبانی که به‌عنوان کار داوطلبی وارد فعالیت‌های بشردوستانه می‌شوند، باید مورد تأکید قرار گیرد. باید بتوانیم از همه   مردم استفاده کنیم. ما کشور هشتاد و چندمیلیونی هستیم و یکی دو‌میلیون داوطلب رقم کمی است. همه از ما انتظار دارند بتوانیم مشارکت بیشتری از مردم در کارهای داوطلبانه داشته باشیم.» به گفته پیوندی،  سازمان‌های جوانان و داوطلبان در همه رده‌های خودشان با برنامه‌ریزی دقیق در جذب و آموزش نیروی انسانی کوشا باشند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «ما باید بتوانیم در فصل جدید و  با نگاه نو، با توجه به پتانسیلی که در ارج‌دهی به ارزش‌های انسانی و نوعدوستی درکشور وجود دارد، باید در گسترش روحیه کار انسان‌دوستانه تلاش کنیم. مردم در حوادث مختلف خودشان را نشان داده‌اند. ما در جهت گسترش فرهنگ داوطلبی تلاش بسیار کنیم، زیرا اگر بتوانیم در این قسمت کار جدی انجام دهیم، جمعیتی خواهیم داشت پویا و خلاق که بتواند تمام نیازهای مردم را در تمام مشکلات طبیعی و انسان‌ساز حل کند.
تقویت روحیه مطالبه‌گری از دیگر نهادها
ما هرجا مردم را به کمک طلبیدیم، دست نیاز ما را رد نکردند؛ پیوندی با تأکید بر کمک‌های مردم در حوادث تلخ سال‌های اخیر، تأکید کرد: «مردم همیشه دست ما را پر برگردانده‌اند. نکته‌ای دیگر، روحیه مطالبه‌گری است که باید در ما ایجاد شود؛ ما در بسیاری از حوادث انفعالی عمل کرده‌ایم. درحالی ‌که وظیفه ذاتی ما کمک به همه حادثه‌دیدگان است، باید روحیه مطالبه‌گری در من و شما و همه افرادی که در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند، گسترش پیدا کند. همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید به وظیفه خود آگاه باشند؛ وزارت راه‌ و مسکن، شهرداری‌ها و دیگر نهادها. ما باید از همه نهادها مطالبه‌گر نیازها و خواسته‌های مردم باشیم، چراکه با مطالبه‌گری می‌توانیم جلوی بسیاری از حوادث انسان‌ساز و غیرمترقبه را بگیریم.»
این روحیه مطالبه‌گری با حفظ شرایط قانونی باید در مسیر خودش گسترش پیدا کند. پیوندی گفت: «اگر ما در جمعیت هلال‌احمر بتوانیم این مطالبه‌‌گری را تقویت کنیم، مطمئنا می‌توانیم شرایط اجتماعی بسیار خوبی را برای مردم ترسیم کنیم و جزیی بسیار تأثیرگذارتر برای رفاه و آسایش مردم باشیم.»
امید و نشاط اجتماعی بین مردم تزریق کنیم
نکته دیگری که پیوندی در اجلاس سراسری مدیران و مسئولان ستادی و استانی جمعیت هلال‌احمر به آن اشاره کرد، افزایش نشاط اجتماعی بود؛ «ما باید در مردم حالتی ایجاد کنیم که امید به آینده و طراوت اجتماعی و شادابی جامعه بیشتر شود. اگر ما در حوادث پیشقدم هستیم، برای رفاه نیازمندی مردم است و می‌خواهیم رنج خانواده‌ای کم شود، تلفات کاهش یابد و نهایتا امید بین مردم افزایش یابد. پس بنابراین در سطح کلی باید نشاط اجتماعی در جامعه تزریق کنیم و امید را در میان مردم افزایش دهیم. به‌ویژه در این شرایطی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه شاهد بروز مشکلات اقتصادی در میان مردم هستیم، باید بتوانیم در دورن خود انسجام اجتماعی را با افزایش امید و نشاط اجتماعی افزایش دهیم تا بتوانیم جامعه‌ای با چشم‌انداز مثبت اجتماعی داشته باشیم. در این فضا کنار مردم و کمک مردم و یار مردم باشیم.»
انسجام و همدلی در درون و تعامل سازنده در بیرون از جمعیت
به گفته پیوندی، ارگان و نهادی می‌تواند خدمت شایسته و درستی انجام دهد که در درون خودش نشاط و امید و انسجام و همدلی داشته باشد. باید تلاش کنیم به‌عنوان ید واحده همدلی و رفاقت و محبت بین مدیران و مسئولان و همه کارکنان و داوطلبان جمعیت را شاهد باشیم و در مواجهه با دیگر ارگان‌ها به‌ویژه مجلس و دولت که در مسائل اجتماعی تصمیم‌گیرنده هستند، تعامل درست و منطقی و سازنده داشته باشیم. نکته دیگری که در ذهن همه شما هست و من دوباره یادآور می‌شوم این است که رئیس شعبه‌ها و مدیران عامل باید تمام ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر را با هم انجام دهند. امدادونجات یک وظیفه ذاتی ماست ولی دیگر ماموریت‌ها را داریم که در حوزه جوانان و داوطلبان و ارتباط با خیّرین و دیگر حوزه‌هاست. پس رئیس شعبه خودش را نباید صرفا امدادونجات ببیند. همه شعبه‌ها باید در همه حوزه‌ها فعال باشند و نیم‌نگاهی به وجهه جمعیت و ارتقای اهداف مهم داشته باشیم و در‌ این راه است که می‌توانیم مدیرعامل و رئیس شعبه موفق داشته باشیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که بعد از 6‌سال این همایش تشکیل شده است، تأکید کرد: «امیدواریم این برنامه باعث شود بتوانیم در درون خودمان بیشتر به خود بپردازیم و به انسجام بسیار خوب و ید واحده‌شدن برسیم. لذا به‌عنوان مدیران ارشد وظیفه داریم در جهت ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، گام برداریم.»


تعداد بازدید :  177