شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
نهادمندی در دموکراسی

شهروند| همراهی نهادهای مختلف یک کشور در تحقق دموکراسی، مسأله‌ای است که غفلت یا برخورد با آن، پاشنه آشیل نظام‌هایی خواهد بود که می‌خواهند مردم‌سالارانه اداره شوند. هرچند در این بین باید میان تکنوکرات‌ها و بروکرات‌ها با سیاستمداران تفاوت قایل شد چراکه آنها کارگزاری برای پیاده‌سازی سیاست‌ها خواهند بود و هر زمان این مرزبندی‌ها رعایت نشده باشد، اگرچه در مقاطعی حرکت کشور به سمت توسعه باشد اما نخستین آسیب آن، بر وجه دموکراتیک آن نظام سیاسی وارد می‌شود.
سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی هر کدام از نهادهای درون کشور سهمی برعهده دارند که دانشگاه نیز یکی از آنهاست، گفت: باید دولت، مجلس، دانشگاه و ... هر کدام سهم خود را به جا بیاورند تا جهش و حرکتی در کشور به وجود‌ آید و همه استعدادهای موجود به کار گرفته شوند تا با ایجاد اشتغال و برخورد با تورم و رکود شاهد ثمر دادن تلاش‌ها برای توسعه کشورمان باشیم.
به گزاش ایسنا اکرمی همچنین به ارتباط دانشگاه و مراکز صنعتی اشاره کرده و گفته است: نقش نسل تحصیلکرده اضافه بر دانستن تئوری و نظریه ورود به عرصه میدان و عمل است یعنی دانشگاهیان ما علاوه بر آن‌که به کسب دانش می‌پردازند باید به کار نیز توجه داشته باشند تا هم زندگی خودشان سامان بگیرد و هم تولید کیفیت یابد.
***
رابطه دولت‌ها با رسانه‌ها، معیار مناسبی برای سنجش میزان پایبندی‌ دولت‌ها به قواعد دموکراسی است. محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های استان گلستان، گفته است: اصحاب رسانه به نیابت از افکار عمومی می‌کوشند تا وقایع را آشکار کنند و در ارتقای فرهنگ عمومی، دانش مردمی و آگاهی اجتماعی نقش موثری دارند.
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری درباره خط مشی دولت در قبال رسانه‌ها گفت: یکی از مواردی که رئیس‌جمهوری تأکید داشته و به آن وفادار بوده‌اند، توجه به رسانه‌هاست. دولت تدبیر و امید معتقد است با کمک همه اقشار و همه متخصصان در عرصه‌های مختلف باید کار را پیش برد، اصحاب رسانه نیز به‌عنوان کسانی که نظرات افکار عمومی را دارند، می‌توانند گره‌گشا باشند.


تعداد بازدید :  273