شماره ۱۵۹۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
لطفا با لوکوموتیوران قطار شوخی نکنیم!

حسام خراسانی روزنامه‌نگار

یک: زنگ می‌زنند و با خنده و قهقهه می‌گویند: «چرا انقد آهسته میری؟ در واگن‌رو ببند، سردمون شد. جوان‌ترها هم زنگ می‌زنند و چند جوک برایمان تعریف می‌کنند؛ بماند که تعدادی از افراد هم چند فحش درشت نثارمان می‌کنند. تو رو خدا در روزنامه‌یتان بنویسید آن دکمه‌ وسیله‌ای برای ارتباط بین مسافر و راننده قطار شهری است، لطفا دوستان در جهت تفریح و سرگرمی از آن بهره نبرند! این چند سطر گلایه‌های یکی از رانندگان قطار شهری تهران است که از تماس نامربوط و شوخی‌ها و بذله‌گویی‌های برخی مسافران عاصی شده.
دو: بیایید به این آمار هم توجه کنیم: «30 تا 40‌درصد تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود، مزاحمت است.» این آخرین آماری است که رئیس مرکز اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرده. اگر اجازه بدهید کمی جزیی‌تر این آمارها را بررسی کنیم: در هر ۲۴ ساعت بالای ۷‌هزار تماس در سامانه‌های اورژانس ثبت می‌شود که به‌طور میانگین روزانه ۱۲۰۰تماس مزاحمت است. تنها در یکی از موارد فردی ۷۰ بار برای سازمان اورژانس مزاحمت ایجاد کرده، البته آمار مزاحمت‌ها گاهی حتی از این ارقام هم بالاتر می‌رود، تنها در یک روز بنا به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان 72‌درصد تماس‌ها مزاحمت تلفنی بوده است.
سه: ‌درصد بالایی از تماس‌های مراکزی مانند 110، 115 و 125 را مزاحمان تلفنی تشکیل می‌دهند! در فضای ‌مجازی هم بازار شوخی‌ها و بذله‌گویی داغ است، حالا دیگر اما کار بذله‌گویی‌ها به امکان عمومی همچون مترو و هواپیما هم ‌رسیده: اگر حافظه‌تان یاری ‌کند باید آن‌ شوخی پردردسر شیث‌ رضایی، بازیکن اسبق پرسپولیس را به یاد داشته باشید: درست وقتى هواپيما اوج گرفت «شيث» که ظاهرا آدم شوخ‌طبعی است با قرار گرفتن در پشت ميکروفن به مسافران اعلام کرد «هواپيما درحال سقوط است»! همين شوخ‌طبعی آقای شیث هم باعث شد هواپيما ناخواسته در وضعيت اضطرارى قرار بگیرد. اگرچه مهمانداران بلافاصله اين خبر را تکذيب کردند و آرامش را به هواپيما بازگرداندند.
چهار: پیشترها یادم هست یکی از مزاحمت‌ها «زنگ‌زدن در ‌خانه‌ها و در رفتن‌ بود» چرا؟ نمی‌‌دانم! شاید این مسائل به قدری برایمان عادی شده که دیگر حتی به دنبال حل و پاسخ هم برای ‌آن نیستیم. انگار دیگر اصلا برایمان مهم نیست که روزانه ۱۲۰۰نفر در شهر تهران با یک شوخی‌ ساده با جان بسیاری از شهروندان همین شهر بازی می‌کنند. شاید برایمان دیگر مهم نباشد که‌‌ بذله‌گویی‌هایمان در فضای ‌مجازی می‌تواند با آبروی یک خانواده بازی کند. اما بیایید شوخی با لوکوموتیو‌ران قطار شهری برایمان عادت نشود، او دلَش‌ پُر است، لطفا با او شوخی‌ نکنید!

 


تعداد بازدید :  159