شماره ۱۵۹۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان گلستان:
از تحریم نمی‌ترسیم اما جنگ اقتصادی بدون سختی معنا ندارد

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در جلسه شورای اداری استان گلستان، همدلی و همراهی همه‌جانبه مردم را برای غلبه بر مشکلات و شکست طرح‌های دشمن مورد تأکید قرار داد و گفت: «امروز همه باید دست به دست هم داده و دشمن را شکست داده و از مسیر سخت تحریم عبور کنیم و مطمئن باشیم که همه این اهداف با صداقت، راستگویی و ایمان به‌حق امکان‌پذیر است.» او ضمن تقدیر از تلاش نماینده ولی فقیه در استان، سخنانی داشت که مهمترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.
امروز در شرایط تحریم قرار داریم؛ بدین معنا که شرایط عادی و طبیعی نیست. قرارداشتن در این شرایط سخت بدین معنا نیست که از تحریم بترسیم و از اهداف خود دست برداشته و عقب‌نشینی کنیم، اما به ‌هر حال شرایط جنگ اقتصادی ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ همچنان که در شرایط جنگ تحمیلی نمی‌شد که انتظار داشت شهید، مجروح و بمباران وجود نداشته باشد.
افتخار دولت این است که آغازگر و متجاوز به حقوق بین‌المللی نبوده است؛ همان ‌طور که در جنگ هشت ساله نیز ایران آغازکننده حمله به عراق نبوده و صدام جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد، امروز هم آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه هستند؛ چرا که هنوز هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است.
هنوز هم وقتی آقای ترامپ ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته و با تشکیل جلسات مختلف به دنبال اعمال فشار و محکوم‌کردن ایران است، به جز خودش همه ۱۴ عضو از برجام و ایران دفاع می‌کنند و این رسوایی تاریخی بزرگی است که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است و این پیروزی و موفقیت بزرگی است که متعلق به ملت ایران و دیپلماسی کشورمان است.
منزوی‌کردن ایران هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است. بدون تردید هر گونه پیشرفت و توسعه در کشور با انزوا همخوانی ندارد؛ چرا که اگر صادرات نداشته باشیم و سرمایه‌گذاری و تکنولوژی پیشرفته وارد کشور نشود، قرارگرفتن در مسیر رشد و توسعه بسیار دشوار و چه بسا نشدنی است. ضمن این‌که اگر کالا صادر نشود، کیفیت آن ارتقا نمی‌یابد و تولید‌کننده کالا در مسیر صادرات و ورود به بازار رقابت جهانی ناچار است که کیفیت تولیدات خود را افزایش و قیمت را کاهش دهد.
در دوران ریاست آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی با یک کشوری مذاکره و یک عدد سانتریفیوژ به کشور وارد کردیم و غنی‌سازی را با سرعت بهتری آغاز کردیم. چه بسا اگر آن را وارد نمی‌کردیم، ۱۰ الی ۲۰‌ سال عقب‌تر از شرایط کنونی بودیم. در دوران جنگ تحمیلی نیز وقتی به دنبال موشک ضد زره بودیم، نقشه ساخت آن را خریداری کردیم و در زمستان ‌سال ۶۲ بود که با آقای ‌هاشمی رفسنجانی برای تست آن موشک حضور یافتیم، البته ما می‌توانستیم بالاخره خودمان آن موشک را بسازیم اما بی‌تردید ‌سال ۶۲ نمی‌توانستیم آن را تولید و تست کنیم.
از‌ سال 61 در کنار صنعت هسته‌ای کشورمان حضور داشته و با ابعاد مختلف آن آشنایی دارم. امروز دستگاه‌های ‌ای‌آر 8  مشغول غنی‌سازی بوده و در غنی‌سازی 20‌درصد نیز همچنان که اعلام شده، برای رآکتور تهران از متدهای جدیدی استفاده می‌شود. امروز صنعت هسته‌ای کشورمان پیشرفت کرده،‌ ضمن این‌که کشورمان از قطعنامه‌های مخرب رها شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را بارها مورد تأیید قرار داده .
آمریکایی‌ها به‌زعم خودشان سه گلوگاه سیستم بانکی، درآمدهای ارزی و حمل‌ونقل را تحت فشار قرار داده‌اند؛ در حوزه کشتیرانی و حمل‌ونقل کالا با پیش‌بینی‌هایی که از قبل کرده بودیم، اقدامات خوبی انجام شده و طی ماه‌های اخیر 10 فروند کشتی کانتینربر  خریداری کرده‌ایم؛ ضمن این‌که راه‌های جایگزینی نیز در این حوزه وجود دارد.
خط آهن اینچه‌برون اهمیت دارد. برای اهداف این راه 4‌ سال تلاش شده است و قابل تغییر نیست و این طرح می‌تواند چین، اروپا و اروپا و روسیه را به خلیج فارس و دریای عمان وصل کند و باید تلاش کنیم که همه این خط آهن را برقی و دوبانده کنیم. دولت نسبت به احداث راه‌آهن گرگان – مشهد کاملا آمادگی دارد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و امیدواریم این خط آهن احداث و در اختیار مردم استان قرار بگیرد.
مشارکت و همکاری مردم با دولت در همه عرصه‌ها به‌ویژه عرصه اقتصادی اهمیت دارد. زمانی که گندم در ژاپن کم شد، نخست‌وزیر این کشور از مردم خواست تا برای کمک به مردم 3 ماه گندم مصرف نکنند و بعد از آن مغازه‌هایی که نان و گندم عرضه می‌کردند، بدون مشتری ماندند و در یکی از کشورهای همسایه زمانی که قیمت دلار در حال افزایش بود، از مردم خود خواستند تا دلار نخرند و دلارهای خود را به بازار عرضه کنند و همه با این خواسته همراهی کردند و حتی زمانی که شکر در انگلیس کم شد، نخست‌وزیر این کشور از مردم خواست که یک ماه آن را مصرف نکنند لذا قیمت شکر پایین آمد.
بعد از عید زمانی که قیمت دلار نوسان پیدا کرد، همه اقتصاددانان در جلسه‌ای اعلام کردند که باید دلار تک‌نرخی شده و با 4200 تومان عرضه شود. البته شخصا با این موضوع موافقت نداشتم اما از آن‌جا که همه اقتصاددانان در جلسه‌ای که حضور داشتند بر آن اجماع داشتند، اعلام کردم که با وجود این‌که قبول ندارم اما چون اجماع قبول دارد، آن را می‌پذیرم.

دیدگاه‌های دیگران

ع
ع |
مخالف 0 - 0 موافق
پس روحانی از اینکه مردم در سختی باشند خوشحاله؟!پس چه گله ای از دشمن فرضی میتوان داشت؟
ه
ه |
مخالف 0 - 0 موافق
آقای روحانی نام تمام این اقتصاددانان ناوارد وبی سواد را اعلام کنه !!
ی
ی |
مخالف 0 - 0 موافق
همه اقتصاد دانان یک نظر داشتند وروحانی آنرا اشتباه میدانست ! این یعنی مرگ دانشی بنام اقتصاد

تعداد بازدید :  196