شماره ۱۵۹۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» نشان می‌دهد صداوسیما می‌خواهد به جوان‌ترها دور بدهد
چرا عادل، مزدک و پیمان غایب‌اند؟

شهروند| اگر بیننده بازی‌های جام ملت‌های آسیا در روزهای اخیر بوده باشید، حتما این نکته توجه‌تان را جلب کرده که چرا خبری از گزارشگرهای مطرح تلویزیون مثل عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی نیست و برخی از گزارشگران جوان و نه چندان شناخته‌شده، جای آنها را در بازی‌های مرحله گروهی گرفته‌اند.
آنتن در اختیار خیابانی، ‌علیفر و تازه‌واردها
با پایان دور دوم گروهی و شروع دور سوم این رقابت‌ها دیگر متوجه شدیم که تمامی رقابت‌ها را باید از شبکه ورزش سیما تماشا کنیم و فقط بازی‌های ایران روی آنتن شبکه سه می‌رود. البته برای نخستین‌بار است که جام ملت‌های آسیا با این گستردگی در صداوسیمای ایران پوشش کاملی داده می‌شود و حتی برای مسابقات نه چندان مهم هم تلویزیون از کارشناسان فوتبال و داوری استفاده می‌کند. در روزهای اخیر مسابقات تیم‌های مختلف با گزارش نفراتی همچون جواد خیابانی، علیرضا علیفر، محمد سیانکی، رضا محمدعلی، محسن عزیزی، علی دهقانی، فرشاد محمدی‌مرام و شهاب قاسمی پخش شده است. شاید به جز خیابانی، علیفر و تا حدودی سیانکی که جزو گزارشگران قدیمی صداوسیما هستند، حتی شنیدن نام سایر گزارشگران هم برای علاقه‌مندان به فوتبال غریبه است. برخی از آنها سابقه کوتاهی در امر گزارشی مسابقات فوتبال دارند اما سیاست صداوسیما مبنی بر استفاده از جوان‌ها باعث شده در جام ملت‌ها وارد گود شوند. البته در این میان شهاب قاسمی که جزو گزارشگران باسابقه رادیویی است، به واسطه اجرای برنامه فوتبال آسیایی وارد حوزه گزارشگری در تلویزیون هم شده است. بازی‌های ایران هم که توسط محمدرضا احمدی به صورت مستقیم از امارات گزارش می‌شود.
چرا خبری از عادل، پیمان و مزدک نیست؟
برخلاف جام جهانی که اکثر گزارش‌ها به نفرات باتجربه مثل عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی می‌رسید، در جام ملت‌های آسیا هنوز این سه گزارشگر مطرح یک مسابقه را هم زنده گزارش نکرده‌اند. این شائبه درباره عادل فردوسی‌پور به وجود آمده بود که او به دلیل عدم حضورش به عنوان تهیه‌کننده ویژه برنامه شبکه سه ناراحت است و قصد ندارد به همین دلیل در جام ملت‌ها گزارش کند. با این حال طبق اطلاعاتی که کسب کردیم، فردوسی‌پور روز پنجشنبه برای نخستین‌بار در جام ملت‌های آسیا روی آنتن می‌رود و بازی حساس قطر-عربستان را گزارش خواهد کرد. به نظر می‌رسد حساسیت پایین مسابقات مرحله گروهی باعث شده تا گزارشگران مطرح خیلی علاقه‌ای به گزارش بازی‌ها تا این مرحله نداشته باشند اما در کنار فردوسی‌پور احتمالا به زودی شاهد گزارش مزدک میرزایی و پیمان یوسفی هم در بازی‌های مراحل بعدی خواهیم بود.
زنگ خطری برای قدیمی‌ها
به نظر می‌رسد ورود گزارشگران جوان و نه چندان شناخته‌شده که اکثرا از طریق برنامه آقای گزارشگر وارد تلویزیون شده‌اند، زنگ خطری برای گزارشگران قدیمی و باتجربه تلویزیون است. شاید سال‌های زیادی بود که دایره گزارشگران به چند نفر محدود شده بود و علاقه‌مندان به فوتبال هم به صدای گزارشگرانی همچون فردوسی‌پور، خیابانی، یوسفی، احمدی، میرزایی و چند نفر دیگر مثل علیفر و سیانکی عادت کرده بودند، اما حالا حدس‌زدن اینکه هر مسابقه توسط چه کسی گزارش می‌شود، چندان راحت نیست. این می‌تواند یک زنگ خطر برای گزارشگران قدیمی باشد که با ورود نسل جوان ممکن است جایگاه خود را نسبت به گذشته متزلزل ببینند.
 اشتباه عجیب، سیانکی را خانه‌نشین کرد؟!
وقتی روند مسابقات و گزارش‌ها را در جام ملت‌های آسیا مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم محمد سیانکی که چندان هم کم‌تجربه نیست، فقط بازی افتتاحیه را گزارش کرده است. این گزارشگر که در جریان گزارش بازی امارات و بحرین تاکید داشت که سایت رسمی مسابقات اطلاعاتی را درباره بازیکنان درج نکرده، حدود 70 دقیقه نام دروازه‌بان امارات را به اشتباه اعلام می‌کرد. با اینکه خالد عیسی درون دروازه ایستاده بود، او از علی خسیف اسم می‌برد که روی نیمکت نشسته بود! او بعد از این اشتباه دیگر گزارشی در جام ملت‌ها نداشت و شایعه محرومیتش هم به گوش می‌رسید. وقتی با سیانکی تماس گرفتیم تا در این‌باره از او سوال کنیم، این‌طور پاسخ «شهروند» را داد: «محرومیت من درست نیست. این اشتباه ممکن است برای هر گزارشگری رخ دهد و آن‌قدر هم بزرگ نیست. متاسفانه برخی شیطنت کردند و گفتند محروم شده‌ام. من چند روزی است که سرماخوردگی دارم و به همین دلیل گزارش نمی‌کنم!»


تعداد بازدید :  263