شماره ۱۵۹۸ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
روز گذشته اجلاس جمعیت هلال‌احمر با حضور 500 تن از مدیران و روسای شعب در تهران آغاز شد
جمع بزرگ فداکاران

شهروند|  اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر با هدف مرور چالش‌ها و دستاوردهای چهار دهه گذشته و نگاهی به چشم‌انداز آینده همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح دیروز سه‌شنبه، 25 دی‌ماه در تهران آغاز شد. در این اجلاس دو روزه که با هدف مرور چالش‌ها و دستاوردهای چهار دهه گذشته و نگاهی به چشم‌انداز آینده، از روز گذشته آغاز شده 500 تن از مدیران ستادی و مدیران عامل و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر از سراسر کشور حضور دارند تا عملکرد سالانه مراکز جمعیت هلال‌احمر را در سراسر کشور ارزیابی و برنامه‌های جدید را مطابق با نیازهای این مراکز تدوین کنند. بررسی عملکرد، ساختارها، فعالیت‌ها، تدوین برنامه‌ها و خط‌ مشی‌ها، جمع‌آوری نظرات، انتقادات و پیشنهادهای هر یک از سازمان‌ها، نهادها و استان‌ها نیز در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
در روز نخست این همایش دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر،  دکتر محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر، دکتر محمدحسین قربانی رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی، حسین دشتی، خزانه‌دار کل و ذیحساب جمعیت هلال‌احمر، یارمند مشاور رئیس جمعیت و امیر سرتیپ فریدون نوری عضو شورای عالی و مشاور عالی رئیس جمعیت هلال‌احمر در سخنانی برای حاضران برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر را بیان کردند.

دکتر محمودرضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر در آغاز این همایش ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: «سازمان‌ها، معاونت‌ها و بخش‌های تابعه در این همایش حضور دارند تا با تبادل ‌نظر با مدیران عامل و روسای شعب هلال‌احمر، مشکلات و چالش‌های موجود در استان‌ها و شهرستان‌ها را شناسایی کنند و با برنامه‌ریزی دقیق راهکارهای متناسب را برای رفع آنها بیابند.»
او ادامه داد: «برگزاری چنین اجلاسی پس از مدت‌ها ضرورتی بود تا با نظرات مختلف آشنا شویم و مشکلات احتمالی موجود را بررسی کنیم. امیدوارم طرح موضوعات در کارگاه‌های مختلفی که در طول دو روز برگزاری این اجلاس برپا خواهد شد، نتایج مثبتی به‌دنبال داشته باشد. از مدیران و روسای شعب تقاضا داریم فعال و پویا در کارگاه‌های در نظر گرفته شده شرکت کنند تا در نهایت این اجلاس خروجی مناسبی برای جمعیت هلال‌احمر داشته باشد.»

نگاه مجلس شورای اسلامی به جمعیت
هلال‌احمر، همراهی و همکاری است
دکتر محمدحسین قربانی، رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی در اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر ضمن درود و سلام به روح پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: «درود و سلام ویژه به  شهدای جمعیت هلال‌احمر که در عرصه‌های خدمتگزاری، نماد خدمت را در جمعیت هلال‌احمر به ثبت رسانده‌اند.»
او با بیان این‌که در تاریخ خانواده جمعیت هلال‌احمر حدود شش، هفت سالی است که چنین اجلاسی در سطح کشور برگزار نشده بود، افزود: «جمع‌شدن چنین خانواده عظیمی آن هم در سطح ملی برای ارایه گزارش و بازخوانی وظایف و برنامه‌های محوله می‌تواند راهگشای مشکلات فراروی هلال‌احمر باشد.»
قربانی با اشاره به حضور خود به نمایندگی از سوی ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «خوشحالم که این توفیق امروز نصیب اینجانب شده است تا به‌عنوان کمترین عضو جمعیت هلال‌احمر در جمع شما حضور پیدا کنم.»
رئیس فراکسیون جمعیت هلال‌احمر در مجلس شورای اسلامی  با بیان این‌که امروز در مجلس شورای اسلامی یک رویه حمایتی برای جمعیت هلال‌احمر وجود دارد، بیان کرد: «جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک تشکل و  نهاد عمومی غیر دولتی، امروز بهترین حمایت را از طریق خانه ملت، مجلس شورای اسلامی، دارد.»
او افزود: «بزرگترین فراکسیون در مجلس شورای اسلامی فراکسیون هلال‌احمر است که بالغ بر 147 نماینده عضو این فراکسیون هستند. در طول این سال‌ها نشده است بحثی در مجلس در رابطه با جمعیت هلال‌احمر مطرح بشود و از حمایت قاطع نمایندگان برخوردار نشود.»
قربانی افزود: «گستره خدمات جمعیت هلال‌احمر به‌حدی است که نخستین نیروهای امدادی حاضر در صحنه برای ارایه خدمات حمایتی نیروهای هلال‌احمر هستند و امروز نمایندگان مجلس این موضوع را به‌خوبی درک و لمس کرده‌اند.»
نیاز به گسترش پایگاه‌های جمعیت
 در سراسر کشور
قربانی با اشاره به لزوم  گسترش شبکه‌ها و پایگاه‌های امدادی در سراسر کشور بیان کرد: «در ساختار هلال‌احمر نیاز به 1200 پایگاه داریم تا به اهداف آرمانی جمعیت هلال‌احمر برسیم، اما تا به امروز نتوانسته‌ایم به این سطح مطلوب دست پیدا کنیم.»
او ادامه داد: «آن‌چه تا به امروز افتخار جمعیت هلال‌احمر  است حدودا 570 پایگاه در سراسر کشور است. به این معنا که در تمام حوزه‌های انتخابیه همکاران ما در مجلس حدودا یک پایگاه جمعیت هلال‌احمر برای ارایه خدمت وجود دارد.»
قربانی با اشاره به تعداد پایگاه‌ها و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در پیش از انقلاب اسلامی تشریح کرد: «جمعیت هلال‌احمر پیش از انقلاب اسلامی کمتر از 200 پایگاه در سراسر کشور داشت، اما امروز این تعداد به 570 پایگاه رسیده است. بعد از انقلاب در دولت موقت بسیاری از رسالت‌ها و خدمات هلال‌احمر ازجمله بیمارستان‌ها و سازمان‌های انتقال خون و بسیاری از بحث‌های هوایی از جمعیت هلال‌احمر گرفته شد، اما آن‌چه امروزه برای جمعیت هلال‌احمر براساس الگوی سازمان بین‌المللی صلیب‌سرخ ترسیم شده است، ارایه خدمت در بحران‌ها، حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و بسیاری از حوادث جاده‌ای است.»
رئیس فراکسیون جمعیت هلال‌احمر مجلس در ادامه سخنان خود در اجلاس سراسری مدیران جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که این جمعیت را باید الگوی ارایه خدمات در تمام نهاد‌ها قرار دهیم افزود: «امروز مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه بالغ بر 1400‌میلیارد تومان از درآمد اختصاصی را در بودجه 97 و به دنبال آن در بودجه‌سال 98 بالغ بر 700‌میلیارد تومان از بودجه عمومی را برای جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته است. همچنین از منابع تملک دارایی‌ها حدود 4‌میلیارد تومان برای مجموع برنامه‌های مالی هلال‌احمر اختصاص یافته است.»
او در ادامه تأکید کرد: «امروز نگاه مجلس بر این است که ذره‌ای از منابع و بودجه جمعیت هلال‌احمر کاسته نشود و این یکی از برنامه‌های بسیار خوب مجلس شورای اسلامی است. به همین منظور همه پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی در مجلس رأی آورده‌ است. امسال همه پیشنهادهای بودجه‌ای جمعیت هلال‌احمر در کمیسیون‌های تخصصی به تصویب رسیده ‌است. نگاه مجلس شورای اسلامی به جمعیت هلال‌احمر یک نگاه صد‌درصد همراهی و همکاری است و تا به امروز این تفکر و نظریه در مجلس حاکم بوده است.»
رئیس فراکسیون جمعیت هلال‌احمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به  سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان گلستان  بیان کرد:   «در این سفر رئیس‌جمهوری محترم یک کاروان نوعدوستی و حمایت در عرصه‌های مختلف برای هلال‌احمر ترسیم کرد که  بحث بسیار خوبی بود.»
او با اشاره به این‌که 30‌سال است که عضو جمعیت هلال‌احمر است تأکید کرد: «امروز سرمایه هلال احمر موارد قانونی و داشته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن نیست، امروز بزرگترین سرمایه هلال‌احمر اعتماد مردم است. باید  همه ما دست به دست هم بدهیم و نگذاریم این سرمایه گران‌سنگ جمعیت هلال‌احمر که افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است، ذره‌ای کمرنگ شود، شعار ما باید در‌سال 98، هر ایرانی یک عضو افتخاری جمعیت هلال‌احمر باشد.»
در جمعیت هلال‌احمر باید بهترین
تخصیص‌ها را انجام دهیم
حسین دشتی، خزانه‌دار کل و ذیحساب جمعیت هلال‌احمر در ادامه اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر با بیان خلاصه‌ای از بودجه کل کشور و جمعیت هلال‌احمر خط‌مشی کلی خزانه‌داری را تشریح کرد و گفت: «همه باید به این امر توجه کنیم که بسیار مهم است که درآمد دولت را چگونه هزینه کنیم، در جمعیت هلال‌احمر باید بهترین تخصیص‌ها را انجام دهیم.»
او ادامه داد: «بخشی از بودجه ما در جمعیت هلال‌احمر از جنس عمومی است و بخشی به درآمدهای اختصاصی برمی‌گردد، باید بدانیم چگونه این بودجه را مدیریت کرده و مسائل مالیاتی را حل کنیم. جمع درآمد هلال‌احمر از محل بودجه اختصاصی که تا امروز دریافت کردیم حدود ۵۰‌درصد و مجموع دریافتی هلال‌احمر از محل  بودجه عمومی   ۴۸‌درصد بوده است.»
خزانه‌دار کل و ذیحساب جمعیت هلال‌احمر با ارایه خلاصه عملکرد اعتبارات هزینه‌ای جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: « مواردی مانند عدم کفایت امکانات تحقیق و توسعه، پروسه‌های پیچیده تصمیم‌گیری و ساختار سازمانی را می‌توان نقاط ضعف و سرمایه‌های انسانی، دامنه فعالیت، سرمایه اجتماعی و گستره نفوذ را نقاط قوت دانست.»
او افزود: «مواردی مانند نبود تصمیم مشخص برای رشد بنگاه‌ها، عدم وجود شناسنامه کامل برای بنگاه‌ها و مباحث حقوق دولت را تهدیدها و توان خلق ارزش افزوده، حضور داوطلبان و جوانان در عرصه‌ها، ارتباط جهانی و سازمان‌های مردم نهاد را نیز می‌توان فرصت‌های موجود دانست.»
دشتی با تأکید براین‌که همه در جمعیت هلال‌احمر باید فلسفه وجودی و تکلیفشان را بدانند گفت: «حادثه امروز با ما عجین است، اما همیشه باید فلسفه وجودی جمعیت هلال‌احمر را بدانیم و ضعف‌هایمان را رفع کنیم.»
او با اشاره به برنامه‌های خزانه‌داری کل اضافه کرد: «پیگیری منابع و حقوق قانونی جمعیت، وصول و تخصیص بهینه منابع، اعمال نظارت‌های موثر و اثربخشی هزینه‌ها مواردی است که باید در نظرگرفته شود. همچنین تجمع تخصیص‌های ماهیانه، پیش‌بینی دقیق بودجه‌ای برای‌سال 98، شناسایی دقیق اموال و املاک مازاد برنیاز و عدم امکان تفکیک واحدهای مصرف‌کننده در مراکز هزینه‌ای استان از برنامه‌های دیگر ما در خزانه‌داری است.»
خزانه‌دار کل و ذیحساب جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وظیفه خزانه‌داری کل گفت: «نظام حسابرسی داخلی و نظام مالی جمعیت باید مشخص باشد. همچنین موارد دیگری نیز اهمیت دارند. به‌عنوان مثال به شخصه تا به حال در خزانه‌داری کل هیچ انتصابی را انجام نداده‌ام. انتصابات داخلی و خارجی سازوکار دارد، باید یک کمیته تشکیل شود و هیچ فردی سلیقه‌ای تصمیم نگیرد.
مدافعه‌گری مهمترین اقدام جمعیت
هلال‌احمر در افزایش سرمایه اجتماعی
در ادامه این اجلاس یارمند، مشاور رئیس جمعیت در بخش تبیین پنج ساله هلال‌احمر توضیحاتی در مورد آینده‌نگری و ضرورت توجه به این مبحث در برنامه‌ریزی‌ها ارایه کرد. وی با اشاره به سپرده شدن سرمایه اجتماعی به هلال‌احمر در برنامه ششم توسعه گفت: «مدافعه‌گری مهمترین اقدامی است که جمعیت هلال‌احمر برای افزایش سرمایه اجتماعی می‌تواند انجام‌دهد.»
مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به برنامه ششم توسعه و نقشی که در آن برای هلال‌احمر مشخص شده اشاره کرد و گفت: «در ماده ۷۷ این برنامه هلال‌احمر متولی ایجاد سرمایه اجتماعی، تاب آوری مقابل حوادث و آموزش‌های عمومی است. در این میان سرمایه اجتماعی وظیفه‌ای جدید و سنگین است که بر دوش هلال‌احمر گذاشته شده است.»
یارمند با بیان این‌که حفظ سرمایه اجتماعی تنها معطوف به هلال‌احمر نمی‌تواند باشد، در مورد نقشی که این نهاد می‌تواند ایفا کند افزود: «مدافعه‌گری کاری است که هلال‌احمر برای افزایش سرمایه اجتماعی می‌تواند انجام دهد. در این زمینه باید سرمایه اجتماعی را تعریف و براساس آن فرهنگ‌سازی کنیم. در مراحل بعدی باید ارزیابی‌ها را مدنظر قرار دهیم، رصد و مدافعه‌گری کنیم و درنهایت در حدی که می‌توانیم اقدامات عملی داشته باشیم.»
در پایان این نشست در روز نخست امیر سرتیپ فریدون نوری عضو شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر نیز با تأکید بر لزوم توجه به آموزش گفت:«هر قدر عرق در میدان آموزش ریخته شود از ریختن خون در حوادث جلوگیری خواهد شد. البته متاسفانه هنوز تجهیزات بسیار کمی داریم، با یک شعبه چند نفره نمی‌توان نیازهای چند‌هزار خانوار را تأمین کرد.»
او با اشاره به انتصابات اخیر در جمعیت هلال‌احمر افزود: «این انتصابات بسیار خوب بودند، افراد فهیم، فکور و متخصصی وارد جمعیت شده‌اند و ان‌شاءلله در آینده نگاه جمعیت محور باشد.»
در بخش دوم نخستین روز کارگاه‌های «امداد و نجات- بهداشت و درمان و توانبخشی»، «جوانان- داوطلبان»،«آموزش و پژوهش- حقوقی، املاک و امور مجلس» و «خزانه‌داری- پشتیبانی» اجلاس سراسری مدیران و روسای شعب جمعیت هلال‌احمر نیز برگزار شدند. 


تعداد بازدید :  601