شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
بي‌ثبات‌هاي يك جامعه

نسيم ادبي بازیگر تئاتر

«مرگ فروشنده» درباره فاجعه زندگی مردی است که تأملی بر زندگی انسان‌هایی دارد که تنها به خاطر رساندن سود مطرح می‌شوند و سپس در خلا رها می‌شوند. معروف‌ترین اثر میلر بارها در صحنه‌های مختلف اجرا شده‌ و آخرين اجراي آن به ‌سال 85 با بازي پيام دهكردي، احمد مهران‌فر و هومن برق‌نورد برمي‌گردد. اجراي مجدد آن تنها اندك شباهتي با اجراي گذشته دارد. درواقع طراحی صحنه و لباس تنها وجه مشترک این دو اجرا است.
اما مي‌توان گفت كه چون هردوی آنها براساس يك نمايشنامه نوشته شده، تفاوتي در متن آن ديده نمي‌شود. كارگردان در اين اثر خلاقيت خاصي از خود نشان داده و توانسته به شكل متفاوتي از متن ميلر يك نمايش برجسته بسازد. نادر برهانى‌مرند، يکى از كارگردان‌هاي خوب تئاتر كه حرفه‌اش را كاملا مي‌شناسد، انسان كاملا بااخلاق و موجهي است.
هرچند که با تغییرات در بخش‌های مختلف یک اجرا ممکن است همه چیز در آن نمایش تغییر پیدا کند و حتی این تغییرات به‌ضرر نمایش تمام شود؛ اما فكر مي‌كنم اين نمايش توانسته با حضور بازيگران جديدتر بخش ديگري از پردازش‌هاي اين نمايشنامه را نشان دهد. با این‌که كارگردان اجراي قبلي هم خود برهاني‌مرند بود اما بازيگران جديد سعي كردند از قامت اين تغييرات بيرون نزنند.
 علاوه براين، نقش‌هایی که بازیگران این نمایش برعهده دارند، کاملا با نقش‌های دیگری که تا به حال بر روی صحنه اجرا کرده‌اند متفاوت است و اصلا تیپیکال نیست. حتی نقش «لیندا» که من در این نمایش بازی می‌کنم به خاطر سن و سالش برایم تازگی دارد و اولین‌بار است چنین نقشی را تجربه می‌کنم.
تجربه‌اي كه فكر مي‌كنم حتي تماشا و ضرورت آن در جامعه امروز بيشتر معنا پيدا مي‌كند. با اينكه ميلر با زباني صريح و تند، به شكست تراژيك ملت آمريكا که به دنبال صنعتی شدن این جامعه می‌‌‌‌آید، می‌پردازد؛ اما برخي از مسائل آن، بي‌شباهت با اوضاع كنوني جامعه ما نيست. ما شاهد اين ماجرا هستيم كه بين انسان‌ها و اعضاى يك خانواده به تدریج در روابط‌شان و برخورد‌هایی که با هم دارند، فاصله می‌افتد. فكر مي‌كنم قدرت تكنولوژي بيشتر به گسترش اين قضيه كمك كرده است.

 


تعداد بازدید :  194