پریسا اسلامزاده- شهروند| «پراید باید 120میلیون تومان باشد» پدرام الوندی، معاون خبر ایرنا این موضوع را در توییترش نوشته و توضیح داده است که مدیرعامل سایپا به خبرگزاری جمهوری اسلامی رفته و گفته است که نسبت به قیمت سکه و مسکن در سال 72 پراید باید الان 120میلیون تومان باشد! این ادعای عجیب مدیرعامل سایپا در شرایطی است که هرجور حساب کنید قیمت پراید 120میلیون نمیشود. قیمت صادرات پراید در حال حاضر حدود 4هزار دلار است که اگر از کیفیت پراید صادراتی و آپشنهای متفاوت و هزینه حملونقلش صرف نظر کنیم، قیمت آن با دلار 10هزار تومانی همان حدود 40میلیون تومان بازار داخلی میشود و اگر بخواهیم تصور کنیم تمام قطعات پراید صددرصد تولید داخل است و با افزایش قیمت فولاد بسنجیم، نرخ پراید حدود 30میلیون تومان میشود.
فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو به «شهروند» میگوید که در هیچ کجای دنیا قیمت خودرو را با طلا نمیسنجند و خودروسازان بزرگ خودروهای باکیفیت خود را با اقساط طولانی و سود ناچیز به مشتریان میفروشند. اینکه خودروساز ایرانی میگوید قیمت پراید با قیمت طلا 120میلیون تومان میشود از آن ادعاهای عجیب و غریب است.
پراید را باید 3برابر قیمت صادراتی بفروشیم!
مدیرعامل سایپا درحالی مدعی شده است که قیمت پراید براساس قیمت دلار و سکه 120میلیون تومان است که او قبلا به اقتصاد نیوز گفته است که پراید را با نرخ 4هزار و 250 دلار به کشورهای خارجی صادر میکنند. اگر بخواهیم مبنا را ادعای خود او درباره محاسبه قیمت پراید براساس بازارهای واسطهای و دلالی مانند دلار درنظر بگیریم، با قیمت دلار 10هزار تومانی فعلی قیمت تمامشده پراید صادراتی 42میلیون و 500هزار تومان میشود. این درحالی است که قیمت پراید در بازار داخلی کمتر از این اعداد و ارقام نیست و بین 38 تا 40میلیون تومان فروخته میشود که اگر کیفیت پراید صادراتی و هزینه حملونقل آن را درنظر بگیریم، متوجه میشویم حتی با قیمت فعلی دلار خودروسازان به مشتریانشان لطفی نکردهاند.
قیمت پراید با حساب رشد قیمت فولاد
ادعای دیگری که خودروسازان درباره افزایش قیمت خودرو داشتهاند، این است که قیمت خودرو به دلیل افزایش قابل توجه قیمت فولاد بالا رفته است؛ زیرا بیشتر قطعات خودرو از فولاد تهیه میشود. این موضوع درحالی رخ میدهد که براساس گفته محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد قیمت فولاد در سال 97 چیزی حدود 75درصد افزایش داشته است. بنابراین اگر کل بدنه پراید را فولاد درنظر بگیریم، قیمت این خودرو باید 1.5برابر میشد. با این حساب قیمت پراید 20میلیون تومانی با احتساب رشد قیمت فولاد باید حدود 30میلیون تومان میشد. گذشته از این، فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو درباره قیمت 120میلیون تومانی خودرو و تأثیر قیمت مواد اولیه روی ساخت این خودرو به «شهروند» توضیح میدهد: «خودروسازان با کمبود مواد اولیه همچون فولاد روبهرو هستند. فولادیها قطعات مورد نیاز خودروسازان را تأمین نمیکنند و از اینرو بعد از افزایش نرخ ارز تمام این چالشها دست به دست هم داد تا قیمتها بهطور چشمگیری افزایش یابد.»
او ادامه میدهد: «البته این حرفهایی که میگویند تمام قطعات پراید ساخت داخل است، حرف درستی نیست؛ چون ما از دهه ۸۰ تاکنون خودرو مونتاژ میکنیم و خبری از تولید خودروی داخلی نیست. اینکه گفته میشود پراید بهطور صددرصد داخلیسازی است تصور اشتباهی است، چراکه ما قطعات این خودروها را از کشورهای مختلفی همچون چین تهیه و تأمین میکنیم و طبیعی است که قیمت ارز روی قیمت این خودرو تأثیر داشته باشد اما اینکه چقدر باید قیمت خودرویی مثل پراید افزایش پیدا کند، یک بحث دیگر است.»
سکه و طلا چه ربطی به خودرو دارد؟!
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا درحالی از لزوم افزایش قیمت پراید و فروش 120میلیون تومانی آن در بازار میگوید که لزومی ندارد این خودرو نسبت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان دهد و بهطور چشمگیری در بازار آزاد افزایش قیمت داشته باشد، حتی وقتی که شاهد افزایش 15میلیون تومانی قیمت پراید بودیم هم، کارشناسان بازار خودرو از این اتفاق انتقاد کردند و از مردم خواستند تا زمانی که قیمت پراید به آنچه استحقاق آن را دارد، برنگشته، اقدام به خرید آن نکنند. با این حال نهتنها این اتفاق رخ نداد و خبری از کاهش قیمت نبود بلکه حالا مدیرعامل سایپا قیمت واقعی پراید را 120میلیون تومان دانسته است. فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو درباره ادعای جدید مدیرعامل شرکت سایپا درباره اینکه با توجه به نرخ سکه و دلار و مسکن، پراید هم باید 120میلیون تومان به فروش برسد، به «شهروند» میگوید: «در هیچ کجای دنیا چنین مقایسههایی انجام نمیشود، چون اصولا قیمت خودرو در سطح دنیا ارتباطی به افزایش قیمت طلا و سکه و دلار ندارد. نمیتوانیم تورمهای بیارتباط با یکدیگر را به زور به هم وصل کنیم و بگوییم امروز چون قیمت جهانی طلا بالا رفته ما هم باید پراید را گرانتر بفروشیم!» او ادامه میدهد: «به جای اینکه بخواهیم به فکر درستکردن اصولی همه چیز باشیم، بهدنبال گرفتن ماهی از آب گلآلود هستیم. ضمن اینکه مردم ما در ایران درحالی برای خرید خودرو بهصورت نقدی پول پرداخت میکنند که این کارها در بازار خودروی دنیا منسوخ است و در آمریکا و اروپا هیچ فردی برای خرید خودرو یکمیلیون دلار پرداخت نمیکند، بلکه شرکتهای معتبر خودروسازی خودروهای خود را بهصورت اجاره و لیزینگهای طولانی در اختیار مردم قرار میدهند و هر فردی بنا بر بودجه و درآمدی که دارد، خودروی مورد نظر خود را انتخاب میکند؛ مثلا اگر قدرت خرید یک فرد آمریکایی 50هزار دلار باشد به اندازه درآمدش برای خودرو هزینه میکند، نه اینکه در ایران کف درآمد یکمیلیون و 500هزار تومان باشد و ارزانترین خودرو 40میلیون تومان.»
قیمت شگفتآور پراید 12هزار دلاری!
آیا واقعا پراید تولید شرکت سایپا ارزش هزینه 120میلیون تومانی دارد؟ زاوه در اینباره میگوید: «باز هم حرفهایی از خودروسازان داخلی میشنویم که حیرتزده میمانیم. قطعا قیمت خودرویی مثل پراید 12هزار دلار نیست و با این پول میتوان انتخابهای بسیار بهتری نسبت به پراید داشت. سالهاست از کیفیت خودروهای چینی انتقاد میکنیم و آنها را آشغال مینامیم در صورتی که خودروهای تولید داخل ازجمله پراید حتی با خودروهای چینی هم قابل قیاس نیست. در واقع در سایر کشورها با 12هزار دلار میتوان خودروهای مدل بالایی با کیفیتهای غیرقابل مقایسه با پراید خرید و عجیب است که آقایان مدعی هستند که باید پراید را با قیمت 120میلیون تومان به فروش برسانند.»
چه خودروهایی را میتوان با 12هزار دلار خرید؟
شاید باورنکردنی باشد ولی با 12هزار دلار در کشورهای مختلف دنیا میتوان خودروهایی خرید که اصلا قابل قیاس با پراید نیست. شرکتهایی مثل تویوتا و هیوندا ازجمله شرکتهایی است که هرساله خودروهای مینی برخی از مدلهای خود را با قیمتهای بین 10 تا 12هزار دلار عرضه میکنند تا افرادی که بودجه پایینی دارند یا اقدام به خرید آنها کنند یا اینکه از طریق لیزینگ و اجارههای طولانیمدت بتوانند از این خودروها استفاده کنند. یکی از معروفترین سایتهای بینالمللی در زمینه خرید و فروش خودرو carsales است که در آن هر فردی میتواند بنا به بودجه خود نسبت به انتخاب و خرید خودرو از هر برندی اقدام کند. در این سایت حتی خودروهای دسته دوم از شرکتهای بینالمللی به فروش گذاشته میشود؛ بهعنوان مثال در این سایت خودرو سانتافه تولید سال 2015 با قیمت 10هزار دلار به فروش میرسد. یعنی در آن سوی آبها میتوانید با 100میلیون تومان سوار یک سانتافه شوید. یکی دیگر از خودروهایی که میتوان با قیمت بسیار پایینتر از آنچه برای پراید ادعا میکنند خرید، تویوتا کمریهای دسته دوم است که در سایتهای فروش خودرو با قیمتهای نازل 8 و 10هزار دلار به فروش میرسد. علاوه بر اینها، شرکت میتسوبیشی هم خودروهایی با قیمتهای زیر 12هزار دلار تولید میکند که اغلب مهاجران در کشورهایی مثل کانادا و استرالیا از خودروهای این شرکت استفاده میکنند.