شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
روی میز خبر

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران
دفترچه‌های بیمه از ۱۵ آذر حذف می‌شود
شهروند| دفترچه‌های بیمه از ۱۵ آذر حذف می‌شود. این خبر را مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام می‌کند و می‌گوید: «این طرح به صورت آزمایشی در چهار بیمارستان کشور از ۱۵ آذرماه اجرا می‌شود.» به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی این بیمارستان‌ها که از نظر الکترونیکی آمادگی اجرای این طرح را دارند در چهار استان مازندران، تهران، فارس و اصفهان قرار دارند.
او ادامه می‌دهد: «در تهران، بیمارستان قلب مجری این طرح است، بر این اساس مردم هنگام مراجعه به این بیمارستان کدملی خود را به جای دفترچه بیمه ارایه می‌دهند، به این صورت نقاط قوت و ضعف اجرای طرح استخراج شده و برای تعمیم آن به بیمارستان‌های کل کشور آماده می‌شویم.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان این‌که حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه در دستورکار قرار دارد ادامه می‌دهد: «پیشنهاد داده‌ایم تا در برنامه ششم توسعه سازمان بیمه‌گر مکلف شوند این کار را در بخش سرپایی و بستری بیمارستان‌ها انجام دهند و با ارایه کد شناسایی ملی از خدمات درمانی بهره‌مند شوند. این اقدام مزایای دیگری چون شفافیت خدمات و صرفه‌جویی در وقت مردم را نیز همراه دارد.»

ماجرای «دیکلوفناک»هایی که  از داروخانه‌ها جمع شد
شهروند| خبر «دیکلوفناک»‌ها همان داروی کاهنده درد که دستور جمع‌آوری‌اش را سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود، اولین‌بار از طریق نرم‌افزار وایبر در تلفن‌های‌همراه دست‌به‌دست شد. نامه‌ای با مهر و امضای مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو که در آن دستور جمع‌آوری نوعی از این دارو را داده بود. در این نامه به تاریخ بیست‌وپنجم آبان‌ماه و خطاب به معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور آمده: «آمپول دیکلوفناک (دیکلورن) 75 میلیگرمی ساخت شرکت داروسازی اکسیر به شماره ساخت 0010514 و تاریخ انقضای 2017 به علت مشکل به وجود آمده در میزان ماده محافظ دارو، هرچه سریع‌تر جمع‌آوری و از طریق شرکت‌های توزیع مربوطه عودت داده شود. مقتضی است به علت بحرانی بودن ریکال اطلاع‌رسانی در این زمینه به شکل مناسب صورت گیرد.» دیکلوفناک عمدتا به‌عنوان داروی کاهنده درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی و نیز برای درمان دیگر موارد درد مثل سردرد و درد عضلانی استفاده می‌شود. حالا با گذشت نزدیک به یک هفته از انتشار غیررسمی این خبر، مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، ماجرای جمع‌آوری این دارو را تشریح می‌کند. او از بازتاب ممنوعیت داروی دیکلوفناک در فضای مجازی، آن هم با این گستردگی تعجب می‌کند و می‌گوید: «این مسأله داخلی، کارشناسی، فنی و تخصصی بود. هر ارگان نظارتی در هر جای دنیا درباره داروهایی که مشکلات فنی کوچکی دارند و لزوما خطرآفرین یا کشنده نیستند، می‌تواند دستور بازگشت یا به اصطلاح ریکال دهد.» به گفته او، ریکال داروی دیکلوفناک نشانه قدرت نظارتی بالاست. پیرصالحی توضیح می‌دهد: «آزمایش‌هایی که روی این دارو انجام شد، نشان داد که مشکلی در آن وجود دارد و باید جمع‌آوری شود، اگر در بررسی‌های مجدد مشکل قابل برطرف کردن بود، اصلاحات انجام می‌شود، در غیر این صورت همه آنها معدوم می‌شود. این اتفاق درباره همه داروها صادق است.»

در جلسه شورای شهر پیشنهاد شد
خطوط هوایی برق فشار قوی جمع‌آوری می‌شود
آنا| در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ۲ طرح دوفوریتی جداگانه، بودجه مورد نیاز شرکت برق و آبفای تهران به مجلس و دولت پیشنهاد داده شد تا براساس آن خطوط هوایی برق فشار قوی جمع‌آوری شود. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره ضرورت دوفوریت این طرح‌ها با بیان این‌که دولت لایحه بودجه‌اش را 15 آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌کند، افزود: ضروری است این پیشنهاد هرچه سریع‌تر به دولت و مجلس تقدیم شود. ما امیدواریم از طریق کارگروه‌هایی که‌ سال گذشته با حضور نمایندگان شورا و مجلس تشکیل شد این پیشنهاد در مجلس پیگیری شود تا کمیسیون‌های تخصصی مجلس توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره پیشنهاد بودجه شرکت توزیع برق منطقه‌ای گفت: در طرح پیشنهادی بودجه لازم برای جمع‌آوری خطوط هوایی برق فشار قوی در سه منطقه یک، چهار و پنج شهر تهران ارایه شده است. او با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری خطوط هوایی برق فشار قوی که برای سلامتی مردم مضر است، ادامه داد: این طرح براساس تکالیف برنامه 5ساله برعهده شرکت برق گذاشته شده و بر همین اساس ما بودجه 2‌هزار‌میلیاردریالی را برای اجرای این طرح‌ها به دولت و مجلس پیشنهاد می‌دهیم.


تعداد بازدید :  292