شماره ۱۵۹۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
درباره «کتاب سبز» فیلم درخشان گلدن‌گلوب

همان‌طور که در خبرهای روزهای گذشته خواندید، مراسم هفتاد‌وششمین دوره جوایز سالانه گلدن‌گلوب بامداد دوشنبه به وقت ایران با اجرای ساندرا اوه و اندی سامبرگ در هتل بورلی هیلتون در بورلی هیلز کالیفرنیا برگزار شد. نکته این مراسم درخشش «کتاب سبز» (Green Book) به کارگردانی پیتر فارلی بود که با دریافت سه جایزه ازجمله جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی بیشترین جایزه را در این دوره جوایز سالانه انجمن مطبوعات خارجی ‌هالیوود (HFPA) دریافت کرد. این فیلم در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد مکمل (ماهرشالا علی) نیز برنده شد.
ویگو مورتنسن در «کتاب سبز» نقش یک بپای ایتالیایی-آمریکایی در دهه 1960 را بازی می‌کند که استخدام می‌شود تا راننده خصوصی یک پیانیست سیاه‌پوست (با بازی ماهرشالا علی) شود و او را در یک تور کنسرت در جنوب آمریکا دنبال کند. آنها در جاده باید به کتاب سبز تکیه کنند، یک کتاب راهنما که در آن نام معدود هتل‌ها و رستوران‌هایی که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را می‌پذیرند، ذکر شده است. «کتاب سبز» سپتامبر پیش با دریافت جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم در جشنواره فیلم تورنتو، نام خود را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی جوایز اسکار امسال مطرح کرد. در ادامه به دو نقد منتشرشده درباره این فیلم نگاهی انداخته‌ایم:   
رکس رید - آبزرور: درست همانند یک پارچه‌ مرغوب، این اثر هم نرم و گرم است. فیلم کتاب سبز دو قطب بزرگ دارد که هر دو ستاره‌ داستان با طنز و قلب خود آن را در اختیار گرفتند و بیش از پیش در داستان اوج می‌گیرند.
جیم اسلوتک - اوریجینال سین: شاید نتوان فیلم کتاب سبز را عمیق‌ترین اثر با مضمون نژادپرستی به حساب آورد اما می‌توان آن را یک اثر خنده‌دار و دوست‌داشتنی با مضمون رابطه دوستانه دانست؛ رابطه‌ای که درون یک خودرو شکل گرفته است.


تعداد بازدید :  249