شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
روي‌خط‌خبر

در هفت‌ماهه امسال رخ داد
 11‌هزار نفر در حوادث رانندگی جان باختند
شهروند| در هفت‌ماهه ‌سال‌جاری 10‌هزار و 914 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل که آمار تلفات حوادث رانندگی 11‌هزار و 643 نفر بود، 3/6‌درصد کاهش یافته است. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در هفت‌ماهه امسال هشت‌هزار و 410 مرد و 2504 زن در حوادث رانندگی جان باختند که به‌طورکلی در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل روند کاهشی داشته است. براساس این گزارش در این مدت 7088 نفر در حوادث رانندگی برون‌شهری، 2872 نفر در حوادث درون‌شهری، 906 نفر در مسیرهای روستایی و 48 نفر در مسیرهای نامعلوم جان باخته‌اند.
همچنین در هفت‌ماهه امسال استان‌های فارس با 931، خراسان رضوی با 851 و تهران با 809 مورد بیشترین و استان‌های ایلام با 80 نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 117 نفر و اردبیل با 152 نفر کمترین آمار تلفات را داشته‌اند. در این مدت 193‌هزار و 675 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این آمار نیز در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل 4/5‌درصد کاهش یافته است. در مهرماه امسال یکهزار و 604 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که از این تعداد 1243 نفر مرد و 361 نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل 7/7‌درصد کاهش داشته است.
آمار مصدومان مراجعه‌کننده به سازمان نیز در مهرماه امسال با 7/6‌درصد کاهش از 29‌هزار و 367 نفر در مهرماه ‌سال گذشته به 27‌هزار و 392 نفر در مهرماه امسال رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران: خون رایگان به‌صرفه نیست
شهروند| زمزمه‌های فروش خون به گوش می‌رسد، زمانی‌که مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تأکید می‌کند که دیگر خون رایگان به‌صرفه نیست.
علی‌اکبر پورفتح‌الله به فارس می‌گوید: «وقتی خون رایگان به بیمارستان‌ها داده می‌شود بیمارستان‌ها احساس می‌کنند که می‌توانند به راحتی هر میزان را که می‌خواهند مصرف کنند. به همین دلیل است که موضوع اقتصاد خون را مطرح کرده‌ام چون خون رایگان صرف نمی‌کند.» او معتقد است: «خون به میزان بالایی در بیمارستان‌ها مصرف می‌شود به همین دلیل به دنبال تدوین برنامه‌ای هستیم تا مدیریت بر مصرف خون داشته باشیم.» مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه می‌دهد: «مدیریت خون بیمار به معنی مجموعه فعالیت‌هایی است که منجر به کاهش مصرف خون و فرآورده‌های خونی می‌شود که بخشی از آن به مدیریت کم‌خونی در بیماران برمی‌گردد. اگر پزشکان یاد بگیرند بیماری که دچار کم‌خونی است برای جراحی انتخابی به اتاق عمل نبرند و قبل از جراحی کم‌خونی بیمار را برطرف کنند تا حدی بر مصرف خون مدیریت خواهد شد.» او با اشاره به این‌که هم‌اکنون ضعف مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها وجود دارد، می‌گوید: «با مصرف آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 به راحتی می‌توان کم‌خونی بیمار را قبل از جراحی برطرف کرد. اگر به جامعه پزشکی یاد بدهیم که بیمار را با کم‌خونی نوع 10 وارد اتاق عمل نکنند و با هموگلوبین طبیعی جراحی کنند مصرف خون کاهش می‌یابد.»

انتقاد دبیر همایش سرطان و پیشگیری: هنوز سازمان مبارزه با سرطان نداریم
شهروند| نبود سازمان مبارزه با سرطان، موضوعی است که مورد انتقاد دبیر همایش سرطان و پیشگیری است. فرهاد سمیعی با اشاره به رشد سرطان در کشور تأکید کرد که سازمان مبارزه با سرطان به‌عنوان یک نیاز اجتماعی که مقوله‌های مربوط به سرطان را به نهادها، مردم و متخصصان انتقال دهد، باید تشکیل شود. او در توضیح بیشتر گفت: «پیش از انقلاب اسلامی، سازمان مبارزه با سرطان زیر نظر وزیر بهداشت اداره می‌شد که پس از انقلاب در جهت کاهش حجم اداری دولت این سازمان منحل شد و فعالیت آن در زیر مجموعه اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت که جزیی از آن اداره سرطان است، قرار گرفت.» او ادامه داد: «اداره سرطان وزارت بهداشت که هم‌اینک با چند نفر پرسنل اداره می‌شود، جوابگوی مسائل مربوط به پیشگیری و درمان سرطان نبوده، ضروری است، این نهاد در ابعاد وسیع‌تری و در قالب یک سازمان مستقل شکل گیرد.» به گفته او، سازمان مبارزه با سرطان باید به مقوله سرطان در ابعاد علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رسیدگی کرده، حاصل فعالیت‌های خود را به مقامات و مسئولان مربوط برای تصمیم‌گیری منتقل کند. دبیر همایش سرطان و پیشگیری از برپایی همایش‌های متعدد در حوزه‌های پزشکی به‌ویژه سرطان هم انتقاد کرد: «در طول یک‌سال در کشور 5 کنگره تنها در زمینه سرطان پستان برگزار می‌شود، این در حالی است که حجم پژوهش‌های ما در کشور با تعداد کنگره‌های برگزار شده همخوان  نیست.»


تعداد بازدید :  289