شماره ۱۵۹۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
چگونه فضای خانه را از باکتری پاک کنیم؟

چطور با دستگاه‌های رطوبت ساز فضای خانه را از باکتری و ذرات معلق پاکسازی کنیم‎. ‎یکی از راه‌های رطوبت سازی خانه ‏خرید دستگاه بخور است.  بخصوص در فصل زمستان که با خشك و سرد شدن هوا میكروب‌ها و ذرات معلق شرایط محیطی را ‏برای ابتلا به حساسیت و سرماخوردگی‌ها فراهم می‌كنند. یكی از راه‌هایی كه می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از محیط زندگی شما ‏دور نگه دارد، استفاده از دستگاه‌های بخور است. علاوه براین مرطوب‌كردن هوا و از بین بردن باكتری‌ها شرایط بهتری را ‏برای تنفس و مراقبت از پوست فراهم می‌كند‎. به گزارش مجله زندگی ایده‌آل  دستگاه‌های بخور یا همان رطوبت‌سازهای خانگی با ‏كنترل رطوبت محل كار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل كرده و برای از بین رفتن حساسیت‌های فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا ‏خشكی پوست گزینه مناسبی هستند، اما پیش از تهیه و استفاده از این دستگاه‌های اطلاعاتی لازم است تا با كمك آنها سراغ ‏بهترین‌ها  بروید‎.
چرا از بخور استفاده كنیم؟‎ ‎
به‌طور كلی رطوبت ایده‌آل برای داخل منزل و هر فضای بسته دیگر بین 30 تا 50‌درصد است، اما از آنجایی كه معمولا این مقدار ‏در محیط‌های پر رفت و آمدمان كمتر از مقدار استاندارد است، باید از دستگاه‌های بخور استفاده كرد؛ چراكه دستگاه‌های رطوبت‌ساز ‏با افزایش بخار آب در هوا خشكی محیط را برطرف و رطوبت را به میزان لازم در محیط ایجاد می‌كند.‎‏ استفاده از بخور‌های ‏گرم و سرد برای از بین بردن مشكلات و علایم سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی پیشنهاد می‌شود. به‌طور كلی دستگاه‌های ‏بخور امروزی از سه بخش اصلی یعنی مخزن جداشدنی آب، دهانه خروج و تنظیم بخار با قابلیت چرخش 360 درجه و فضای ‏كوچكی برای ریختن انواع خوشبوكننده‌ها و عطرهای مخصوص دستگاه تشكیل شده است. البته اكثر دستگاه‌ها امكانات متفاوت ‏دیگری هم مانند چراغ شب‌تاب، كلید تایمر دارند كه با خرید آن می‌توانید با یك تیر چند نشان بزنید‎.
كدام بخور مناسب شماست؟
اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفته‌اید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص كنید. حتی می‌توانید با ‏مشورت با پزشك مربوطه و ارایه پیشینه‌ای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی كه در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را ‏داشته باشید. مطمئنا پزشك شما به شما خواهد گفت كه بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد‎.
بخورهای گرم‎:
برای اینكه كمی از تفاوت‌های سرد و گرم بودن دستگاه‌های رطوبت‌ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور‌های گرم توصیه بیشتر ‏پزشكان برای فصول سرد‌سال است و مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت‌های مجاری تنفسی و كاهش ‏ذرات معلق حساسیت‌زا و رفع سرفه‌های خشك موثر است. این نوع بخور برای افرادی كه با شروع نیمه دوم‌سال بیماری ‏سینوزیت دارند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به كمك المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به ‏بخار در فضا منتشر می‌شود.  ‎البته بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی بكار رفته سر و صدا و مصرف برق ‏بیشتری دارند و داغ شدن دستگاه ازجمله معایب آن است كه نباید در دسترس كودكان و افراد مسن قرار گیرد‎. همچنین نباید از ‏مزایای آن غافل ماند چرا که این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشكی و التهاب‌های تنفسی و پوستی است‎.
بخورهای سرد:
این دستگاه تأیید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشكی پوست است تا با مرطوب و خنك نگه‌داشتن محیط، ‏كنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم‌كردن شرایط تنفس راحت‌تر، علایم جزیی حساسیت، سرماخوردگی و استرس‌ها را از ‏بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراكنده كند‎. همچنین  بخورهای سرد به دلیل مصرف كمتر برق و نداشتن خطرهای ‏احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نكردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل‌های بهار و تابستان و همچنین ‏ضدعفونی‌كننده موثر محیط كار یا اتاق كودكان به حساب می‌آیند. البته بخور سرد معایبی هم دارد؛ چرا که بخور سرد محل ‏مناسبی برای تكثیر باكتری‌ها و قارچ‌هاست و همزمان با پراكنده شدن قطرات بخار، باكتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق ‏منتشر می‌شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود‎.
‎ ‎نكات قبل از خرید انواع بخورها‎ ‎
‏1-دستگاه‌های بخور در سایزهای مختلف و قابلیت‌های متعدد در بازار وجود دارند كه بهتر است برای خرید به داروخانه‌ها یا ‏سایت‌های معتبر و بعد از كسب اطلاعات كامل اقدام به خرید كنید.
‏2-دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان كنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملكرد و صدایی كه حین كار ایجاد ‏می‌كند، آگاهی كامل داشته باشید‎.
‎ ‎‏3-‏‎ ‎جنس‌های نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند كه بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید كه جنس مخزن و بدنه آن از مواد ‏مرغوب و مناسب تولید شده باشد‎.
‎ ‎‏4-دستگاه‌های مجهز به تایمر اتوماتیك و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف ‏برق به مراتب از موارد مشابه به صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند‎.
‏5- پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به كار انداختن آن را از فروشنده بپرسید‎.
نكات مهم بعد از خرید دستگاه‎ ‎
از آن جایی كه این دستگاه وظیفه مطلوب كردن فضای پیرامون و تنفس سالم شما را برعهده دارد، باید تمام نكات بهداشتی لازم را ‏در نگهداری از این دستگاه در نظر بگیرید.
‏1-مخزن آب دستگاه بخور بعد از چند روز استفاده و با كم شدن آب درونش محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و میكروب‌هاست پس ‏مخزن آن حداقل هفته‌ای دوبار كاملا شسته و تمیز شود‎.
‏2-‏‎ ‎به دلیل بالا رفتن رطوبت و تأثیر آن در تشدید حساسیت‌ها این دستگاه را به‌طور دایم روشن نگه ندارید. استفاده‌ 30دقیقه ‏به فاصله هر 5 ساعت مناسب است‎.


تعداد بازدید :  311